ITPB2/415-927/10/ENB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-927/10/ENB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2010 r. (data wpływu 6 października 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 grudnia 2010 r. (data wpływu 29 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2010 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem w dniu 29 grudnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Jest Pan właścicielem gospodarstwa rolnego, w którego skład wchodzą między innymi działki o numerach 56 oraz 164. W dniu 8 lutego 2010 r. zostało podpisane porozumienie z "W." Spółka komandytowa działającą na rzecz "E." Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością dotyczące ustanowienia służebności gruntowej na okres 30 lat.

Przedmiotem ustanowienia służebności gruntowej były działki, które wchodzą w skład prowadzonego przez Pana gospodarstwa rolnego o numerach 56 oraz 164. Służebność została ustanowiona na rzecz "E." Sp. z o.o., w celu prowadzenia na tych gruntach przez podmioty uprawnione na podstawie odrębnych przepisów procesu inwestycyjnego dotyczącego budowy infrastruktury technicznej służącej do przesyłu energii elektrycznej, t.j. napowietrznych przewodów i urządzeń elektrycznych, o których mowa w art. 143 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, t.j. (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.). Z tytułu ustanowienia służebności gruntowej otrzymał Pan jednorazowe odszkodowanie w kwocie 20.000 zł wypłacone przez firmę "W.". Natomiast Spółka "W." otrzymała od firmy "E." Sp. z o.o. częściowy zwrot wypłaconego Panu odszkodowania w kwocie 10.048 zł. Szczegółowo określa to porozumienie z dnia 8 lutego 2010 r. zawarte pomiędzy Wnioskodawcą a "E." Sp. z o.o.

W dniu 1 marca 2010 r. podpisał Pan oświadczenie o ustanowieniu służebności gruntowej na okres 30 lat na działkach rolnych na rzecz "E." Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Akt notarialny został zawarty na podstawie porozumienia między stronami zawartego w dniu 8 lutego 2010 r. Z tytułu ustanowienia służebności gruntowej nie otrzymał Pan odszkodowania bezpośrednio od "E." Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, gdyż mimo zapisu w akcie notarialnym o płatności na Pana rachunek odszkodowanie w kwocie 10.048 zł zostało wypłacone firmie "W." Spółka komandytowa na pomocy porozumień zawartych pomiędzy "W." Spółka komandytowa a "E." Sp. z o.o. Jedyne odszkodowanie z tytułu ustanowienia służebności na rzecz "E." Sp. z o.o. otrzymał Pan od firmy "W."

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy skutkiem otrzymania przez Wnioskodawcę odszkodowania w wysokości 20.000 zł jest obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, odszkodowanie winno być wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 120 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie natomiast z brzmieniem art. 20 ust. 1 ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak wynika z powyższego przepisu katalog przychodów zaliczanych do tzw. innych źródeł jest katalogiem otwartym. Tym samym do tegoż źródła należy zaliczyć wszystkie inne przychody, które nie mogą być zakwalifikowane do pozostałych kategorii źródeł, szczegółowo wymienionych w treści art. 10 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 120 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są odszkodowania wypłacone, na podstawie wyroków sądowych i zawartych umów (ugód), posiadaczom gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, z tytułu:

a.

ustanowienia służebności gruntowej,

b.

rekultywacji gruntów,

c.

szkód powstałych w uprawach rolnych i drzewostanie

* w wyniku prowadzenia na tych gruntach, przez podmioty uprawnione na podstawie odrębnych przepisów, inwestycji dotyczących budowy infrastruktury przesyłowej ropy naftowej i produktów rafinacji ropy naftowej oraz budowy urządzeń infrastruktury technicznej, o których mowa w art. 143 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 143 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami przez budowę urządzeń infrastruktury technicznej rozumie się budowę drogi oraz wybudowanie pod ziemią, na ziemi albo nad ziemią przewodów lub urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektrycznych, gazowych i telekomunikacyjnych.

Podkreślenia wymaga, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe są wyjątkiem, istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej - powszechności i równości opodatkowania, a ich zastosowanie nie może odbywać się na podstawie wykładni rozszerzającej, tzn. muszą być interpretowane ściśle.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca otrzymał odszkodowanie z tytułu ustanowienia służebności gruntowej. Służebność została ustanowiona na podstawie porozumienia między stronami i dotyczyła gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Ponadto została ustanowiona w celu prowadzenia na tych gruntach przez podmioty uprawnione na podstawie odrębnych przepisów procesu inwestycyjnego dotyczącego budowy infrastruktury technicznej służącej do przesyłu energii elektrycznej, t.j. napowietrznych przewodów i urządzeń elektrycznych, o których mowa w art. 143 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, t.j. (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.)

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny uznać należy, że opisane we wniosku odszkodowanie spełnia przesłanki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 120 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym korzysta ze zwolnienia przedmiotowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl