ITPB2/436-19C/08/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/436-19C/08/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2008 r. (data wpływu 29 stycznia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 marca 2008 r. (data wpływu 19 marca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania czynności wskazania za wynagrodzeniem, podmiotu trzeciego, który wstąpi w prawa i obowiązki Spółki wynikające z zawartej uprzednio przedwstępnej umowy zakupu lub sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2008 r. wpłynął ww. wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania czynności wskazania za wynagrodzeniem, podmiotu trzeciego, który wstąpi w prawa i obowiązki Spółki wynikające z zawartej uprzednio przedwstępnej umowy zakupu lub sprzedaży nieruchomości.

Pismem z dnia 6 marca 2008 r. znak ITPP1/443-96/08/MM i ITPB2/436-19/08/PS poinformowano Spółkę, iż zgodnie z przepisem art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 75 zł. Natomiast w przypadku wystąpienia w jednym wniosku odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego (art. 14f § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa). Wskazano, iż w ocenie tutejszego organu złożony wniosek dotyczy dwóch stanów faktycznych oraz czterech zdarzeń przyszłych w podatku od towarów i usług i w podatku od czynności cywilnoprawnych, natomiast uiszczona została opłata w kwocie 225 zł, tj. w wysokości odpowiadającej trzem z tych stanów. Należna opłata została uzupełniona w terminie.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka, po zawarciu przedwstępnej umowy zakupu lub przedwstępnej umowy sprzedaży nieruchomości z podmiotem X ma zamiar wskazać osobę trzecią, która wstąpi w jej prawa i obowiązki wynikające z tej umowy, za wynagrodzeniem otrzymanym od podmiotu wskazanego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy opisana rezygnacja opodatkowana jest podatkiem od towarów i usług - stawką 22%, czy jest zwolniona od tego podatku. Czy jest opodatkowana podatkiem p.c.c. jako sprzedaż "praw materialnych".

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazana wyżej czynność podlega obowiązkowi podatkowemu wynikającemu z ustawy o podatku od towarów i usług. Z art. 8 ust. 1 pkt 2 jasno wynika, iż obowiązkowi podatkowemu podlega "zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności", czyli sensu stricte opisana sytuacja. Na poparcie swego stanowiska Wnioskodawca powołał treść wezwania Naczelnika Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie z lipca 2007 r. (brak oznaczenia dnia) znak PO-2/432/74/EW/2007, którego kserokopię załączył do wniosku.

Interpretacja niniejsza dotyczy opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. Wniosek Spółki w pozostałej części stanowi przedmiot odrębnych interpretacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.), podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Czynność polegającą na tym, że wskazany podmiot, za wynagrodzeniem, wstępuje w prawa i obowiązki wynikające z przedwstępnej umowy zakupu nieruchomości lub przedwstępnej umowy sprzedaży nieruchomości należy traktować jako sprzedaż prawa majątkowego, która co do zasady w świetle powołanego powyżej przepisu podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy stawka podatku wynosi 1%, a stosownie do art. 4 pkt 1 obowiązek podatkowy spoczywa na kupującym.

W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność cywilnoprawna mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* umowy spółki i jej zmiany,

* umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

W świetle art. 1a pkt 7 ww. ustawy, użyte w ustawie określenie "podatek od towarów i usług" oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

W art. 1a pkt 5 ww. ustawy zdefiniowano państwo członkowskie jako państwo członkowskie Unii Europejskiej lub państwo członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strona umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż dla wyłączenia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych z tytułu konkretnej czynności niezbędne jest, aby czynność taka podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT lub była z niego zwolniona, z uwzględnieniem wyjątków, o których mowa we wskazanym przepisie art. 2 pkt 4 ww. ustawy.

Stosownie do powyższego, należy podkreślić, iż jeżeli odstąpienie, za wynagrodzeniem od podmiotu trzeciego, od przedwstępnej umowy zakupu lub przedwstępnej umowy sprzedaży opodatkowane jest podatkiem od towarów i usług lub korzysta ze zwolnienia z tego podatku, zastosowanie znajdzie ww. wyłączenie.

W interpretacji indywidualnej Nr ITPP1/443-96C/08/MM z dnia 28 kwietnia 2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdził m.in., iż wypłacający wynagrodzenie może otrzymać z tego tytułu korzyść - wstąpienie w prawa i obowiązki wynikające z przedwstępnej umowy zakupu lub sprzedaży nieruchomości.

W związku z powyższym tut. organ podał, iż opisana czynność, o ile dokonywana będzie w ramach umowy zobowiązaniowej, będzie stanowiła odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Reasumując, jeżeli wypłacenie wynagrodzenia z tytułu wstąpienia w prawa i obowiązki wynikające z przedwstępnej umowy zakupu lub sprzedaży nieruchomości będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zastosowanie znajdzie wyłączenie określone w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Przy wydaniu niniejszej interpretacji nie podlegało ocenie powołane we wniosku pismo Naczelnika Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl