ITPB2/415-991/09/MU

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-991/09/MU

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu, przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2009 r. (data wpływu - 4 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zwrotu nakładów poniesionych przez osobę fizyczną na budowę sieci wodociągowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zwrotu nakładów poniesionych przez osobę fizyczną na budowę sieci wodociągowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W październiku 2009 r. osoba fizyczna przekazała odpłatnie na rzecz Gminy Sz. wybudowany przez siebie odcinek sieci wodociągowej o łącznej długości 471 mb. Gmina z tytułu przekazania odcinka sieci wodociągowej wypłaciła środki finansowe tytułem zwrotu poniesionych przez inwestora nakładów inwestycyjnych. Gmina w tym zakresie zawarła umowę odpłatnego przejęcia na własność Gminy sieci wodociągowej na podstawie art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków, w myśl którego osoby, które wybudowały z własnych środków urządzenia wodociągowe i urządzenia kanalizacyjne, mogą je przekazać odpłatnie gminie lub przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu, na warunkach uzgodnionych w umowie. Umowa z dnia 27 października 2009 r. określa szczegółowe warunki, na jakich inwestor (osoba fizyczna) przekaże wybudowaną w całości z własnych środków sieć wodociągową, a Gmina odpłatnie przejmie na własność i do eksploatacji już wybudowaną sieć wodociągową o łącznej długości 471 mb w miejscowości B. Gmina Sz. Wyżej wymieniony odcinek sieci wodociągowej został włączony do sieci gminy. Cena odpłatnego przejęcia została ustalona na podstawie kosztorysu inwestorskiego i wyniosła 24.683,25 zł.

Wobec powyższego zadano następujące pytania:

1.

Czy zwrot kosztów osobie fizycznej za realizację zadania publicznego, jakim jest wybudowanie i odpłatne przekazanie sieci wodociągowej Gminie, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy należy wystawić dla inwestora (osoby fizycznej) sieci wodociągowej informację PIT-8C.

Zdaniem Wnioskodawcy, zwrot kosztów poniesionych na realizację zadania publicznego, jakim jest wybudowanie sieci wodociągowej, na rzecz osoby fizycznej nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a tym samym nie należy, dla tej osoby wystawiać do końca lutego 2010 r. informacji PIT-8C. W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Wnioskodawca nadmienia, iż powołany przepis wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód, w następstwie którego mamy do czynienia z przyrostem mienia lub osiągniętym przysporzeniem majątkowym. W związku z tym, podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe. Wnioskodawca uważa, iż z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że świadczenie pieniężne stanowiące zwrot nakładów inwestycyjnych z tytułu wybudowania odcinka sieci wodociągowej nie spowodowało powstania korzyści majątkowych po stronie inwestora, bowiem zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, zadanie z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę należy do zadań własnych gminy. Gmina w celu realizacji zadań własnych powinna zabezpieczyć środki finansowe w budżecie gminy m.in. na budowę sieci wodociągowej, zaspakajając zbiorowe potrzeby wspólnoty samorządowej. Wnioskodawca wskazuje, iż w opisanej sytuacji, to mieszkaniec gminy w 2008 r. wybudował z własnych środków urządzenie wodociągowe. Gmina biorąc pod uwagę potrzebę zaopatrzenia w wodę mieszkańców osiedla w B. oraz brak środków finansowych w budżecie na rok 2008, wyraziła zgodę na budowę odcinka sieci wodociągowej przez osobę fizyczną do zespołu działek budownictwa jednorodzinnego w B., wydając w tym zakresie warunki techniczne. Następnie inwestor uzyskał pozwolenie na budowę sieci wodociągowej i wybudował sieć z własnych środków. Gmina w roku budżetowym 2009 zarezerwowała środki finansowe na odpłatne przejęcie wybudowanej przez jej mieszkańca sieci wodociągowej i na warunkach uzgodnionych w umowie z dnia 27 października 2009 r. nastąpiło rozliczenie pomiędzy stronami. Wnioskodawca, reasumując uważa, iż zwrot kosztów wybudowania sieci wodociągowej, w trybie i na zasadach opisanych we wniosku, nie mieści się w katalogu źródeł przychodów podatkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1-9, a w szczególności zwrotu kosztów nie można zaliczyć do "innych źródeł" o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Urzędu w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 11 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Zatem o przychodzie można mówić wtedy, gdy ma on charakter trwałego przysporzenia majątkowego, tj. mającego konkretny wymiar finansowy.

Zgodnie przepisem art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności", wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Z analizy wniosku wynika, że w październiku 2009 r. osoba fizyczna przekazała odpłatnie na rzecz Gminy wybudowany przez siebie odcinek sieci wodociągowej o łącznej długości 471 mb. Gmina z tytułu przekazania odcinka sieci wodociągowej wypłaciła środki finansowe tytułem zwrotu poniesionych przez inwestora nakładów inwestycyjnych. Gmina w tym zakresie zawarła umowę odpłatnego przejęcia na własność Gminy sieci wodociągowej na podstawie art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków, w myśl którego osoby, które wybudowały z własnych środków urządzenia wodociągowe i urządzenia kanalizacyjne, mogą je przekazać odpłatnie gminie lub przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu, na warunkach uzgodnionych w umowie.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż dokonany przez Gminę na rzecz osoby fizycznej zwrot nakładów na budowę sieci wodociągowej stanowi przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie jak wynika z treści przepisu art. 9 ust. 2 ww. ustawy, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów. Natomiast art. 22 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Mając na uwadze powyższe, dokonany przez Gminę zwrot poniesionych nakładów przez osobę fizyczną na wybudowanie sieci wodociągowej zgodnie z dyspozycją art. 9 ust. 1 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi przychód, który po pomniejszeniu o udokumentowane koszty tj. wydatki związane z jej wybudowaniem, o których mowa w art. 22 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowany zostanie na zasadach określonych w art. 27 ustawy. Gmina ma natomiast obowiązek wystawienia informacji o przychodach z innych źródeł w roku podatkowym - na formularzu PIT-8C.

Stosownie bowiem do treści art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl