ITPB2/415-832/09/BK - Czy dofinansowanie ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na usuwanie i utylizację wyrobów zawierających azbest oraz budowę przydomowych oczyszczalni ścieków podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-832/09/BK Czy dofinansowanie ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na usuwanie i utylizację wyrobów zawierających azbest oraz budowę przydomowych oczyszczalni ścieków podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2009 r. (data wpływu 12 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.

Na podstawie uchwały Rady Miejskiej z dnia 26 marca 2008 r. w sprawie "Programu usuwania wyrobów zawierających azbest dla miasta i gminy na lata 2008-2020, gmina udziela dofinansowania na usuwanie i utylizację wyrobów zawierających azbest. Dofinansowanie wypłacane jest ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. O dofinansowanie mogą ubiegać się wyłącznie osoby fizyczne, będące właścicielami, użytkownikami lub zarządcami nieruchomości, a także zarządcy wspólnot mieszkaniowych. Do dnia dzisiejszego gmina zrealizowała 10 wniosków dotyczących przedmiotowego dofinansowania. Wysokość dofinansowania wynosi 80 % kosztów utylizacji unieszkodliwiania, nie więcej niż 3.000 zł.

Również dnia 30 grudnia 2008 r. Rada Miejska podjęła uchwałę w sprawie dofinansowania w formie refundacji budowy przydomowych oczyszczalni ścieków ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. O dofinansowanie ubiegać się mogą osoby fizyczne i wspólnoty mieszkaniowe posiadające tytuł prawny do nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym znajdującym się na terenie gminy, po spełnieniu wymogów określonych w regulaminie. Jednostkowa kwota dofinansowania wynosi 50 % kosztu kwalifikowanego, jednak nie więcej niż 3.000 zł. Do dnia dzisiejszego gmina zrealizowała 1 wniosek w przedmiotowej sprawie.

Wobec powyższego zadano następujące pytanie.

Czy przyznane dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na usuwanie i utylizację wyrobów zawierających azbest oraz budowę przydomowych oczyszczalni ścieków podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i należy wystawić PIT-8C.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowe dofinansowania są zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Stanowi on, iż wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Dofinansowania pochodzące ze środków funduszu celowego - Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który w myśl art. 29 ww. ustawy realizuje zadania wyodrębnione z budżetu jednostki, mają postać dotacji dla osób fizycznych w rozumieniu art. 176 ustawy o finansach publicznych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego jaką jest Urząd Miasta i Gminy. W związku z powyższym gmina nie ma obowiązku wystawiać PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest zatem od źródła finansowania świadczenia oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Aby jednak wypłacone świadczenie korzystało z przedmiotowego zwolnienia oba warunki wskazane w przepisie muszą zostać spełnione łącznie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że gmina na podstawie uchwały Rady Miejskiej z dnia 26 marca 2008 r. w sprawie "Programu usuwania wyrobów zawierających azbest dla miasta i gminy na lata 2008-2020 udziela dofinansowania na usuwanie i utylizację wyrobów zawierających azbest. Dofinansowanie wypłacane jest ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. O dofinansowanie mogą ubiegać się wyłącznie osoby fizyczne, będące właścicielami, użytkownikami lub zarządcami nieruchomości, a także zarządcy wspólnot mieszkaniowych. Wysokość dofinansowania wynosi 80 % kosztów utylizacji unieszkodliwiania, nie więcej niż 3.000 zł.

Dnia 30 grudnia 2008 r. Rada Miejska podjęła również uchwałę w sprawie dofinansowania w formie refundacji budowy przydomowych oczyszczalni ścieków ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. O dofinansowanie ubiegać się mogą osoby fizyczne i wspólnoty mieszkaniowe posiadające tytuł prawny do nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym znajdującym się na terenie gminy, po spełnieniu wymogów określonych w regulaminie. Jednostkowa kwota dofinansowania wynosi 50 % kosztu kwalifikowanego, jednak nie więcej niż 3.000 zł.

Zgodnie z art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.), na zasadach określonych ustawą działają Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej "Narodowym Funduszem", wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej "wojewódzkimi funduszami", powiatowe fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej "powiatowymi funduszami", oraz gminne fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej "gminnymi funduszami".

W myśl art. 403 ust. 1 ww. ustawy, gminne i powiatowe fundusze są funduszami celowymi w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Stosownie do art. 406 ust. 1, środki gminnych funduszy przeznacza się m.in. na: przedsięwzięcia związane z gospodarką odpadami i ochroną powierzchni ziemi, przedsięwzięcia związane z ochroną wód. Jak wynika z art. 408 ustawy działalność, o której mowa w art. 406 może być finansowana przez przyznawanie dotacji.

Artykuł 107 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), stanowiący, iż dotacjami celowymi są środki przekazywane przez jednostki, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 (tj. państwowe i samorządowe fundusze celowe) i pkt 12 (tj. inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków i spółek prawa handlowego), na finansowanie lub dofinansowanie zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty - uzupełnia katalog dotacji celowych określony w art. 106 ust. 1 pkt 2 ustawy. Dotacje, o których mowa w art. 107, pochodzą nie tylko ze środków budżetu państwa (art. 106 ust. 1 tejże ustawy), ale także są przekazywane przez fundusze celowe oraz państwowe lub samorządowe osoby prawne.

Należy podkreślić, że przepisy ustawy o finansach publicznych wyraźnie wyodrębniają fundusz celowy od budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Budżet jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów (art. 165 ust. 1 ustawy o finansach publicznych). Zgodnie z przepisem art. 29 ww. ustawy, fundusz celowy jest funduszem, którego przychody pochodzą ze środków publicznych a wydatki są przeznaczone na realizację wyodrębnionych zadań. Fundusz, który realizuje zadania wyodrębnione z budżetu gminy jest gminnym funduszem celowym.

Elementem wspólnym dla budżetu gminy i gminnego funduszu celowego jest uchwała budżetowa. Zarówno budżet jak i plan przychodów i wydatków tego funduszu ustalane są w uchwale budżetowej rady gminy.

Z powyższego wynika zatem, że dotacja udzielona z funduszu celowego nie jest tożsama z dotacją udzieloną z budżetu państwa czy też z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż przedmiotowe dofinansowanie z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stanowi co prawda dotację celową w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, jednakże nie można jej uznać za dotację otrzymaną z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, bowiem jest udzielana z funduszu celowego. Zatem nie spełnia jednego z warunków niezbędnych do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie przez ustawodawcę zwrotu "w szczególności" wskazuje na to, iż katalog przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty, a wymienione w nim są jedynie przykładowym wyliczeniem najbardziej typowych przychodów z tego źródła.

Tak więc w katalogu przychodów z innych źródeł mogą się mieścić dotacje otrzymywane przez osoby fizyczne na usuwanie i utylizację wyrobów zawierających azbest i budowę przydomowych oczyszczalni ścieków.

Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Zatem osobom, którym przyznano dotację Wnioskodawca winien wystawić informacje PIT-8C, w których wykaże kwotę dofinansowania podlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl