ITPB2/436-132/13/DSZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 września 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/436-132/13/DSZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2013 r. (data wpływu 8 lipca 2013 r.) uzupełnionym w dniu 4 września 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie warunków zastosowania ulgi mieszkaniowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony w dniu 4 września 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie warunków zastosowania ulgi mieszkaniowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiony został następujący stan faktyczny.

W czerwcu bieżącego roku zostało wydane postanowienie sądu w sprawie nabycia przez Wnioskodawczynię spadku po zmarłej w dniu 5 stycznia 2012 r. cioci (siostrze matki Wnioskodawczyni) - II grupa podatkowa. Przedmiotem spadku jest lokal mieszkalny o powierzchni 50 m2.

W chwili obecnej Wnioskodawczyni jest współwłaścicielką budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Zamieszkuje w nim wspólnie z mężem, budynek ten jest objęty ustawową wspólnością majątkową. Ponadto, Wnioskodawczyni oświadcza, iż nie przysługuje Jej inne prawo do żadnego lokalu czy też budynku. W związku z nabyciem ww. lokalu mieszkalnego Wnioskodawczyni zamierza tam zamieszkać i nie dokonywać jego zbycia przez najbliższych 5 lat.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy będąc współwłaścicielem a nie właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego objętego ustawową wspólnością majątkową Wnioskodawczyni spełnia warunek określony w art. 16 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn i nie musi w związku z tym przenosić swojego udziału w tym budynku na zstępnych, aby skorzystać z ulgi.

W ocenie Wnioskodawczyni, skoro ustawodawca posłużył się w art. 16 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn określeniem właściciel, to znaczy, zgodnie z literalnym brzmieniem tego przepisu, że nie miał na myśli współwłaściciela. Dodatkowo, Wnioskodawczyni podkreśla, iż w Jej przypadku chodzi o składnik majątku, który objęty jest ustawową wspólnością majątkową.

Zdaniem Wnioskodawczyni, będąc współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego, objętego ustawową wspólnością majątkową, spełnia warunek określony w art. 16 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn i nie musi przenosić prawa do Jej udziału w budynku mieszkalnym jednorodzinnym na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub gminy, aby skorzystać z przedmiotowej ulgi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 z późn. zm.) podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej "podatkiem", podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem m.in. dziedziczenia.

Stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy w przypadku nabycia własności (współwłasności) budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, spółdzielczego prawa do domu jednorodzinnego albo udziału w takim prawie - w drodze dziedziczenia, zapisu zwykłego, zapisu windykacyjnego, dalszego zapisu lub polecenia testamentowego przez osoby zaliczane do II grupy podatkowej - nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich czystej wartości do łącznej wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu. W przypadku nabycia części (udziału) budynku mieszkalnego lub lokalu albo udziału w spółdzielczym prawie do budynku mieszkalnego lub lokalu ulga przysługuje stosownie do wielkości udziału.

W myśl art. 16 ust. 2 tej ustawy z omawianej ulgi mogą skorzystać nabywcy, którzy łącznie spełniają następujące warunki:

1.

spełniają wymogi określone w art. 4 ust. 4;

2.

nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc nimi przeniosą własność budynku lub lokalu na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub gminy w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;

3.

nie przysługuje im spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub wynikające z przydziału spółdzielni mieszkaniowej: prawo do domu jednorodzinnego lub prawo do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie dysponowania tymi prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do dyspozycji spółdzielni, w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;

4.

nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą umowę najmu w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;

5.

będą zamieszkiwać będąc zameldowanymi na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku i nie dokonają jego zbycia przez okres 5 lat:

a.

od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego - jeżeli w chwili złożenia zeznania lub zawarcia umowy darowizny nabywca mieszka i jest zameldowany na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku,

b.

od dnia zamieszkania potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca zamieszka i dokona zameldowania na pobyt stały w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego.

Z powołanego zapisu ustawy wynika, że powyższe warunki zastosowania ulgi z art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn odnoszą się wyłącznie do osób, które są właścicielami lokalu lub budynku mieszkalnego, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu. Nie dotyczą natomiast osób, które są współwłaścicielami tych lokali lub budynków, w tym także w sytuacji gdy stanowią one majątek wspólny małżonków.

W treści wniosku wskazano, że wydane zostało postanowienie sądu w sprawie nabycia przez Wnioskodawczynię spadku po zmarłej w dniu 5 stycznia 2012 r. cioci (siostrze matki Wnioskodawczyni) - II grupa podatkowa. Przedmiotem spadku jest lokal mieszkalny o powierzchni 50 m2. W chwili obecnej Wnioskodawczyni jest współwłaścicielką budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Zamieszkuje w nim wspólnie z mężem, budynek ten objęty jest ustawową wspólnością majątkową.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni, jako współwłaścicielka ww. budynku mieszkalnego jednorodzinnego, spełnia warunek określony w art. 16 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn i nie musi przenosić prawa do Jej udziału w budynku mieszkalnym jednorodzinnym na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub gminy, aby skorzystać z przedmiotowej ulgi w związku z nabyciem w spadku po zmarłej w dniu 5 stycznia 2012 r. cioci lokalu mieszkalnego.

Jednakże, tut. Organ zwraca uwagę na fakt, że aby skorzystać z ww. ulgi niezbędne jest łączne spełnienie wszystkich warunków zawartych w art. 16 ww. ustawy. Wszystkie ulgi i zwolnienia podatkowe są natomiast wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, wynikającej z art. 84 Konstytucji RP stanowiącego, że każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków określonych w ustawie. Z tego względu oceniając, czy w danej sytuacji przysługuje do niej prawo, należy przepisy stosować w sposób ścisły tj. nie należy dokonywać ich wykładni rozszerzającej, ani też zawężającej.

W związku z tym, to na podatniku spoczywa ciężar udowodnienia, że spełnia warunki do uzyskania ulgi określonej w art. 16 cytowanej ustawy. Okoliczność ta w każdej sytuacji, jako indywidualny przypadek, podlega ocenie organów podatkowych.

W efekcie, stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione w niniejszym wniosku uznać należy za prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl