ITPB2/436-135/09/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/436-135/09/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2009 r. (data wpływu 7 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania oprocentowanej umowy pożyczki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania oprocentowanej umowy pożyczki.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka z o.o. otrzymała w październiku 2008 r. pożyczkę od spółki jawnej. Pożyczka zostanie spłacona jednorazowo po upływie 12 miesięcy, czyli w październiku 2009 r. wraz z należnymi odsetkami. Udziałowcy w spółce z o.o. to również wspólnicy spółki jawnej, która występuje jako pożyczkodawca. Oba podmioty gospodarcze są czynnymi podatnikami podatku VAT. Spółka jawna-pożyczkodawca, po upływie okresu, na który udzielono pożyczki wystawi fakturę ze zwolnioną stawką, gdyż wg PKWiU czynności udzielania pożyczki zostały zapisane w grupowaniu 65.22.10-00.90 PKWiU "usługi udzielania pożyczek świadczone poza systemem bankowym pozostałe".

Zarówno pożyczkodawca jak i pożyczkobiorca to czynni podatnicy VAT. Spółka z o.o. - pożyczkobiorca po podpisaniu umowy dotyczącej pożyczki złożyła deklarację p.c.c.-3 i zapłaciła podatek 2% od czynności cywilnoprawnych. W związku z powyższym stanem faktycznym w Spółce - Wnioskodawcy pojawiły się wątpliwości. Są one związane z konkurencyjnością ustawy o VAT i ustawy o p.c.c.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wspomniane w stanie faktycznym pożyczka i należne od niej odsetki, podlegają przepisom wskazanym przez ustawę o p.c.c....

Skoro pożyczka i należne odsetki podlegają pod przepisy ustawy o VAT, tzn. podlegają opodatkowaniu i jednocześnie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwolnieniu od podatku, to czy słusznie Wnioskodawca zapłacił podatek od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka z o.o. uważała, iż powinna zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych i to uczyniła w wymagalnym terminie. Jednakże po zapoznaniu się z interpretacją indywidualną ITPB2/436-88/09/PS z dnia 31 sierpnia 2009 r. zdaniem Wnioskodawcy, Spółka z o.o. nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o p.c.c., ponieważ Spółka - pożyczkodawca jest czynnym podatnikiem VAT i od wszelkich dokonywanych czynności dostawy lub świadczenia usług jest zobowiązana naliczyć podatek VAT, jak również przedmiotowa usługa korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Zgodnie z przepisami art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o p.c.c. podatkowi temu podlegają umowy pożyczki. Jednocześnie w art. 2 pkt 4 ww. ustawy wprowadzono wyjątek w opodatkowaniu, ustalając, że nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Przepis ten uzależnia zatem opodatkowanie lub zwolnienie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych od wystąpienia określonej sytuacji w podatku VAT, która zdaniem Wnioskodawcy wystąpiła.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.), umowa pożyczki podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność cywilnoprawna mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 2 pkt 4 ww. ustawy nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* umowy spółki i jej zmiany,

* umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Zaznaczyć jednakże należy, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług lecz wyłącznie fakt, że przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniona.

W interpretacji indywidualnej Nr ITPP2/443-454/09/AP z dnia 21 sierpnia 2009 r. dotyczącej podatku od towarów i usług Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów uznał, że w przedstawionym stanie faktycznym przedmiotowa usługa korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W związku z tym, mając na uwadze wyżej wskazane przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych uznać należy, że pożyczka otrzymana przez Spółkę, stosownie do art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl