ITPB2/415-989/10/ENB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-989/10/ENB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2010 r. (data wpływu 29 października 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 grudnia 2010 r. (data wpływu 3 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2010 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem w dniu 3 stycznia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Politechnika realizuje projekty finansowane z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013, w których jednym z zadań są staże zawodowe w przedsiębiorstwach dla studentów i absolwentów. Osoby będące uczestnikami programu stażowego otrzymują tzw. stypendia stażowe, wypłacane raz w miesiącu przez 3-miesięczny okres stażu. Ww. staże są współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (z budżetu projektu). Studenci i absolwenci (uczestnicy projektu) są związani z Wnioskodawcą trójstronną umową o staż, t.j. dokumentem, który określa m.in. szczegółowe zasady odbywania stażu, miejsce stażu oraz wysokość stypendium stażowego. Umowa ta nie jest umową o pracę ani też umową cywilnoprawną. Stypendium stażowe wypłacane comiesięcznie stanowi dla uczestników projektu jedyną formę wynagrodzenia za staż w przedsiębiorstwie.

Wnioskodawca realizuje również projekty finansowane z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013, w których jednym z zadań są stypendia dla doktorantów. Celem realizacji zadania jest zmotywowanie doktorantów do prowadzenia badań naukowych na jak najwyższym poziomie. Stypendia obejmują 50 słuchaczy studiów doktoranckich i są przyznawane na wniosek studenta i rozpatrywane zgodnie z obowiązującym w uczelni regulaminem.

Doktoranci, przez okres 6 miesięcy otrzymują stypendia doktoranckie współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Doktoranci otrzymujący stypendia są uczestnikami projektu realizowanego przez Wnioskodawcę (beneficjenta).

Stypendia są wypłacane studentom, absolwentom i doktorantom jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich - projekt jest finansowany w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i w 15% z dotacji celowej.

Wobec powyższego zadano następujące pytania.

1.

Czy stypendium stażowe wypłacane studentom i absolwentom (uczestnikom projektu) jest wolne od podatku dochodowego.

2.

Czy stypendium wypłacane doktorantom jest wolne od podatku dochodowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika jako pomoc udzielona w ramach projektu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.). Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy środki pieniężne w formie stypendiów stażowych oraz stypendiów doktoranckich otrzymywane przez uczestników ww. projektów, realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, są z dniem 1 stycznia 2010 r. zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych).

Jednocześnie jednak zaznaczyć należy, iż w myśl art. 111 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 z późn. zm.), do rozliczenia środków przekazanych do dnia 31 grudnia 2009 r. na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy, o której mowa w art. 1, stosuje się przepisy dotychczasowe (t.j. przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). Rozliczenie tych środków powinno nastąpić nie później niż do dnia 30 czerwca 2010 r.

W sytuacji przedstawionej we wniosku, Wnioskodawca realizuje projekty finansowane z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013, w których jednym z zadań są staże zawodowe w przedsiębiorstwach dla studentów i absolwentów. Osoby będące uczestnikami programu stażowego otrzymują tzw. stypendia stażowe, wypłacane raz w miesiącu przez 3-miesięczny okres stażu. Ww. staże są współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (z budżetu projektu). Studenci i absolwenci (uczestnicy projektu) są związani z Wnioskodawcą trójstronną umową o staż, t.j. dokumentem, który określa m.in. szczegółowe zasady odbywania stażu, miejsce stażu oraz wysokość stypendium stażowego. Umowa ta nie jest umową o pracę ani też umową cywilnoprawną. Stypendium stażowe wypłacane comiesięcznie stanowi dla uczestników projektu jedyną formę wynagrodzenia za staż w przedsiębiorstwie.

Ponadto Wnioskodawca realizuje projekty finansowane z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013, w których jednym z zadań są stypendia dla doktorantów. Celem realizacji zadania jest zmotywowanie doktorantów do prowadzenia badań naukowych na jak najwyższym poziomie. Stypendia obejmują 50 słuchaczy studiów doktoranckich i są przyznawane na wniosek studenta i rozpatrywane zgodnie z obowiązującym w uczelni regulaminem.

Doktoranci, przez okres 6 miesięcy otrzymują stypendia doktoranckie współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Doktoranci otrzymujący stypendia są uczestnikami projektu realizowanego przez Wnioskodawcę (beneficjenta).

Stypendia są wypłacane studentom, absolwentom i doktorantom jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich - projekt jest finansowany w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i w 15% z dotacji celowej.

Mając na uwadze ww. okoliczności faktyczne oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić zatem należy, że zarówno stypendia stażowe jak i stypendia doktoranckie wypłacane w 2010 r. uczestnikom projektu - jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl