ITPB2/436-212/13/DSZ - Możliwość opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych umowy zamiany nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/436-212/13/DSZ Możliwość opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych umowy zamiany nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2013 r. (data wpływu 30 października 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 stycznia 2014 r. (data wpływu 13 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zamiany nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 października 2013 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony w dniu 13 stycznia 2014 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej dotyczącej podatku dochodowego od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zamiany nieruchomości.

We wniosku tym przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 17 czerwca 2013 r. Wnioskodawczyni wspólnie z mężem sprzedali za kwotę 235.000 zł mieszkanie nabyte w 2004 r., we wspólności ustawowej małżeńskiej. Małżonkowie spłacili wówczas wspólny mieszkaniowy kredyt hipoteczny i pozostałe wspólne zobowiązania, po czym ich majątek wynosił 200.000 zł na koncie w banku i ruchomości o wartości 20.000 zł.

W dniu 18 czerwca 2013 r. Wnioskodawczyni wraz z mężem podpisali majątkową umowę małżeńską ustanawiającą w ich małżeństwie ustrój rozdzielności majątkowej. W dniu 18 czerwca 2013 r. małżonkowie podpisali również umowę działu majątku wspólnego. W wyniku tego podziału Wnioskodawczyni otrzymała 170.000 zł w gotówce na koncie w banku.

W dniu 4 lipca 2013 r. Wnioskodawczyni sama kupiła kawalerkę (spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu) za kwotę 117.000 zł. Mieszkanie to ma 34,25 m2, znajduje się w B. przy ulicy J. Mieszkanie to mieści się na trzecim piętrze w bloku z cegły oddanym do użytku w 1998 r., składa się z jednego pokoju, kuchni, łazienki z wc, przedpokoju oraz przynależnej piwnicy o wielkości 2,25 m2. Mieszkanie to wymagało gruntowego remontu, który Wnioskodawczyni przeprowadziła wymieniając instalację wodno-kanalizacyjną, okna na PCV oraz wykonując kapitalny remont łazienki i pozostałych pomieszczeń, kładąc nowe podłogi itd. Koszt tego remontu wyniósł 11.000 zł, co potwierdza protokół z przeprowadzonych czynności sprawdzających w zakresie umowy sprzedaży, spisany w dniu 27 sierpnia 2013 r. Mieszkanie to jest więc warte minimum 128.000 zł.

Rodzice Wnioskodawczyni, K. i W. S., postanowili, że zamienią się z Nią na mieszkania. Mieszkanie rodziców jest ich własnością od dnia 30 grudnia 1991 r., co potwierdza przydział lokalu mieszkalnego oraz sprostowanie ww. przydziału, wystawione w 2001 r. na warunkach spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu.

Mieszkanie rodziców znajduje się w B., przy ulicy G. Mieszkanie to również wymaga kapitalnego remontu, bowiem rodzice Wnioskodawczyni nie remontowali go od czasu wprowadzenia się w 1992 r. Mieszkanie rodziców ma 60,53 m2, składa się z trzech pokoi, kuchni, przedpokoju, wc, łazienki oraz przynależnej piwnicy i balkonu. Wartość tego mieszkania Wnioskodawczyni oszacowała na podstawie aktualnych cen oraz informacji z lokalnego rynku nieruchomości na kwotę maksymalnie 175.000 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w wyniku zamiany mieszkań pomiędzy Wnioskodawczynią a Jej rodzicami, czyli osobami należącymi do I grupy podatkowej, dla Wnioskodawczyni powstanie obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. Jeśli tak, to od jakiej kwoty będzie liczony.

Zdaniem Wnioskodawczyni, od umowy zamiany nie będzie wymagany podatek od czynności cywilnoprawnych, z uwagi na fakt, że obie strony tej umowy należą do I grupy podatkowej, czyli zastosowanie znajdzie w tym wypadku art. 9 ust. 5 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ww. ustawy podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Na podstawie art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. W myśl art. 604 Kodeksu cywilnego do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży. Stosownie natomiast do art. 555 Kodeksu cywilnego przepisy o sprzedaży rzeczy stosuje się odpowiednio do sprzedaży energii oraz do sprzedaży praw.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 4 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej i w przypadku umowy zamiany ciąży na stronach tej czynności.

Podstawę opodatkowania przy umowie zamiany stanowi różnica wartości rynkowych zamienianych lokali lub praw do lokali (art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy) lub wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, od którego przypada wyższy podatek (art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy). Zgodnie z art. 6 ust. 2 ww. ustawy wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stawka podatku od umowy zamiany własności nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym wynosi 2%.

W związku z powyższym, stwierdzić należy, że umowa zamiany stanowi czynność prawną, która co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy, np. umowa zamiany, jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 9 pkt 5 tej ustawy zwalnia się od podatku zamianę budynku mieszkalnego lub jego części, lokali mieszkalnych stanowiących odrębną nieruchomość, spółdzielczych własnościowych praw do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: praw do domu jednorodzinnego lub praw do lokalu w małym domu mieszkalnym, jeżeli stronami umowy są osoby zaliczone do I grupy podatkowej zgodnie z przepisami o podatku od spadków i darowizn.

Analiza zacytowanego przepisu art. 9 pkt 5 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych prowadzi do wniosku, że skorzystanie z powyższego zwolnienia zależne jest od spełnienia łącznie następujących przesłanek:

1.

pomiędzy stronami musi zostać zawarta umowa zamiany, a zatem umowa określona w art. 603 Kodeksu cywilnego i

2.

przedmiotem ww. umowy musi być:

* budynek mieszkalny lub jego część albo

* lokal mieszkalny stanowiący odrębną nieruchomość albo

* spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego albo

* wynikające z przepisów prawa spółdzielczego: prawo do domu jednorodzinnego lub prawo do lokalu w małym domu mieszkalnym i

3.

stronami umowy muszą być osoby zaliczone do I grupy podatkowej zgodnie z przepisami o podatku od spadków i darowizn.

Przez przepisy o podatku od spadków i darowizn rozumie się ustawę z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 z późn. zm.).

W myśl art. 14 ust. 2 wymienionej ustawy zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe. Zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 1 tej ustawy do I grupy podatkowej zalicza się małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni zamierza zawrzeć ze swoimi rodzicami umowę zamiany spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego Jej rodziców.

Mając na uwadze wskazane powyżej okoliczności stwierdzić należy, że planowana umowa zamiany, wobec spełnienia przesłanek o których mowa w art. 9 pkt 5 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania zawartego w tym przepisie, a w konsekwencji na Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana do zapłaty tego podatku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl