ITPB2/415-843/09/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-843/09/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2009 r. (data wpływu 19 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania przychodu uzyskiwanego przez przewodniczącego i członka rady nadzorczej w postaci korzystania z samochodu służbowego oraz przychodu członków rady nadzorczej z tytułu pokrywania kosztów przejazdu na posiedzenie rady, kosztów wykonywania indywidualnego nadzoru, kosztów zakwaterowania i wyżywienia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania przychodu uzyskiwanego przez przewodniczącego i członka rady nadzorczej w postaci korzystania z samochodu służbowego oraz przychodu członków rady nadzorczej z tytułu pokrywania kosztów przejazdu na posiedzenie rady, kosztów wykonywania indywidualnego nadzoru, kosztów zakwaterowania i wyżywienia.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Wnioskodawcy zatwierdziło regulamin funkcjonowania Rady Nadzorczej Spółki, z którego wynika, że przewodniczącemu oraz jednemu z członków Rady Nadzorczej przysługuje prawo korzystania z samochodu służbowego klasy Premium. Z zapisów regulaminu wynika również, że Spółka będzie pokrywać udokumentowane koszty poniesione w związku z wykonywaniem przez członków Rady Nadzorczej powierzonych im funkcji, a w szczególności koszt przejazdu na posiedzenie Rady, koszty wykonywania indywidualnego nadzoru, koszty zakwaterowania i wyżywienia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy realizacja zapisu regulaminu Rady Nadzorczej sprowadzająca się do zapewnienia możliwości korzystania z samochodu klasy Premium może stanowić przychód podlegający opodatkowaniu u tych osób...

2.

Czy pokrywanie przez Spółkę członkom Rady Nadzorczej udokumentowanych kosztów poniesionych przez nich w związku z wykonywaniem powierzonych im funkcji, a w szczególności pokrywanie kosztów przejazdu na posiedzenie Rady, kosztów wykonywania indywidualnego nadzoru, kosztów zakwaterowania i wyżywienia stanowi przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dla Członków Rady...

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych. Z powyższego przepisu wynika, że świadczenia ponoszone za członków rady nadzorczej, które związane są z pełnioną funkcją stanowią przychód podlegający opodatkowaniu, o ile przepisy szczególne nie zwalniają ich z opodatkowania. Wśród zwolnień podatkowych, zawartych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca w pkt 16 lit. b) tegoż artykułu zwolnił od podatku dochodowego diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13. Świadczenie otrzymywane przez członków Rady Nadzorczej (niebędących pracownikami Spółki), w związku z odbywaną podróżą korzystają ze zwolnienia, o ile nie zostały one zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów. Skoro świadczenia (koszty noclegów, przejazdu własnym samochodem), które są wypłacane w pieniądzu osobom niebędącym pracownikami, w analizowanym przypadku członkom Rady Nadzorczej, do wysokości limitów określonych w rozporządzeniu zwolnione są od podatku dochodowego, co potwierdził Minister Finansów w piśmie z dnia 28 września 2004 r. znak PB5/KD-066-408-1-1439/04 (publikacja Biuletyn Skarbowy Nr 5/2004), to zdaniem Spółki korzystanie przez członków Rady z samochodów należących do Spółki nie powoduje u członków Rady Nadzorczej powstania przychodu z działalności wykonywanej osobiście, który podlegałby opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zdaniem Spółki również zwracane członkom Rady Nadzorczej koszty przejazdu własnym samochodem na posiedzenie Rady, koszty zakwaterowania i wyżywienia, do wysokości limitów określonych w rozporządzeniu korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego. Biorąc pod uwagę wykonanie przez Spółkę obowiązków wynikających z cytowanego regulaminu Rady Nadzorczej oraz uchwały Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy nie powoduje powstania u członków Rady Nadzorczej przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście. Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, w myśl art. 13 pkt 7 ww. ustawy, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Artykuł 11 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W świetle powyższego, za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Tym samym, również za przychód z tytułu członkostwa w organie osoby prawnej uznaje się każde świadczenie - nie tylko ewentualne wynagrodzenie z tego tytułu, ale także nieodpłatne świadczenia - otrzymywane w związku z pełnieniem obowiązków członka zarządu, rady nadzorczej lub innego organu stanowiącego osoby prawnej, niezależnie od sposobu powołania.

Dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie należy natomiast rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne (tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu) przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy. Innymi słowy, pod pojęciem tym należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy (uchwała NSA z dnia 18 listopada 2002 r., sygn. akt FPS 9/02).

Jak wynika ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku przewodniczącemu i członkowi Rady Nadzorczej udostępnione zostaną samochody służbowe, natomiast członkom Rady Nadzorczej Spółka pokrywać będzie udokumentowane koszty poniesione w związku z wykonywaniem przez nich powierzonych funkcji, a w szczególności koszty przejazdu na posiedzenie Rady, koszty wykonywania indywidualnego nadzoru, koszty zakwaterowania i wyżywienia.

Należy więc wyróżnić dwa przypadki:

1.

Gdy samochód wykorzystywany będzie jako narzędzie pracy (służyć będzie tylko celom służbowym) - wydatki ponoszone przez Spółkę, związane z jego udostępnieniem i eksploatacją, nie stanowić będą przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń;

2.

Gdy samochód służyć będzie osobistej korzyści podatnika i realizacji jego prywatnych celów - wydatki ponoszone przez Spółkę, związane z jego udostępnieniem i eksploatacją, stanowić będą przychody przewodniczącego i członka Rady Nadzorczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem podkreślenia wymaga, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym o przychodzie przewodniczącego i członka Rady Nadzorczej w postaci nieodpłatnego świadczenia otrzymanego w związku z pozostawieniem im do dyspozycji samochodu służbowego można mówić jedynie wówczas, gdy samochód ten będzie wykorzystywany również do celów prywatnych przewodniczącego i członka Rady Nadzorczej (a nie tylko dla celów związanych z wykonywaną na rzecz Spółki funkcją).

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, iż wszystkie przychody uzyskiwane przez osobę fizyczną, w związku z pełnieniem jej obowiązków na postawie powołania do organu osoby prawnej - a więc nie tylko ewentualne wynagrodzenie z tego tytułu, ale również nieodpłatne świadczenia należy uznawać w świetle art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, jako przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Niezbitym bowiem argumentem, przemawiającym za powyższym stanowiskiem, jest to, że dana osoba fizyczna otrzymuje nieodpłatne świadczenie od osoby prawnej tylko dlatego, że łączą ją z osobą prawną zależności w związku z pełnioną funkcją w organie osoby prawnej i świadczenie to otrzymywane jest właśnie w związku z wykonywaną funkcją.

A skoro tak jest, to przychód z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 7 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zaznaczyć bowiem należy, iż żaden przepis ustawy o podatku dochodowym nie wyłącza z powyższego rodzaju przychodów nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych w związku z pełnieniem funkcji w organach stanowiących osób prawnych.

Ponadto, w sytuacji przedstawionej we wniosku członkom Rady Nadzorczej Spółka pokrywać będzie udokumentowane koszty poniesione w związku z wykonywaniem przez nich powierzonych funkcji, a w szczególności koszty przejazdu na posiedzenie Rady, koszty wykonywania indywidualnego nadzoru, koszty zakwaterowania i wyżywienia.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Odrębnymi przepisami, o których mowa w cytowanym przepisie, są rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r.:

*

w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 z późn. zm.) oraz,

*

w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991 z późn. zm.).

Należy zauważyć, iż we wskazanym przepisie (art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ww. ustawy) użyto pojęcia "podróż" bez określenia "służbowa", tym samym zakres zwolnienia jest znacznie szerszy, gdyż nie ogranicza się ono jedynie do podróży służbowych, ale do wszelkich podróży osób niebędących pracownikami, które nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, a zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów. W konsekwencji dojazd członków Rady Nadzorczej Spółki na posiedzenia Rady będzie mieścił się w określeniu "podróż" zawartym w ww. przepisie.

Ponadto należy podkreślić, iż cytowane powyżej rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej wyznaczają jedynie limity do wysokości których obowiązuje zwolnienie, natomiast nie są podstawą do zastosowania przedmiotowego zwolnienia.

Na podstawie art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepis ust. 1 pkt 16 lit. b) stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

1.

w celu osiągnięcia przychodów lub

2.

w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub

3.

przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nienadzorowane, lub

4.

przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

Biorąc zatem pod uwagę przytoczone przepisy jak i przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, uznać trzeba, że wyżej wymienione koszty wypłacane członkom Rady Nadzorczej przez Spółkę będą stanowiły przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten jednak w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b), z zastrzeżeniem art. 21 ust. 13, ww. ustawy będzie wolny od podatku dochodowego do wysokości określonej w ww. rozporządzeniach Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Przy czym należy wyraźnie zaznaczyć, iż jeżeli należności wypłacone przez Spółkę będą wyższe od limitów określonych we właściwych przepisach, to nadwyżki ponad te limity podlegać będą opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl