ITPB2/436-34/08/MR - Konsekwencje zniesienia współwłasności akcji i ich późniejszej sprzedaży.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/436-34/08/MR Konsekwencje zniesienia współwłasności akcji i ich późniejszej sprzedaży.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2007 r. (data wpływu 22 listopada 2007 r.), uzupełnionym w dniu 4 lutego 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie konsekwencji zniesienia współwłasności akcji i ich późniejszej sprzedaży - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie konsekwencji zniesienia współwłasności akcji i ich późniejszej sprzedaży.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

W 1998 r. wspólnicy spółki cywilnej dotychczas prowadzone przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego wnieśli jako wkład niepieniężny do nowopowstałej spółki akcyjnej, z wyłączeniem po stronie aktywów gotówki w kasie oraz dziesięciu maszyn, a po stronie pasywów wkładu wspólników w tej samej wysokości. W zamian za aport wspólnicy spółki cywilnej objęli na współwłasność łączną akcje imienne uprzywilejowane. Wspólnicy uczestniczą w zysku i pokrywaniu strat w proporcjach 91%: 9% (zgodnie z aneksem do umowy spółki). W przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia umowy spółki majątek dzielony będzie w proporcjach 95%: 5%. W chwili obecnej wspólnicy spółki cywilnej mają zamiar zlikwidować spółkę. Zasadniczą wartość i majątek spółki cywilnej i wspólników stanowią akcje uprzywilejowane spółki akcyjnej o znacznej wartości. Po zniesieniu współwłasności łącznej akcji, wspólnicy zamierzają dokonać ich sprzedaży. Poza tym, Wnioskodawca po wystąpieniu ze spółki cywilnej nie zamierza prowadzić działalności gospodarczej. Nie prowadzi również żadnej innej działalności gospodarczej. Po likwidacji spółki nie pozostaną żadne towary.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w zakresie podatku dochodowego niesprzedane towary po likwidacji spółki cywilnej podlegają opodatkowaniu od dochodu ustalonego, o którym mowa w art. 24 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przy zastosowaniu ryczałtowej stawki 10%.

2.

Czy środki trwałe pozostałe na dzień likwidacji nie będą jednak objęte spisem z natury i rozliczane są odrębnie w przypadku ich późniejszego zbycia - na dotychczasowych zasadach opodatkowania działalności gospodarczej (do upływu terminu sześcioletniego).

3.

Czy w przypadku zwrotu wkładów wniesionych uprzednio do spółki cywilnej przychody otrzymane z tego tytułu są zwolnione z podatku dochodowego nawet jeśli wartość spłaty z tytułu wkładu jest wyższa niż jego wartość oznaczona w umowie spółki.

4.

Jakie będą konsekwencje podatkowe zniesienia współwłasności akcji w zależności od przyjętego scenariusza (zniesienia współwłasności z dopłatami i bez dopłat).

5.

Jakie będą konsekwencje podatkowe sprzedaży akcji.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie 4 i 5 w części dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych. Wniosek Pana w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od spadków i darowizn zostanie rozpatrzony odrębnymi interpretacjami indywidualnymi.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku zniesienia współwłasności bez żadnych spłat lub dopłat nie wystąpi obowiązek uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych. W przypadku zaś gdy zniesieniu współwłasności towarzyszyć będą spłaty lub dopłaty to osoba, która nabywa prawa majątkowe ponad udział we współwłasności zobowiązana będzie do zapłaty podatku. Stawka podatku wynosi 1% podstawy opodatkowania. Obowiązek podatkowy powstaje w momencie dokonania czynności cywilnoprawnej i ciąży na nabywcy. Konieczne jest złożenie deklaracji podatkowej i wpłacenie podatku w ciągu 14 dni od momentu powstania obowiązku podatkowego. Odpłatne zbycie akcji zaś podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych. Podstawę opodatkowania stanowi wartość rynkowa zbywanych akcji. Wartość rynkową określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju i gatunku z dnia dokonania czynności, bez odliczenia długów i ciężarów. Stawka podatku wynosi 1%. Obowiązek podatkowy powstaje w momencie dokonania sprzedaży i ciąży na kupującym akcje. Konieczne jest również złożenie odpowiedniej deklaracji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Przedmiotem podatku od czynności cywilnoprawnych są tylko te czynności, które wymienione są w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.). Wśród nich - w pkt 1 lit. f) - wymienia się umowne zniesienie współwłasności, jeżeli wiąże się z koniecznością dokonania spłat lub dopłat. Oznacza to, że nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych umowa zniesienia współwłasności, w której nie występują spłaty i dopłaty. Wobec tego umowa o zniesienie współwłasności podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych tylko w części dotyczącej spłat lub dopłat.

Zniesienie współwłasności może nastąpić na mocy umowy między współwłaścicielami lub na mocy orzeczenia sądu na żądanie któregokolwiek z nich (art. 210 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.)). Jak wynika z art. 6 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podstawę opodatkowania przy umowie o zniesienie współwłasności stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego nabytego ponad wartość udziału we współwłasności.

W myśl art. 6 ust. 2, 3 i 4 ustawy, wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów. Jeżeli podatnik nie określił wartości przedmiotu czynności cywilnoprawnej lub wartość określona przez niego nie odpowiada, według oceny organu podatkowego, wartości rynkowej, organ ten wezwie podatnika do jej określenia, podwyższenia lub obniżenia, w terminie nie krótszym niż 14 dni od dnia doręczenia wezwania, podając jednocześnie wartość według własnej, wstępnej oceny. Jeżeli podatnik, pomimo wezwania, o którym mowa w ust. 3, nie określił wartości lub podał wartość nieodpowiadającą wartości rynkowej, organ podatkowy dokona jej określenia z uwzględnieniem opinii biegłego lub przedłożonej przez podatnika wyceny rzeczoznawcy. Jeżeli organ podatkowy powoła biegłego, a wartość określona z uwzględnieniem jego opinii różni się o więcej niż 33% od wartości podanej przez podatnika, koszty opinii ponosi podatnik.

Stawka podatku wynosi 1% podstawy opodatkowania. Podatnicy są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru (deklaracja PCC-3), oraz obliczyć i wpłacić podatek w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, z wyłączeniem przypadków, gdy podatek jest pobierany przez płatnika (art. 7 ust. 1 pkt 2 lit. b) oraz art. 10 ust. 1 ustawy).

Stosownie do art. 4 pkt 5 ustawy, obowiązek podatkowy ciąży na podmiocie nabywającym rzeczy lub prawa majątkowe ponad udział we współwłasności.

Natomiast zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy, podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Prawami majątkowymi są przysługujące danej osobie prawa do korzystania i rozporządzania określoną rzeczą lub prawem ustanowionym na tej rzeczy m.in. papiery wartościowe. Stosownie do art. 2 pkt 4 ustawy, nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

*

umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

*

umowy spółki i jej zmiany,

*

umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Zatem do czynności cywilnoprawnych, które nie są objęte wyłączeniem podatkowym (nawet w przypadku zwolnienia ich z podatku od towarów i usług), należą m.in. umowy sprzedaży akcji w spółkach handlowych.

Zgodnie z treścią przytaczanego uprzednio art. 10 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatnicy są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru (deklaracja PCC-3), oraz obliczyć i wpłacić podatek w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, z wyłączeniem przypadków, gdy podatek jest pobierany przez płatnika. Obowiązek podatkowy stosownie do treści art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, natomiast stawka podatku zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy dla innych praw majątkowych wynosi 1% podstawy opodatkowania (wartości rynkowej). Obowiązek podatkowy w tym przypadku ciąży na kupującym, co wynika z art. 4 pkt 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 - 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl