ITPB2/436-153/10/IL - Opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych nabycia złomu złota o wartości przekraczającej 1000 złotych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/436-153/10/IL Opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych nabycia złomu złota o wartości przekraczającej 1000 złotych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2010 r. (data wpływu 5 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nabycia złomu złota o wartości przekraczającej 1.000 zł - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nabycia złomu złota o wartości przekraczającej 1.000 zł.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka jest podatnikiem podatku od towarów i usług, zajmuje się sprzedażą hurtową metali i rud metali (PKD 4672 Z). Skupuje i odsprzedaje złom złota. Skup złomu złota następuje od osób fizycznych z terenu całego kraju, na podstawie indywidualnych umów kupna-sprzedaży. Natomiast sprzedaż następuje w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej, na podstawie faktur VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zakup złomu złota od osób fizycznych o wartości powyżej 1.000 zł na podstawie umowy kupna-sprzedaży podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych nie istnieje w opisanej sytuacji. Działalnością statutową Wnioskodawcy jest handel hurtowy złomem złota, który jest opodatkowany podatkiem VAT. Wnioskodawca uważa, iż dokonywanych transakcji kupna i sprzedaży nie można postrzegać oddzielnie. Wnioskodawca podnosi, iż zawierając umowę cywilno-prawną z osobą fizyczną na zakup złomu złota jako jedna ze stron tej czynności jest podatnikiem VAT, a więc zostają wyczerpane postanowienia art. 2 pkt 4aó ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W opinii Wnioskodawcy, gdyby przyjąć inny tok rozumowania przepis ustawy powinien brzmieć "jeżeli sprzedający jest podatnikiem VAT". W przeciwnym razie obowiązujący zapis ustawy należałoby uznać jako niedorzeczny, musiałby on zakładać sytuację, w której Wnioskodawca kupując złom złota od osoby fizycznej na podstawie umowy cywilnoprawnej jednocześnie płaci podatek VAT od tej transakcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649) podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Zgodnie z art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Czynności cywilnoprawne zawarte w katalogu zamkniętym określonym w art. 1 wymienionej ustawy podlegają omawianemu podatkowi od czynności cywilnoprawnych o ile spełniają przesłanki zawarte w art. 1 ust. 4 cytowanej ustawy.

Zgodnie z powyższym artykułem czynności cywilnoprawne, w tym umowy sprzedaży podlegają omawianemu podatkowi, jeżeli ich przedmiotem są:

1.

rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2.

rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Wskazać jednak należy, iż stosownie do art. 2 pkt 4 ww. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* (uchylone),

* umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych;

Zgodnie z definicją zawartą w art. 1a pkt 5 i 7 ww. ustawy użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich (pkt 7). Natomiast przez pojecie państwa członkowskiego rozumie się państwo członkowskie Unii Europejskiej lub państwo członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strona umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym (pkt 5).

Zaznaczyć przy tym należy, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług lecz wyłącznie fakt, że przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniona.

Wyłączenie danej czynności cywilnoprawnej z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych ma więc miejsce tylko w przypadku, gdy z tytułu dokonania tej właśnie czynności, jedna ze stron jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W praktyce przy zawieraniu umowy sprzedaży status podatnika podatku od towarów i usług co do zasady posiada sprzedający. Nie jest istotny w tym przypadku status prawnopodatkowy kupującego, gdyż z tytułu zakupu towaru lub usługi nie powstaje u niego obowiązek w podatku od towarów i usług. Samo nabycie nie powoduje powstania obrotu w rozumieniu przepisów art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka jest podatnikiem podatku od towarów, prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest sprzedaż hurtowa metali i rud metali. Spółka skupuje złom złota od osób fizycznych z terenu całego kraju, na podstawie indywidualnych umów kupna-sprzedaży.

W świetle powyższego, jeżeli żadna ze stron z tytułu dokonania tej czynności nie jest podatnikiem VAT, zawarte umowy sprzedaży, będące umowami cywilnoprawnymi nie będą korzystały z wyłączenia od opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i będą opodatkowane tym podatkiem stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a).

Na podstawie art. 9 pkt 6 ww. ustawy zwalnia się jednak od podatku sprzedaż rzeczy ruchomych, jeżeli podstawa opodatkowania nie przekracza 1.000 zł.

Obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, tj. w dniu zawarcia umowy sprzedaży i stosownie do art. 4 pkt 1 ww. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ciąży na kupującym.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) przy umowie sprzedaży rzeczy ruchomych stosuje się stawkę podatku w wysokości 2%, a podstawę opodatkowania - stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 1 - stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.

W związku z dokonaniem czynności opisanych we wniosku - z wyłączeniem przypadków, w których podstawa opodatkowania nie przekracza 1.000,- zł - art. 9 pkt 6 cyt. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - Spółka winna więc, bez wezwania organu podatkowego, złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru oraz obliczyć i wpłacić podatek w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego (art. 10 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl