ITPB2/415-84/14/MU

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-84/14/MU

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2014 r. (data wpływu 27 stycznia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 kwietnia 2014 r. (data wpływu 15 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sporządzania informacji i deklaracji podatkowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sporządzania informacji i deklaracji podatkowych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 kwietnia 2014 r. (data wpływu 15 kwietnia 2014 r.).

We wniosku tym oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Rada Miejska w XXX podjęła uchwałę Nr XXX z dnia 27 listopada 2013 r. w sprawie likwidacji z dniem 31 grudnia 2013 r. Samorządowego Zakładu Budżetowego - Z... w XXX w celu zawiązania z dniem 1 stycznia 2014 r. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością pod nazwą Z. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Samorządowy Zakład Budżetowy - Z... został zlikwidowany z dniem 31 grudnia 2013 r. W dniu 31 grudnia 2013 r. został podpisany akt założycielski Z. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, repetytorium XXX z dnia 31 grudnia 2013 r.

Ww. Spółka powstała w wyniku likwidacji w celu przekształcenia Samorządowego Zakładu Budżetowego - Z... w XXX. W umowie spółki zawarto zapisy o całkowitym przejęciu gospodarki finansowej, pracowników - art. 231 Kodeksu pracy, praw i obowiązków, należności i zobowiązań po Samorządowym Zakładzie Budżetowym - Z... w XXX. Spółka posiada nowo nadany numer NIP, numer REGON, zarejestrowana została do ewidencji podatników podatku VAT. Samorządowy Zakład Budżetowy - Z... w XXX został wyrejestrowany z numeru NIP, REGON i jako podatnik podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku.

Czy w związku z przekształceniem Samorządowego Zakładu Budżetowego - Z...w XXX w Z. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, na podstawie art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, art. 31, 38 i 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, art. 99 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z art. 93 ustawy - Ordynacja podatkowa, Wnioskodawca jest zobowiązany do złożenia deklaracji (informacji) w zakresie:

* podatku dochodowego od osób prawnych za 2013 r. (CIT-8),

* podatku dochodowego od osób fizycznych za 2013 r. (PIT-4R, PIT-11),

* podatku od towarów i usług za miesiąc grudzień 2013 r. (VAT-7)

za poprzednika prawnego, wykazując dane indentyfikacyjne Z. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Wnioskodawcy).

Zdaniem Wnioskodawcy, sformułowanym w uzupełnieniu do wniosku, w związku z przekształceniem Samorządowego Zakładu Budżetowego - Z... w XXX w Z. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, na podstawie art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, art. 31, 38 i 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, art. 99 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z art. 93 ustawy - Ordynacja podatkowa, Wnioskodawca jest zobowiązany do złożenia deklaracji (informacji) w zakresie:

* podatku dochodowego od osób prawnych za 2013 r. (CIT-8),

* podatku dochodowego od osób fizycznych za 2013 r. (PIT-4R, PIT-11),

* podatku od towarów i usług za miesiąc grudzień 2013 r. (VAT-7)

za poprzednika prawnego, wykazując dane indentyfikacyjne Z...Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Wnioskodawcy).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja indywidualna odnosi się wyłącznie do przedstawionego zagadnienia w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Jak wynika z treści art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

W myśl art. 38 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Z kolei ust. 1a tegoż artykułu stanowi, że w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (PIT-4R).

Na podstawie art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych (PIT-11).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Rada Miejska w XXX podjęła uchwałę Nr XXX z dnia 27 listopada 2013 r. w sprawie likwidacji z dniem 31 grudnia 2013 r. Samorządowego Zakładu Budżetowego - Z... w D... w celu zawiązania z dniem 1 stycznia 2014 r. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością pod nazwą Z. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Samorządowy Zakład Budżetowy - Z... został zlikwidowany z dniem 31 grudnia 2013 r. W dniu 31 grudnia 2013 r. został podpisany akt założycielski Z. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, repetytorium XXX z dnia 31 grudnia 2013 r.

Ww. Spółka powstała w wyniku likwidacji w celu przekształcenia Samorządowego Zakładu Budżetowego - Z... w XXX. W umowie spółki zawarto zapisy o całkowitym przejęciu gospodarki finansowej, pracowników - art. 231 Kodeksu pracy, praw i obowiązków, należności i zobowiązań po Samorządowym Zakładzie Budżetowym - Z... w XXX.

Przepis art. 231 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) stanowi, że w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy, z zastrzeżeniem przepisów § 5.

Artykuł ten przyjmuje konstrukcję automatycznego wejścia w stosunek pracy po stronie jednego zakładu pracy w miejsce drugiego, czyli wprowadza swoistą sukcesję uniwersalną w płaszczyźnie stosunków pracy. Opiera się ona przy tym na założeniu, że stosunek pracy w ogóle nie zostaje rozwiązany mimo przekształceń podmiotowych.

Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie regulują natomiast przepisy zawarte w art. 93-93e ustawy - Ordynacja podatkowa. W przepisach tych ustawodawca zawarł katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

W myśl art. 93 § 1 Ordynacji podatkowej, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

1.

osób prawnych,

2.

osobowych spółek handlowych,

3.

osobowych i kapitałowych spółek handlowych

* wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Zgodnie z art. 93 § 2 Ordynacji podatkowej, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

1.

innej osoby prawnej (osób prawnych);

2.

osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Stosownie do art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1.

przekształcenia innej osoby prawnej,

2.

przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

* wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Według art. 93a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

1.

osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

a.

innej spółki niemającej osobowości prawnej,

b.

spółki kapitałowej;

2.

spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

Artykuł 93b Ordynacji podatkowej stanowi, że przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń samorządowych zakładów budżetowych.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236), organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego mogą tworzyć, łączyć, przekształcać w inną formę organizacyjno-prawną i likwidować samorządowe zakłady budżetowe zgodnie z przepisami ustawy oraz przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Stosownie do zapisu art. 22 ust. 1 ww. ustawy, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może, w drodze uchwały, zdecydować o likwidacji samorządowego zakładu budżetowego w celu zawiązania spółki akcyjnej albo spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez wniesienie na pokrycie kapitału spółki wkładu w postaci mienia samorządowego zakładu budżetowego pozostałego po jego likwidacji. Czynności związane z likwidacją samorządowego zakładu budżetowego w celu, o którym mowa w ust. 1, wykonuje organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego (art. 22 ust. 3 tej ustawy).

Zgodnie z art. 23 ust. 3 powołanej ustawy Spółka powstała w wyniku przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością samorządowego zakładu budżetowego. Jednocześnie - w myśl ustępu 1 tego artykułu - składniki mienia samorządowego zakładu budżetowego przekształconego w spółkę stają się majątkiem spółki.

Tak więc przekształcenie zakładu budżetowego w spółkę prawa handlowego musi się odbyć poprzez likwidację zakładu budżetowego, dokonaną w celu zawiązania jednej z wymienionych rodzajów spółek, a nie w celu definitywnego zakończenia działalności komunalnej prowadzonej dotychczas przez daną jednostkę.

Tym samym, powyższe przekształcenie wyczerpuje dyspozycję zawartą w art. 93b ustawy - Ordynacja podatkowa.

W związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie będzie miała miejsce sukcesja praw i obowiązków podatkowych, o której mowa w art. 93-93a ww. ustawy.

Powyższe oznacza, że Z. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Wnioskodawca) został następcą prawnym Samorządowego Zakładu Budżetowego w zakresie praw i obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego, a więc również obowiązków nałożonych przepisami art. 38 ust. 1a i art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, skoro obowiązki płatnika nałożone przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przeszły na Wnioskodawcę, to na nim spoczywa też obowiązek sporządzenia stosownych informacji i deklaracji.

Zatem w sytuacji przedstawionej we wniosku stwierdzić należy, że roczna deklaracja PIT-4R oraz informacje o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 obejmujące dane za rok podatkowy 2013 powinny zostać złożone przez Wnioskodawcę. Jednakże ww. deklaracja PIT-4R oraz informacje PIT-11 powinny zawierać dane identyfikacyjne podmiotu przekształconego tj. Samorządowego Zakładu Budżetowego - Z... oraz zostać podpisane przez osobę, którą Wnioskodawca wyznaczył, do obliczania i pobierania podatków oraz terminowego wpłacania organowi podatkowemu pobranych kwot.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl