ITPB2/436-163/08/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/436-163/08/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 grudnia 2008 r. (data wpływu - 31 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 lutego 2009 r. (data wpływu - 20 lutego 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przeniesienia własności nieruchomości na cele uzasadniające wywłaszczenie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 19 lutego 2009 r. (data wpływu - 20 lutego 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przeniesienia własności nieruchomości na cele uzasadniające wywłaszczenie.

W przedmiotowym wniosku oraz piśmie z dnia 19 lutego 2009 r. przedstawiono następujący stan faktyczny.

W 1995 r. w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla Gminy Miasto wydzielono drogę o numerze 248/5 o obszarze 0,1240 ha, która była w posiadaniu Pana rodziców. Z uwagi na to, iż droga wchodziła w skład gospodarstwa rolnego płacili oni podatek rolny oraz ponosili koszty korzystania z niej przez mieszkańców oraz ww. miasto. Natomiast w 2000 r. droga ta, pomimo tego, iż nadal była w gestii rodziców, otrzymała nazwę ulicy. Następnie w 2007 r. Prezydent Miasta zwrócił się do Pana rodziców z pismem w sprawie nabycia do gminnego zasobu nieruchomości wspomnianej drogi, niezbędnej do realizacji celów publicznych wynikających z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

W dniu 28 marca 2008 r. nabył Pan opisaną we wniosku nieruchomość w drodze testamentu. Z kolei Prezydent Miasta, celem nabycia ww. drogi, wszczął procedurę administracyjną, informując jednocześnie, że brak zgody na sprzedaż może spowodować pozbawienie lub ograniczenie praw do nieruchomości poprzez wywłaszczenie. W wyniku porozumienia stron na podstawie aktu notarialnego, w oparciu o wycenę dokonaną przez miejskiego rzeczoznawcę, uregulowano status prawny ww. gruntu (sprzedaż na rzecz Gminy Miasto). Sprzedaż drogi nastąpiła na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.), co zostało ujęte w § 3 aktu notarialnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż nieruchomości na cele publiczne uzasadniające jej wywłaszczenie będzie opodatkowana:

1.

podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz

2.

podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. Natomiast odpowiedź na pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie udzielona odrębną interpretacją indywidualną.

Pana zdaniem, zbycie opisanej we wniosku nieruchomości nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450) umowa sprzedaży jako czynność cywilnoprawna podlega opodatkowaniu tym podatkiem, jednakże w myśl art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach podlegających przepisom o gospodarce nieruchomościami lub przepisom o autostradach płatnych. Oznacza to, że dla zastosowania przedmiotowego wyłączenia niezbędne jest, aby czynność cywilnoprawna dokonywana była na podstawie powołanej ustawy, a zatem, aby źródłem czynności cywilnoprawnej był konkretny przepis tej ustawy.

Z treści pisma z dnia 19 lutego 2009 r. wynika, iż umowa sprzedaży nieruchomości zawarta była w sprawie podlegającej przepisom o gospodarce nieruchomościami (o czym stanowi § 3 aktu notarialnego), a zatem nie podlega ona podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl