ITPB2/436-232/14/IB - Ustalenie w zakresie opodatkowania umowy pożyczki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 grudnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/436-232/14/IB Ustalenie w zakresie opodatkowania umowy pożyczki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2014 r. (data wpływu do tut. organu 25 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy pożyczki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy pożyczki.

Wezwaniem z dnia 6 listopada 2014 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy zwrócił się o wyczerpujące przedstawienie zdarzenia przyszłego.

Pismem z dnia 17 listopada 2014 r. (data wpływu 19 listopada 2014 r.) uzupełniono wniosek w ww. zakresie.

W przedmiotowym wniosku i w jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką kapitałową, mającą siedzibę w Polsce i podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów.

Wnioskodawca będzie otrzymywał pożyczkę/pożyczki od spółki komandytowo-akcyjnej (dalej również jako "SKA"), której będzie akcjonariuszem.

Zarówno Wnioskodawca, jak i SKA są zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. Zgodnie ze statutem SKA, przedmiotem jej działalności jest zgodnie z PKD m.in.:

* 64.19.Z Pozostałe pośrednictwo pieniężne.

* 6-1.20.Z Działalność holdingów finansowych

* 64.91 Z Leasing finansowy

* 64.92.Z Pozostałe formy udzielana kredytów,

* 64.99.Z Pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych.

SKA wystąpiła o interpretację indywidualną potwierdzającą, iż udzielenie pożyczki stanowi świadczenie usług podlegające zwolnieniu z podatku od towarów i usług.

Z informacji Wnioskodawcy wynika, iż w przypadku gdy SKA będzie posiadała odpowiednie zasoby finansowe i przy uwzględnieniu uwarunkowań biznesowych SKA rozważa udzielanie kolejnych oprocentowanych pożyczek (udzielona zostanie więcej niż jedna pożyczka).

W przesłanym uzupełnieniu wniosku wskazano, że Wnioskodawca będzie otrzymywał pożyczkę/pożyczki od spółki komandytowo-akcyjnej (dalej również jako "SKA"), której będzie akcjonariuszem. SKA wystąpiła z wnioskiem o interpretację indywidualną potwierdzającą, iż udzielenie przez nią pożyczki/pożyczek będzie stanowić świadczenie usług podlegające zwolnieniu z podatku od towarów i usług - SKA otrzymała pozytywną interpretację w tym zakresie.

Z tytułu udzielenia pożyczki/pożyczek jedna ze stron transakcji, czyli pożyczkodawca - SKA będzie podatnikiem VAT, korzystającym ze zwolnienia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy pożyczka/pożyczki od SKA będą opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy pożyczka/pożyczki od SKA nie będą opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Na podstawie przepisu art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o p.c.c. opodatkowaniu p.c.c. podlegają umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku.

Należy wskazać również na regulację przepisu art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z którym nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub zwolniona z podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym SKA udzieli przedmiotowej pożyczki w ramach działalności gospodarczej, w związku z czym będzie ona działała jako podatnik VAT. W konsekwencji czynność udzielenia pożyczki będzie podlegała przepisom ustawy o VAT, będąc jednocześnie zwolnioną z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT ze względu na fakt, że udzielenie pożyczki na rzecz Wnioskodawcy będzie usługą wyświadczoną przez SKA odpłatnie (za wynagrodzeniem w formie odsetek), w ramach prowadzonej przez nią działalności gospodarczej, w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności udzielania pożyczek w sposób częstotliwy (co SKA potwierdzi występując o interpretację indywidualną).

Minister Finansów w wydawanych interpretacjach powszechnie podkreśla, iż pożyczki udzielane pomiędzy podatnikami VAT podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przykładowo:

* interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 11 czerwca 2014 r. o sygn. ILPP1/443-252/14-2/AW;

* interpretacja indywidualna wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 4 czerwca 2014 r. o sygn. IPPP1/443-317/14-3/AP;

* interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 8 maja 2014 r. o sygn. IPPP3/443-183/14-2/IG;

* interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 14 marca 2014 r. o sygn. IBPP2/443-1241/12/KO;

* interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 27 marca 2014 r. o sygn. IPPP1/443-125/14-2/AS;

* interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 11 marca 2014 r. o sygn. ILPP1/443-1117/13-4/NS.

W konsekwencji, w świetle art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych pożyczka udzielona przez SKA na rzecz Wnioskodawcy nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i w związku z tym na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek zapłaty podatku z tego tytułu.

Analogicznie stanowisko jest prezentowane przez Ministra Finansów w wydawanych przez niego interpretacjach indywidualnych, przykładowo:

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11 lipca 2014 r., sygn. IPPB2/436-269/14-4/MZ;

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 2 lipca 2014 r., sygn. ILPB2/436-89/14-5/MK:

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 15 kwietnia 2014 r., sygn. IBPBII/1/436-27/14/MZ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zaznaczyć przy tym należy, że niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska Wnioskodawcy wyłącznie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) podatkowi temu podlegają umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku.

Jednocześnie jednak, stosownie do art. 2 pkt 4 ww. ustawy nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* (uchylone),

* umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Z treści art. 2 pkt 4 wynika zasada rozgraniczenia obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych od obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług, jak również zasada wzajemnego wykluczenia tych obowiązków. Powyższe oznacza, że nie podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych te czynności cywilnoprawne, których dokonanie rodzi obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług.

Zaznaczyć jednak należy, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług lecz wyłącznie fakt, że przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest

z tego podatku zwolniona.

Z przedstawionego we wniosku i w jego uzupełnieniu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie otrzymywał pożyczkę/pożyczki od spółki komandytowo-akcyjnej (dalej również jako "SKA"), której będzie akcjonariuszem. Z tytułu udzielenia pożyczki/pożyczek jedna ze stron transakcji, czyli pożyczkodawca - SKA będzie podatnikiem VAT, korzystającym ze zwolnienia.

W konsekwencji, w oparciu o okoliczności przedstawione przez Wnioskodawcę, a w szczególności fakt, że Pożyczkodawca będzie zwolniony z podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że umowa pożyczki nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych w związku z wystąpieniem wyłączenia, o którym mowa w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl