ITPB2/436-222/10/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/436-222/10/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2010 r. (data wpływu 16 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca nabył wraz z żoną w ustawowej wspólności majątkowej w 1997 r. w ramach egzekucji sadowej nieruchomość obejmującą zgodnie z wpisem w KW dla niej urządzonej: rola, działki zabudowane, droga. Nieruchomość ta do końca listopada 2001 r. stanowiła środek trwały w prowadzonej przez Wnioskodawcę oraz Jego żonę działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej, gdyż w tym miesiącu podjęli decyzję o wycofaniu jej z ewidencji środków trwałych ze względu na niekorzystną koniunkturę. W 2003 r. małżonkowie wydzierżawili przedmiotową nieruchomość innemu podmiotowi - osobie prawnej, która za ich zgodą czyniła nakłady na tę nieruchomość i wykorzystuje ją w prowadzonej działalności statutowej. Podmiot ten wyburzył niektóre budynki znajdujące się na tej nieruchomości i wybudował na ich miejscu nowe.

W lutym 2008 r. wybudowane budynki w drodze decyzji administracyjnej zostały oddane do użytkowania temu podmiotowi. Z tytułu wydzierżawiania przedmiotowej nieruchomości Wnioskodawca i Jego żona otrzymują comiesięczny czynsz.

Ponadto od 2008 r. nie prowadzą działalności gospodarczej. Działalność gospodarczą, którą prowadzili w formie spółki cywilnej z racji wysokości osiąganych obrotów przekształciła się w spółkę jawną, która następnie w 2008 r. została przekształcona w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, której udziałowcami stali się Wnioskodawca i Jego żona. Czynsz z tytułu dzierżawy, o którym wyżej mowa, stanowi dla małżonków przychód objęty dyspozycją przepisu art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlega również opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca wraz z żoną zamierzają w grudniu 2010 r. sprzedać przedmiotową nieruchomość obejmującą grunt oraz posadowione na nich budynki podmiotowi, który dzierżawi od Nich nieruchomość. Podmiot ten jest podmiotem podlegającym ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy planowana sprzedaż nieruchomości będzie zwolniona od podatku od czynności cywilnoprawnych w oparciu o przepis art. 91 ust. 1 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym w związku z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) i art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na okoliczność, że sprzedaje nieruchomość podmiotowi podlegającemu ustawie - Prawo o szkolnictwie wyższym, którego działalność, zgodnie z art. 91 ust. 1 tej ustawy zwolniona jest z mocy prawa m.in. z podatku od czynności cywilnoprawnych oraz mając na względzie art. 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stanowiący, iż podatek ten zobowiązany jest zapłacić kupujący, w ocenie Wnioskodawcy z tytułu przedmiotowej transakcji nie powstanie obowiązek zapłaty tego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649) opodatkowaniu tym podatkiem podlegają następujące czynności cywilnoprawne:

a.

umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,

b.

umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,

c.

(uchylona),

d.

umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,

e.

umowy dożywocia,

f.

umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat,

g.

(uchylona),

h.

ustanowienie hipoteki,

i.

ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,

j.

umowy depozytu nieprawidłowego,

k.

umowy spółki.

Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4 oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne, jak czynności cywilnoprawne wymienione w pkt 1 lub 2 (art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca nabył wraz z żoną w 1997 r. nieruchomość zabudowaną. W 2003 r. małżonkowie wydzierżawili przedmiotową nieruchomość osobie prawnej, która za Ich zgodą czyniła nakłady na tę nieruchomość i wykorzystuje ją w prowadzonej działalności statutowej. Podmiot ten wyburzył niektóre budynki znajdujące się na tej nieruchomości i wybudował na ich miejscu nowe.

W lutym 2008 r. wybudowane budynki w drodze decyzji administracyjnej zostały oddane do użytkowania temu podmiotowi. Z tytułu wydzierżawiania przedmiotowej nieruchomości Wnioskodawca i Jego żona otrzymują comiesięczny czynsz.

Wnioskodawca wraz z żoną zamierzają w grudniu 2010 r. sprzedać przedmiotową nieruchomość obejmującą grunt oraz posadowione na nich budynki podmiotowi, który dzierżawi od Nich nieruchomość. Podmiot ten jest podmiotem podlegającym ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy opisana we wniosku czynność sprzedaży nieruchomości podmiotowi podlegającemu ustawie - Prawo o szkolnictwie wyższym, korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania określonego w jej art. 91 ust. 1.

Odnosząc się do powyższego stwierdzić należy, że w myśl art. 91 ust. 1 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym działalność uczelni, o której mowa w art. 13 ust. 1 i art. 14, podlega zwolnieniu z podatku dochodowego, podatku od towarów i usług, podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego i podatku od czynności cywilnoprawnych na zasadach określonych w odrębnych ustawach.

Działalnością, o której mowa w powołanym art. 13 ust. 1, są podstawowe zadania uczelni, do których należą:

1.

kształcenie studentów w celu ich przygotowania do pracy zawodowej;

2.

wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;

3.

prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych;

4.

kształcenie i promowanie kadr naukowych;

5.

upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych;

6.

kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy;

7.

stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;

8.

działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

Natomiast na podstawie art. 14 ww. ustawy uczelnia może prowadzić domy studenckie i stołówki studenckie.

Powołany przepis art. 91 ust. 1, stanowiąc o zwolnieniu z opodatkowania wskazanej wyżej działalności uczelni, odsyła do przepisów ustaw podatkowych, regulujących zagadnienie opodatkowania określonych zdarzeń prawnych. W związku z tym zauważyć należy, że nie może on stanowić, w przypadku braku odpowiedniego uregulowania rozpatrywanego zagadnienia w ustawie podatkowej wymienionej w tym przepisie, samodzielnej podstawy do zwolnienia.

Odnosząc powyższe na grunt przedmiotowej sprawy stwierdzić należy, iż ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych, której przepisy znajdują zastosowanie w opisanej sprawie, nie przewiduje możliwości zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem czynności z zakresu ww. działalności, określonej w ustawie - Prawo o szkolnictwie wyższym, których stroną jest podmiot podlegający jej przepisom.

Wskazać jednak należy, że w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano przypadki wyłączeń z opodatkowania, t.j. sytuacji, w której, pomimo istnienia stanu faktycznego lub prawnego mieszczącego się w zakresie przedmiotowym ustawy, obciążenie podatkiem nie wystąpi. Sytuacje takie wymienione zostały m.in. w art. 2 pkt 1 ustawy, zawierającym katalog spraw wyłączonych z opodatkowania ze względu na związek dokonanej czynności ze ściśle określoną kategorią spraw. Należy jednak pamiętać, że oceniając, czy dana czynność podlega wyłączeniu z opodatkowania konieczne jest ustalenie, czy ma ona związek z jedną ze spraw (dziedzin) wskazanych w tym przepisie. Kluczowe znaczenie dla ustalenia zakresu wyłączeń wskazanych w art. 2 ma ustalenie charakteru związku czynności cywilnoprawnych z określoną kategorią spraw.

Ponadto zauważyć należy, że użyte w tym przepisie pojęcie "sprawa" ma charakter ogólny, w związku z czym należy przyjąć, że powyższe uregulowanie będzie dotyczyło tych wszystkich spraw, dla których materialnoprawna podstawa rozstrzygnięcia zawarta jest w przepisach regulujących kwestie wymienione w art. 2 pkt 1 powołanej ustawy.

Jedną z kategorii czynności wymienionych w katalogu wyłączeń z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych są wskazane w pkt 1 lit. f) ustawy czynności cywilnoprawne w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia.

Ustawodawca, normując w ww. przepisie przedmiotowe wyłączenie z opodatkowania w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej, nie określił szczegółowo jego zakresu. Dlatego mając na względzie ogólną zasadę prawa podatkowego, zgodnie z którą przepisy dotyczące wyłączeń i zwolnień podatkowych, stanowiące odstępstwo od zasady powszechnego opodatkowania, należy interpretować ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, należy przyjąć, że celem ustawodawcy było objęcie wyłączeniem tych czynności cywilnoprawnych, które dokonywane są w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej.

Na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy wyłączone z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych mogą być więc m.in. czynności cywilnoprawne dokonywane przez szkoły (oraz pozostałe jednostki systemu oświaty) na cele dydaktyczne, jak również umowy pożyczki zawierane przez szkoły (i pozostałe jednostki systemu oświaty) na te cele oraz zakupy (umowy sprzedaży) towarów dokonywane przez uczelnie wyższe służące celom statutowym szkolnictwa wyższego, t.j. dydaktyce i nauce, jak również umowy pożyczki zawierane przez uczelnie wyższe na te cele.

Odnosząc powyższe do sytuacji opisanej we wniosku stwierdzić należy, że jeżeli opisana we wniosku umowa sprzedaży stanowić będzie czynność cywilnoprawną w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej, a więc dla której materialnoprawną podstawę stanowić będą przepisy regulujące ww. kwestie, wówczas nie będzie ona podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, w związku z wypełnieniem dyspozycji zawartej w art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Końcowo jedynie zauważyć należy, że zgodnie z art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w przypadku umowy sprzedaży obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży na kupującym. Z treści wniosku wynika natomiast, że w planowanej transakcji sprzedaży nieruchomości Wnioskodawca wystąpi w charakterze sprzedającego. W związku z powyższym, w przypadku niewystąpienia okoliczności uzasadniających wyłączenie planowanej czynności spod opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek podatkowy z tytułu dokonanej czynności, a w konsekwencji nie będzie On zobowiązany do zapłaty ww. podatku. Z faktu tego nie można wywodzić jednak, tak jak czyni to Wnioskodawca w uzasadnieniu własnego stanowiska, że opisana we wniosku czynność w ogóle nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Sytuacja taka będzie miała bowiem miejsce jedynie w przypadku zastosowania wyłączenia, o którym mowa w art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl