ITPB2/415-951/10/ENB - Przekazanie przez stowarzyszenie środków na zakup wózka inwalidzkiego a obowiązek podatkowy.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-951/10/ENB Przekazanie przez stowarzyszenie środków na zakup wózka inwalidzkiego a obowiązek podatkowy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2010 r. (data wpływu 11 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku tym przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Jest Pan podopiecznym Stowarzyszenia. Stowarzyszenie posiada status organizacji pożytku publicznego, a jednym z celów statutowych stowarzyszenia jest prowadzenie działalności w zakresie pomocy społecznej. W 2010 r. zawarł Pan ze Stowarzyszeniem porozumienie na podstawie którego, z wpłat 1% podatku, ma Pan otrzymać pomoc finansową na zakup wózka inwalidzkiego. Zasady dofinansowywania przez Stowarzyszenie określa przyjęty przez Zarząd Stowarzyszenia "Regulamin pomocy w ramach działalności z zakresu pomocy społecznej". Z tytułu wpłat tzw. 1% na Pana nazwisko Stowarzyszenie zgromadziło kwotę około 10.000 zł. Zgodnie z porozumieniem ma Pan otrzymać kwotę około 8.000 zł na dofinansowanie zakupu wózka inwalidzkiego. Jest Pan osobą niepełnosprawną, poruszającą się wyłącznie przy pomocy wózka inwalidzkiego. Sytuacja finansowa nie pozwala Panu na samodzielne sfinansowanie tego zakupu.

Wobec powyższego zadano następujące pytanie.

Czy w związku z przekazaniem przez Stowarzyszenie kwoty 8.000 zł z tytułu dofinansowania zakupu wózka inwalidzkiego wskazana kwota będzie stanowić dochód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegający zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy jako świadczenie z pomocy społecznej.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z przekazaniem przez Stowarzyszenie środków na zakup wózka inwalidzkiego nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ otrzymane środki pieniężne będą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Identyczne stanowisko zostało zaprezentowane w indywidualnej interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 1 czerwca 2010 r. sygn. IPPB2/415-171/10-4/MK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Rodzaje źródeł przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie w pkt 9 wymieniono inne źródła.

Stosownie do art. 11 ust. 1 tej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak dowodzi użycie sformułowania "w szczególności", definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy.

Stosownie natomiast do treści art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku od osób fizycznych wolne od podatku są świadczenia z pomocy społecznej.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, Wnioskodawca jest podopiecznym Stowarzyszenia. Stowarzyszenie posiada status organizacji pożytku publicznego, a jednym z celów statutowych stowarzyszenia jest prowadzenie działalności w zakresie pomocy społecznej. W 2010 r. Wnioskodawca zawarł ze Stowarzyszeniem porozumienie na podstawie którego, ma otrzymać pomoc finansową na zakup wózka inwalidzkiego. Zasady dofinansowywania przez Stowarzyszenie określa przyjęty przez Zarząd Stowarzyszenia "Regulamin pomocy w ramach działalności z zakresu pomocy społecznej". Zgodnie z porozumieniem Wnioskodawca ma otrzymać kwotę około 8.000 zł na dofinansowanie zakupu wózka inwalidzkiego.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.

W świetle powyższego, w przedmiotowej sprawie decydujące znaczenie ma to, czy czynności, w ramach których Stowarzyszenie dokona przedmiotowego świadczenia na rzecz Wnioskodawcy ma charakter prawny darowizny, czy też stanowić będzie świadczenie nieodpłatne wynikające z innego stosunku prawnego, a więc treść umowy wiążącej strony.

Przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się bowiem do przychodów podlegających przepisom ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 z późn. zm.). Podatkiem od spadków i darowizn objęte zaś są umowy darowizny w rozumieniu art. 888 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Istotną cechą darowizny jest nieodpłatny charakter świadczeń oraz nieekwiwalentność nabycia. Darowizna jest świadczeniem na rzecz obdarowanego pod tytułem darmym i dobrowolnym, przy czym nie wynika ani z żadnego stosunku zobowiązaniowego, ani też z ustawy.

Jednakże nie każde bezpłatne przysporzenie, w tym pomoc świadczona przez organizacje charytatywne na rzecz osoby fizycznej, może być traktowane jako darowizna, bowiem może ono wynikać z innego tytułu prawnego (art. 889 Kodeksu cywilnego).

Ostatecznie o charakterze prawnym dokonywanych świadczeń winien przesądzać podmiot przekazujący świadczenie, który podejmuje decyzję o formie świadczonej pomocy.

Należy bowiem zauważyć, że strony mogą dokonać wyboru rodzaju czynności prowadzącej do udzielenia pomocy, przy wykorzystaniu nie tylko ogólnej zasady swobody zawierania umów, postanowień statutu tych organizacji, ale także z uwzględnieniem skutków podatkowych tych czynności, wybierając najkorzystniejsze w tym zakresie rozwiązanie.

Kwestie pomocy społecznej z kolei reguluje ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.). Z przepisów tej ustawy wynika, iż pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi (art. 2 ww. ustawy).

Ponadto organy administracji rządowej i samorządowej, mogą zlecać realizację zadania z zakresu pomocy społecznej, udzielając dotacji na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zleconego zadania organizacjom pozarządowym prowadzącym działalność w zakresie pomocy społecznej (art. 25 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

Z powołanych powyżej norm wynika, iż organizacje pozarządowe mogą prowadzić działalność w zakresie pomocy społecznej.

Natomiast wartość świadczeń udzielanych w ramach pomocy społecznej przez organizacje pozarządowe, których statuty przewidują tego rodzaju działalność, może korzystać ze zwolnienia na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile statut danej organizacji pozarządowej przewiduje udzielanie pomocy społecznej oraz istnieją jasno określone kryteria komu pomoc ta przysługuje.

Uwzględniając powyższe okoliczności faktyczne i prawne, uznać należy, że w sytuacji gdy dofinansowanie do zakupu wózka inwalidzkiego nie będzie dokonane w formie darowizny, wówczas będzie stanowiło dla Wnioskodawcy przychód, który jako świadczenie udzielane przez podmiot prowadzący działalność w zakresie pomocy społecznej może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl