ITPB2/415-862/08/AD - Czy zachodzi obowiązek wystawienia przez byłego pracodawcę informacji PIT-11 pracownikom przejmowanym wraz z częścią zakładu pracy na podstawie art. 23(1) kodeksu pracy przez innego pracodawcę?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-862/08/AD Czy zachodzi obowiązek wystawienia przez byłego pracodawcę informacji PIT-11 pracownikom przejmowanym wraz z częścią zakładu pracy na podstawie art. 23(1) kodeksu pracy przez innego pracodawcę?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2008 r. (data wpływu 8 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka na podstawie art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, przekazała innej Spółce część zakładu pracy wraz z grupą pracowników. Rozwiązanie umów o pracę zawartych między byłym pracodawca a przekazywanymi pracownikami nie nastąpiło, natomiast nowy pracodawca stał się z mocy prawa stroną dotychczasowych stosunków pracy. Spółka przekazała nowemu pracodawcy wszelkie dokumenty pracowników w tym również kartoteki wynagrodzeń, umożliwiające wystawienie przez Spółkę przejmującą rocznych informacji podatkowych o osiągniętych przez pracowników dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zachodzi obowiązek wystawienia przez byłego pracodawcę informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 pracownikom przejmowanym wraz z częścią zakładu pracy na podstawie art. 231 Kodeksu pracy przez innego pracodawcę.

Przedstawiając własne stanowisko Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z art. 39 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli obowiązek poboru zaliczek przez płatników ustał w ciągu roku, zobowiązani są oni przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu informację na formularzu PIT-11 do 15 dnia miesiąca następnego po miesiącu, w którym pobrana została przez nich ostatnia zaliczka. Zdaniem Spółki przejście pracowników do nabywcy wraz ze sprzedanym majątkiem w trybie art. 231 Kodeksu pracy nie skutkuje obowiązkiem sporządzenia przez Spółkę formularzy PIT-11 za okres od początku r. do dnia przejęcia obowiązków przez nowego pracodawcę. W przypadku przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę, zgodnie z art. 231 Kodeksu pracy nowy pracodawca staje się z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Z punktu widzenia pracownika zmiana pracodawcy ma charakter formalny, gdyż nowy pracodawca przejmuje wszelkie obowiązki dotychczasowego. Nie ulegnie zmianie okres zatrudnienia pracownika i tym samym nie traci on żadnych przywilejów związanych z długością zatrudnienia itp. Nie dojdzie także do ustania stosunku pracy. Kontynuacja stosunku pracy stanowi w ocenie Spółki kontynuację obowiązków pracodawcy także dla celów podatkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

W myśl przepisu art. 231 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy.

Skutkiem przejęcia, o jakim mowa w powyższym przepisie, jest wejście przejmującego w prawa i obowiązki pracodawcy w stosunku do pracowników przejętego zakładu pracy, co ma konsekwencje w podatku dochodowym od osób fizycznych. Przejęcie bowiem w trybie art. 231 § 1 Kodeksu pracy oznacza zachowanie dotychczasowego stosunku pracy, tym samym przejmujący pracodawca winien kontynuować obliczanie zaliczek na podatek dochodowy od dokonywanych wypłat, rozpoczęte przez przejęty zakład pracy, według zasad określonych w art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast zgodnie art. 38 ust. 1 i ust. 1a ustawy o podatku dochodowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (deklaracja roczna o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-4R).

Natomiast w art. 39 ust. 1 ustawy podatkowej ustawodawca unormował, iż w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o dochodach sporządzone według ustalonego wzoru (informacja o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11).

Z analizy zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku wynika, iż Spółka na podstawie art. 231 ustawy - Kodeks pracy, przekazała innej Spółce część zakładu pracy wraz z grupą pracowników.

Tym samym przejście pracowników przez nową Spółkę, w świetle art. 231 § 1 Kodeksu pracy oraz cytowanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, spowodowało przejęcie przez nią obowiązków w zakresie sporządzania informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach (PIT-11) za cały 2008 rok, tj. także za okres kiedy płatnikiem był poprzedni pracodawca.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl