ITPB2/415-829/08/MH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-829/08/MH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2008 r. (data wpływu 18 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości rolnej nabytej w drodze darowizny - jest prawidłowe, o ile grunty, w związku ze sprzedażą nie utracą charakteru rolnego.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości rolnej nabytej w drodze darowizny.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca dnia 3 kwietnia 2008 r. nabył na własność w drodze umowy darowizny niezabudowaną nieruchomość rolną. Przedmiotowa nieruchomość ma powierzchnię 1,0001 hektara. Nieruchomość położona jest w S. i oznaczona jako działka gruntu numer 3/5 obręb 706. W wyrysie z ewidencji gruntów wskazano, iż działkę stanowią grunty sklasyfikowane jako użytki rolne R IVb (0,8111 hektara) oraz PS IV (0,1890 hektara).

Niniejsza nieruchomość została darowana Wnioskodawcy przez ojca. Wnioskodawca prowadzi zarejestrowaną działalność gospodarczą w zakresie usług ogólnobudowlanych, robót instalacyjnych, sprzedaży detalicznej poza siecią sklepową oraz usług transportowych. Na przedmiotowej nieruchomości Wnioskodawca nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej poza rolniczą. Wnioskodawca nie posiada innych nieruchomości poza wyżej opisaną, ani też żadnych innych nieruchomości nie zbywał w roku bieżącym, jak i w latach wcześniejszych. Dla przedmiotowej nieruchomości nie ma obecnie aktualnego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Wnioskodawca nie "uzbrajał" działki. Wnioskodawca zamierza zbyć przedmiotową nieruchomość gruntową w roku 2008.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy przychód Wnioskodawcy uzyskany ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych, przy założeniu, że zbycie to nie doprowadzi do utraty przez zbywany grunt charakteru rolnego, oraz przy założeniu, że sprzedaż nie będzie wykonywana w ramach działalności gospodarczej.

2.

Czy zbycie przedmiotowej nieruchomości będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług VAT jako zbycie dokonane przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, czyli jako częstotliwa dostawa gruntów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie pierwsze dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie pytania drugiego zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy odnośnie pytania pierwszego przychody uzyskane ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, chyba że wchodzące w jego skład grunty w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny. Definicja legalna gospodarstwa rolnego zawarta jest w ustawie o podatku rolnym, w myśl której za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych o łącznej powierzchni przekraczającej 1 hektar przeliczeniowy, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza. Na przedmiotowej nieruchomości, stanowiącej w myśl ww. przepisu gospodarstwo rolne, Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej innej niż rolnicza. Dla tejże nieruchomości nie ma także przygotowanego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Wobec powyższego zbywana nieruchomość nie utraci charakteru rolnego a przychód osiągnięty z planowanej sprzedaży będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe, o ile grunty w związku ze sprzedażą nie utracą charakteru rolnego.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), źródłem przychodów jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r.

Stosownie do art. 30e ust. 1 i 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązującego od 1 stycznia 2007 r. od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Jednocześnie na mocy art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie to nie dotyczy jednak przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny. Ilekroć w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest mowa o gospodarstwie rolnym oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż zwolnienie przychodów ze sprzedaży gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego od podatku dochodowego uwarunkowane jest następującymi przesłankami:

* grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne,

* muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

* grunty nie mogą utracić w skutek sprzedaży charakteru rolnego.

Utrata charakteru rolnego gruntu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia.

Cel nabycia gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy, jak również z innych okoliczności związanych z tą transakcją. Całokształt tych okoliczności może wskazywać na utratę rolnego charakteru nawet wtedy, gdy według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, grunt ten położony jest na terenie upraw rolnych. Istotnym dla możliwości zastosowania zwolnienia jest aby z aktu notarialnego sprzedaży nieruchomości lub innych niezaprzeczalnych dowodów wynikało, że nabywca nie będzie zmieniał przeznaczenia tej nieruchomości, że ma gospodarstwo rolne albo je tworzy w celu prowadzenia działalności rolniczej.

Stwierdzić należy, że Wnioskodawca skorzysta ze zwolnienia z opodatkowania przychodu 19% podatkiem dochodowym, określonym w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w sytuacji, gdy transakcja zbycia przedmiotowej nieruchomości nie spowoduje zmiany jej dotychczasowego przeznaczenia, tj. strona kupująca dokona zakupu celem jej wykorzystania wyłącznie w dotychczasowym charakterze.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl