ITPB2/415-871/08/ENB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-871/08/ENB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2008 r. (data wpływu 1 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendiów wypłacanych uczestnikom projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendiów wypłacanych uczestnikom projektu.

Pismem z dnia 7 października 2008 r. Nr ITPB2/415-871/08-2/ENB wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez wskazanie w ramach jakiego programu finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego jest finansowany realizowany projekt oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, powyższe uzupełniono w dniu 14 października 2008 r. (data stempla pocztowego).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca od września realizuje projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt został wybrany do realizacji i dofinansowania w drodze konkursu ogłoszonego przez Urząd Pracy.

W ramach projektu planowane jest przeprowadzenie szkoleń i przygotowania zawodowego dla 15-osobowej grupy osób, długotrwale bezrobotnych, bez prawa do zasiłków, w większości korzystających z różnych form pomocy społecznej.

Zgodnie z zasadami realizacji tego typu projektów (wytyczne Ministra Pracy i Polityki Społecznej) uczestnicy projektu tj. jego beneficjenci ostateczni otrzymują stypendia za: każdą godzinę szkoleń w wysokości 4 złotych, oraz za każdy miesiąc pracy w ramach przygotowania zawodowego w wysokości 1000 złotych. Planowane jest odbycie przez każdego uczestnika 3 miesięcznego przygotowania zawodowego. Odpowiednie środki zostały uwzględnione w budżecie projektu i zaakceptowane przez instytucję wdrażającą w oparciu o podpisaną umowę.

Jak wskazano w uzupełnieniu wniosku, stypendia za czas szkoleń oraz przygotowanie zawodowe uczestników projektu są finansowane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, priorytet VI (rynek pracy otwarty dla wszystkich), poddziałanie 6.1.1 "Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy". Instytucją wdrażającą (pośredniczącą II stopnia) ww. priorytet i finansującą jest Wojewódzki Urząd Pracy. Projekt jest finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, a otrzymana dotacja (tzw. dotacja rozwojowa) finansuje 100% wydatków projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca jako realizator projektu ma obowiązek odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od kwot stypendiów wypłacanych uczestnikom projektu (za każdą godzinę szkoleń oraz za czas odbywania przygotowania zawodowego).

Zdaniem Wnioskodawcy, nie powinien z tytułu wypłacania stypendiów szkoleniowych oraz za okres przygotowania zawodowego odprowadzać zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Po zakończeniu roku kalendarzowego, do końca lutego 2009 r., na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, każdy z beneficjentów otrzyma PIT-8C (także przekazywany do właściwego urzędu skarbowego), w którym będą wykazane dochody z tytułu otrzymanych stypendiów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Równocześnie przepis art. 20 ust. 1 tej samej ustawy stanowi, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak wynika, z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego Wnioskodawca będzie realizował projekt mający na celu przeprowadzenie szkoleń i przygotowania zawodowego dla grupy osób długotrwale bezrobotnych. Projekt ten będzie realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Osoby uczestniczące w projekcie będą otrzymywały stypendia szkoleniowe w wysokości 4 zł za godzinę szkolenia lub stypendia w ramach przygotowania zawodowego w wysokości 1000 zł miesięcznie.

W zakresie opodatkowania wypłacanych stypendiów szkoleniowych i stypendiów otrzymywanych w ramach przygotowania zawodowego, należy wskazać, że nie mieszczą się one w katalogu zwolnień przedmiotowych jak również nie są dochodami, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, w związku z czym podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychody z "innych źródeł".

Na podstawie art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Zgodnie z powyższym, Wnioskodawca będzie obowiązany kwotę wypłaconych stypendiów ująć w PIT-8C wystawionych osobom biorącym udział w szkoleniu lub odbywających przygotowanie zawodowe. Jednocześnie Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, a wykazana w PIT-8C kwota będzie stanowiła dla podatników (osób szkolonych lub biorących udział w przygotowaniu zawodowym) przychód z innych źródeł, który należy wykazać w zeznaniu rocznym za rok podatkowy w którym stypendium zostało wypłacone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl