ITPB2/415-879/09/BK - Zwolnienie z opodatkowania dochodu osób fizycznych powstałego w przypadku realizacji celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-879/09/BK Zwolnienie z opodatkowania dochodu osób fizycznych powstałego w przypadku realizacji celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2009 r. (data wpływu 26 października 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 grudnia 2009 r. (data wpływu 4 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

Pismem z dnia 23 grudnia 2009 r. Nr ITPB2/415-879/09-2/BK wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków formalnych złożonego wniosku. Braki wykazane w wezwaniu uzupełniono pismem z dnia 30 grudnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku oraz uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie zawarło z Polską Fundacją umowę z dnia 8 maja 2009 r. o przyznanie dotacji na realizację programu "Równać Szanse 2009". Polska Fundacja jest podmiotem upoważnionym do podziału środków pomocowych. Dotacja, której dotyczy zawarta umowa pochodzi ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji Rządu Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. Do realizacji zadań objętych projektem Stowarzyszenie zatrudnia osoby fizyczne na podstawie umowy zlecenia: umowa zlecenie na wykonywanie czynności o charakterze merytorycznym (prowadzenie zajęć, warsztatów z młodzieżą w ramach programu). Ponadto z treści uzupełnienia wniosku wynika, iż Stowarzyszenie jest beneficjentem tego programu. Umowa o przyznanie dotacji została zawarta z Polską Fundacją. Dotacja została przyznana ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji w ramach wspólnie prowadzonego programu "Równać Szanse - 2009" administrowanego przez Polską Fundację. Środki pieniężne na konto beneficjenta zostały przekazane przez Polską Fundację.

Ponadto, w ramach realizowanego programu osoby zatrudnione do przeprowadzenia warsztatów (warsztaty fotograficzne, ekologiczno-przyrodnicze, sportowo-rekreacyjne) na podstawie umowy zlecenia zostały uwzględnione i zatwierdzone w kategoriach budżetowych - wydatki osobowe.

W ramach programu przedstawiono wysokość wynagrodzeń, sposób finansowania, okres objęty finansowaniem oraz czynności (prace) objęte dofinansowaniem. Jednocześnie, wynagrodzenie wypłacone z tytułu umów zleceń zostały finansowane bezpośrednio z otrzymanej dotacji. Wydatki ponoszone przez płatnika na wynagrodzenie z tytułu umów zleceń zostały zakwalifikowane w ramach programu (projektu).

Wobec powyższego zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenie (dochód) uzyskany przez podatnika (osoby fizycznej prowadzące zajęcia, warsztaty) w ramach projektu realizowanego z programem "Równać Szanse - 2009" podlega zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie wypłacone zleceniobiorcom realizującym bezpośrednio cel programu w całości finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Osoby prawne jako beneficjenci środków pomocowych nie mogą samodzielnie realizować określonego programu. W związku z czym prace wykonują osoby fizyczne, bezpośrednio realizujące cel programu. A zatem beneficjent pomocy, który zawarł umowę z osobami wykonującymi czynności przewidziane w tym programie powinny korzystać ze zwolnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

*

środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

*

prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podmiotami, których świadczenia mogą zostać uznane za bezzwrotną pomoc, są rządy państw obcych, organizacje międzynarodowe lub międzynarodowe instytucje finansowe. Określony w tym przepisie katalog ma charakter zamknięty. Oznacza to, że jedynie środki uzyskane od wymienionych w nim podmiotów mogą - przy zachowaniu pozostałych warunków określonych w ustawie - być wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Stowarzyszenie zawarło z Polską Fundacją umowę o przyznanie dotacji na realizację programu "Równać Szanse - 2009". Polska Fundacja jest podmiotem upoważnionym do podziału środków pomocowych. Dotacja, której dotyczy zawarta umowa pochodzi ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji Rządu Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. Do realizacji zadań objętych projektem Stowarzyszenie zatrudnia osoby fizyczne na podstawie umowy zlecenia. Wynagrodzenia wypłacane z tytułu umów zleceń zostały finansowane bezpośrednio z otrzymanej dotacji.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż spełnione zostało kryterium podmiotu zawarte w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z tym należy więc rozważyć, czy spełniona została druga z wymienionych uprzednio przesłanek zastosowania omawianego zwolnienia. Zwolnienie adresowane jest wyłącznie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, co wynika z treści art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy.

Pod pojęciem podatnika bezpośrednio realizującego cel programu należy rozumieć osobę uczestniczącą w sensie merytorycznym i bezpośrednim w wykonywaniu zadań w ramach programu (projektu), finansowanego ze środków pomocowych. Kryterium określone w tym przepisie mogą zatem spełniać dochody osób fizycznych otrzymywane z tytułu umowy zlecenia zawartej z beneficjentem pomocy zagranicznej (podmiotem powołanym do realizacji programu w stosownych dokumentach programowych) pod warunkiem, że osoby te bezpośrednio realizują cel programu. Zwolnienie nie ma natomiast zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym taki podatnik (osoba fizyczna) bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Istotną okolicznością zatem - w myśl tego przepisu - wpływającą na zastosowanie zwolnienia jest charakter czynności wykonywanych przez zleceniobiorcę. Jako zwolnione z podatku mogą być traktowane jedynie wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związanym bezpośrednio z realizacją celu programu pomocowego. Nie podlegają natomiast zwolnieniu wynagrodzenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu poprzez wykonywanie czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym, które aczkolwiek są niezbędne w procesie realizacji projektu, nie stanowią jednak zazwyczaj bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego. W konsekwencji, zarówno zleceniodawca - płatnik, jak i zleceniobiorca zaangażowany w realizację projektu winni zadbać o taki sposób udokumentowania czynności zleceniobiorcy związanych z realizacją projektu, aby kryterium bezpośredniej realizacji celu było jednoznaczne do oceny.

Ustalenie natomiast, czy w konkretnym przypadku dochody danego podatnika objęte są powyższym zwolnieniem wymaga analizy postanowień szeregu aktów, począwszy od umowy przyznającej bezzwrotne środki pomocowe, a skończywszy na umowie, na podstawie której podatnik otrzymuje dochody.

Z uzupełnienia wniosku wynika, że Wnioskodawca jest beneficjentem programu "Równać Szanse - 2009". Do realizacji zadań objętych projektem zatrudnia osoby fizyczne na podstawie umowy zlecenia. W ramach realizowanego programu osoby fizyczne zatrudnione do wykonywania czynności merytorycznych, tj. prowadzenie zajęć, warsztatów na podstawie umowy zlecenia zostały uwzględnione i zatwierdzone w kategoriach budżetowych. W ramach programu przedstawiono wysokość wynagrodzeń, sposób finansowania, okres objęty finansowaniem oraz prace objęte dofinansowaniem.

Mając na względzie powyższe okoliczności faktyczne i prawne, w sytuacji gdy czynności i prace o charakterze merytorycznym wykonywane w ramach programu przez osoby fizyczne służą bezpośredniej realizacji celu tego programu wynagrodzenia tych osób uzyskiwane na podstawie umowy zlecenia zawartej z Wnioskodawcą wypłacane ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl