ITPB2/415-951/13/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-951/13/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. Nr 8, poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2013 r. (data wpływu 18 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 stycznia 2014 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 9 stycznia 2014 r.) oraz z dnia 22 stycznia 2014 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 23 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.Z uwagi na stwierdzone we wniosku braki formalne, pismem z dnia 24 grudnia 2013 r. Nr ITPB2/415-951/13-2/MM wezwano Wnioskodawczynię do ich usunięcia. Wniosek Wnioskodawczyni uzupełniła pismem z dnia 7 stycznia 2014 r. (data wpływu 9 stycznia 2014 r.) oraz z dnia 22 stycznia 2014 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 23 stycznia 2014 r.)

We wniosku tym oraz w piśmie uzupełniającym opisano następujące zdarzenie przyszłe:

Dnia 8 października 2013 r. Wnioskodawczyni - aktem notarialnym - sprzedała nieruchomość gruntową o powierzchni 542 m. kw. wraz z budynkiem mieszkalnym o powierzchni użytkowej 278 m. kw. wybudowanym w 1938 r. wymagającym kapitalnego remontu lub wyburzenia. Ww. sprzedaż została dokonana za kwotę 395.000 zł. Udział #189; w tej nieruchomości, o wartości 197.500 zł podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż udział ten Wnioskodawczyni otrzymała w drodze darowizny od swojej mamy dnia 21 kwietnia 2009 r. Mając na uwadze fakt, że od darowizny do dnia sprzedaży nie upłynął 5 - letni okres Wnioskodawczyni jest zobowiązana opłacić podatek dochodowy w wysokości 19% od wartości 197.500 zł, tj. kwotę 37.525 zł. Do dnia sporządzenia aktu darowizny Wnioskodawczyni była współwłaścicielem tej nieruchomości wraz ze swoją matką.

Otrzymany dochód w wysokości 197.500 zł. Wnioskodawczyni zamierza przeznaczyć na inwestycje budowlane w celu skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego.

Obecnie Wnioskodawczyni mieszka w starym 134-letnim domu, położonym na działce nr 186/20, której jest jedynym właścicielem. Na tej działce znajduje się również budynek w stanie surowym, w którym prace budowlane przerwano w 1993 r., a więc budynek ten uległ znacznej dekapitalizacji. W celu jego adaptacji dla zamieszkania należy przeprowadzić generalny remont i modernizację obejmujące instalację grzewczą i wodną wewnątrz budynku, stolarkę okienną i drzwiową, podłogi, glazury, a także wykonać prace wykończeniowe. Priorytetem - aby dom spełniał funkcję mieszkaniową, jest jego podłączenie do miejskiej sieci wodociągowo-kanalizacyjnej poprowadzonej od ulicy na długości ok. 105 metrów od przyłącza. Wnioskodawczyni uzyskała wstępne warunki techniczne od przedsiębiorstwa PEWIK w G. na budowę tejże sieci, a także posiada projekt techniczny na jej wykonanie. Z projektu wynika, że odległość od granicy działki Wnioskodawczyni do przyłączy znajdujących się na sąsiedniej działce 185/20 wynosi kilkadziesiąt centymetrów (w przypadku wody) oraz ok. 2 metrów (w przypadku kanalizacji). Tylko na tej przestrzeni rury wodno-kanalizacyjne będą znajdowały się na gruncie gminy, albowiem główna magistrala przebiega na terenie gminy. Na powyższe Wnioskodawczyni uzyskała pozwolenie Urzędu Miasta.

Po wykonaniu wszystkich prac budowlanych w obrębie budynku i po jego odbiorze technicznym Wnioskodawczyni zamierza w nim zamieszkać.

Drugą inwestycją, którą Wnioskodawczyni chciałaby zrealizować ze środków uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości (197.500 zł) jest budowa kanalizacji sanitarnej do działek przeznaczonych na budownictwo jednorodzinne, których jest właścicielem. Kanalizacja jest planowana wzdłuż drogi wewnętrznej, której Wnioskodawczyni jest współwłaścicielem w 9/10 częściach na długości 220 metrów wraz z przyłączami do wszystkich działek. Główne przyłącze do magistrali (wcięcie) będzie znajdowało się na gruncie Wnioskodawczyni. Gmina, na której będą prowadzone ww. prace w najbliższych latach w swoich planach nie przewiduje wykonania owej kanalizacji. Natomiast zapis w planie zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu stawia bezwzględny wymóg istnienia sieci kanalizacyjnej. Wobec powyższego działki te są niezbywalne ze względu na brak kanalizacji (wodociąg i linia energii elektrycznej zostały wybudowane). Potencjalni nabywcy działek nie otrzymają pozwolenia na budowę przyszłych domów. Planowana inwestycja stanowi składnik pełnej infrastruktury technicznej niezbędnej, aby Wnioskodawczyni mogła sprzedać działki. Wnioskodawczyni nie zamierza bowiem budować na tych działkach domu.

Po analizie treści wniosku, mając na względzie zakres kompetencji przyznanej tutejszemu organowi i treść przepisu art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa przyjęto, na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego intencją Wnioskodawczyni było uzyskanie odpowiedzi na pytania:

Czy w związku z wydatkami poniesionymi na:

* budowę instalacji wodno-kanalizacyjnej na działce nr 186/20,

* budowę instalacji kanalizacyjnej do działek przeznaczonych na budownictwo jednorodzinne,

* opłatę za pośrednictwo w sprzedaży domu przez biuro

może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego.

Zdaniem Wnioskodawczyni, powinna być zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

W świetle powyższego, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i jest dokonywane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie ww. nieruchomości, stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że dnia 8 października 2013 r. Wnioskodawczyni - aktem notarialnym - sprzedała nieruchomość gruntową o powierzchni 542 m. kw. wraz z budynkiem mieszkalnym o powierzchni użytkowej 278 m. kw. wybudowanym w 1938 r. wymagającym kapitalnego remontu lub wyburzenia. Ww. sprzedaż została dokonana za kwotę 395.000 zł. Udział #189; w tej nieruchomości, o wartości 197.500 zł podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż udział ten Wnioskodawczyni otrzymała w drodze darowizny od swojej mamy dnia 21 kwietnia 2009 r. Mając na uwadze fakt, że od darowizny do dnia sprzedaży nie upłynął 5 - letni okres Wnioskodawczyni jest zobowiązana opłacić podatek dochodowy w wysokości 19% od wartości 197.500 zł, tj. kwotę 37.525 zł. Do dnia sporządzenia aktu darowizny Wnioskodawczyni była współwłaścicielem tej nieruchomości wraz ze swoją matką.

Otrzymany dochód w wysokości 197.500 zł. Wnioskodawczyni zamierza przeznaczyć na inwestycje budowlane w celu skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego.

Obecnie Wnioskodawczyni mieszka w starym 134-letnim domu, położonym na działce nr 186/20, której jest jedynym właścicielem. Na tej działce znajduje się również budynek w stanie surowym, w którym prace budowlane przerwano w 1993 r., a więc budynek ten uległ znacznej dekapitalizacji. W celu jego adaptacji dla zamieszkania należy przeprowadzić generalny remont i modernizację obejmujące instalację grzewczą i wodną wewnątrz budynku, stolarkę okienną i drzwiową, podłogi, glazury, a także wykonać prace wykończeniowe. Priorytetem - aby dom spełniał funkcję mieszkaniową, jest jego podłączenie do miejskiej sieci wodociągowo-kanalizacyjnej poprowadzonej od ulicy na długości ok. 105 metrów od przyłącza. Wnioskodawczyni uzyskała wstępne warunki techniczne od przedsiębiorstwa PEWIK w G na budowę tejże sieci, a także posiada projekt techniczny na jej wykonanie. Z projektu wynika, że odległość od granicy działki Wnioskodawczyni do przyłączy znajdujących się na sąsiedniej działce 185/20 wynosi kilkadziesiąt centymetrów (w przypadku wody) oraz ok. 2 metrów (w przypadku kanalizacji). Tylko na tej przestrzeni rury wodno-kanalizacyjne będą znajdowały się na gruncie gminy, albowiem główna magistrala przebiega na terenie gminy. Na powyższe Wnioskodawczyni uzyskała pozwolenie Urzędu Miasta G.

Po wykonaniu wszystkich prac budowlanych w obrębie budynku i po jego odbiorze technicznym Wnioskodawczyni zamierza w nim zamieszkać.

Drugą inwestycją, którą Wnioskodawczyni chciałaby zrealizować ze środków uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości (197.500 zł) jest budowa kanalizacji sanitarnej do działek przeznaczonych na budownictwo jednorodzinne, których jest właścicielem. Kanalizacja jest planowana wzdłuż drogi wewnętrznej, której Wnioskodawczyni jest współwłaścicielem w 9/10 częściach na długości 220 metrów wraz z przyłączami do wszystkich działek. Główne przyłącze do magistrali (wcięcie) będzie znajdowało się na gruncie Wnioskodawczyni. Gmina, na której będą prowadzone ww. prace w najbliższych latach w swoich planach nie przewiduje wykonania owej kanalizacji. Natomiast zapis w planie zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu stawia bezwzględny wymóg istnienia sieci kanalizacyjnej. Wobec powyższego działki te są niezbywalne ze względu na brak kanalizacji (wodociąg i linia energii elektrycznej zostały wybudowane). Potencjalni nabywcy działek nie otrzymają pozwolenia na budowę przyszłych domów. Planowana inwestycja stanowi składnik pełnej infrastruktury technicznej niezbędnej, aby Wnioskodawczyni mogła sprzedać działki. Wnioskodawczyni nie zamierza bowiem budować na tych działkach domu.

Mając na uwadze zacytowane przepisy oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, że sprzedaż udziału w nieruchomości, który Wnioskodawczyni nabyła w drodze darowizny od matki dnia 21 kwietnia 2009 r. dokonana dnia 8 października 2013 r., czyli przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie, stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a - c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

W myśl natomiast jego ust. 2, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Na mocy art. 30e ust. 4 ww. ustawy, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

1.

dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2.

dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Stosownie do art. 30e ust. 5 tej ustawy, dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.

Zgodnie z art. 30e ust. 7 ww. ustawy, w przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie.

Artykuł 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe (potoczne) rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością).

Można do takich kosztów zaliczyć:

* koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego,

* prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości,

* koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości,

* wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej,

* koszty i opłaty sądowe.

W związku z powyższym opłata za pośrednictwo w sprzedaży domu mieści się w pojęciu kosztów odpłatnego zbycia, które wpływają na wysokość przychodu ze sprzedaży zgodnie z powołanym art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Nadto, zgodnie z art. 22 ust. 6e ww. ustawy wysokość nakładów, o których mowa powyżej, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Dochód ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a - c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 tej ustawy - może jednak zostać objęty zwolnieniem z opodatkowania przy spełnieniu warunków określonych w tym przepisie. Stanowi on, że wolne od podatku są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 za wydatki poniesione na cele, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 uważa się wydatki poniesione na:

a.

nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

b.

nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

c.

nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,

d.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,

e.

rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

* położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej

Z art. 21 ust. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika natomiast, że przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e, rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach.

W przypadku ponoszenia wydatków na cele mieszkaniowe w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, na którego terytorium podatnik ponosi wydatki na cele mieszkaniowe (art. 21 ust. 27 ww. ustawy).

Zgodnie natomiast z ust. 28 ww. przepisu, za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:

1.

nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub

2.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części

* przeznaczonych na cele rekreacyjne

Natomiast stosownie do art. 21 ust. 30 ww. ustawy, przepis ust. 1 pkt 131 nie ma zastosowania do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, które podatnik uwzględnił korzystając z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, którymi sfinansowane zostały wydatki określone w ust. 25 pkt 1, uwzględnione przez podatnika korzystającego z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienione zostały cele mieszkaniowe uprawniające do zastosowania przedmiotowego zwolnienia. Ponieważ w katalogu zawartym w tym przepisie ustawodawca nie przewidział wydatków z tytułu opłaty za pośrednictwo związanych ze sprzedażą nieruchomości, to tym samym wydatek poniesiony na ten cel nie uprawnia do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia. Odnosząc się natomiast do wydatków, które Wnioskodawczyni zamierza ponieść na budowę instalacji wodno-kanalizacyjnej do budynku który obecnie jest w stanie surowym, a który zamierza wykończyć, a następnie w nim zamieszkać wyjaśnić należy, że stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatkiem na cele mieszkaniowe jest budowa, rozbudowa, nadbudowa, przebudowa lub remont własnego budynku mieszkalnego, w związku z tym tą część kwoty, która zostanie przeznaczona i wydatkowana na budowę ww. instalacji na działce należącej do Wnioskodawczyni począwszy od dnia odpłatnego zbycia nieruchomości, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie będzie mogła uwzględnić przy obliczaniu kwoty zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, albowiem wydatki te będą związane z budową (remontem) budynku mieszkalnego. Powyższe zwolnienie będzie obejmowało taką część dochodu uzyskanego z tytułu sprzedaży przedmiotowej nieruchomości jaka proporcjonalnie będzie odpowiadała udziałowi wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe, czyli na budowę instalacji wodno - kanalizacyjnej na działce stanowiącej własność Wnioskodawczyni w osiągniętym z odpłatnego zbycia przychodzie.

Natomiast kwoty które zostaną przez Wnioskodawczynię wydatkowane na budowę instalacji wodo-kanalizacyjnej na działce należącej do gminy nie uprawniają do zastosowania ww. zwolnienia.

Wyjaśnić również należy, że wydatki, które Wnioskodawczyni zamierza ponosić na budowę przyłączy do działek przeznaczonych pod budowę budynków jednorodzinnych nie będą wydatkami na własne cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1, gdyż jak sama wskazała Wnioskodawczyni nie zamierza budować na nich domu lecz jej zamiarem jest wybudowanie tej instalacji celem ułatwienia zbycia ww. działek. Wobec powyższego wydatki, które Wnioskodawczyni poniesie na ten cel nie będą stanowiły podstawy do zastosowania przedmiotowego zwolnienia.

Reasumując, koszty pośrednictwa w sprzedaży domu nie stanowią wydatku, o którym mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dlatego też ich poniesienie nie uprawnia do zastosowania zwolnienia przedmiotowego. Na zastosowanie przedmiotowego zwolnienia nie zezwalają również wydatki związane z budową instalacji kanalizacyjnej do działek przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe, gdyż Wnioskodawczyni nie będzie budowała na tych działkach budynku mieszkalnego z przeznaczeniem na własne cele mieszkaniowe, co jest warunkiem niezbędnym dla zastosowania tego zwolnienia.

Natomiast tą część kwoty, która zostanie przeznaczona i wydatkowana począwszy od dnia odpłatnego zbycia nieruchomości, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie na budowę instalacji wodno-kanalizacyjnej na działce stanowiącej własność Wnioskodawczyni, w związku z budową lub remontem budynku mieszkalnego przeznaczonego na jej własne cele mieszkaniowe będzie można uwzględnić przy obliczaniu kwoty zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe zwolnienie będzie obejmowało taką część dochodu uzyskanego z tytułu sprzedaży przedmiotowej nieruchomości jaka proporcjonalnie będzie odpowiadała udziałowi wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe, czyli na budowę instalacji wodno-kanalizacyjnej na działce stanowiącej własność Wnioskodawczyni w osiągniętym z odpłatnego zbycia przychodzie.

Kwoty które zostaną przez Wnioskodawczynię wydatkowane na budowę tej instalacji na działce należącej do gminy nie uprawniają zaś do zastosowania ww. zwolnienia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl