ITPB2/415-812c/11/IL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-812c/11/IL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2011 r. (data wpływu 2 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia dla potrzeb zwolnienia wartości świadczeń finansowanych ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych przyznanych przez pracodawcę pracownikom - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia dla potrzeb zwolnienia wartości świadczeń finansowanych ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych przyznanych przez pracodawcę pracownikom.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca planuje przyznać z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych uprawnionym: pracownikom czynnym i byłym pracownikom (emerytom i rencistom) świadczenia w formie:

a.

dofinansowania do wyjazdu (wycieczka, teatr) zorganizowanego przez szkołę (za usługę szkoła płaci bezpośrednio organizatorowi na podstawie otrzymanego dokumentu sprzedaży),

b.

dopłaty do wypoczynku zorganizowanego we własnym zakresie (przyznana dopłata zostaje przekazana na konto wskazane przez wnioskodawcę),

c.

zapomogi finansowej z uwagi na trudną sytuację materialną rodziny (przyznana pomoc finansowa przekazana zostaje na konto wskazane przez wnioskodawcę).

Ponadto Wnioskodawca zamierza zorganizować dwie imprezy kulturalno-oświatowe, które sfinansowane będą ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. W imprezach tych będą uczestniczyć pracownicy, emeryci i renciści. Koszt imprez obejmuje:

a.

impreza nr 1 - usługę gastronomiczną (potwierdzona dokumentem sprzedaży zapłacona bezpośrednio przez szkołę organizatorowi) - impreza zorganizowana przez firmę, której organizację zleciła szkoła,

b.

impreza nr 2 - zakup artykułów spożywczych (potwierdzony dokumentami sprzedaży zapłacony bezpośrednio przez szkołę dostawcom) - impreza zorganizowana samodzielnie przez szkołę w pomieszczeniach szkolnych.

Wnioskodawca przyznaje świadczenia rzeczowe, pieniężne dla pracowników finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, które obejmuje zwolnieniem przedmiotowym, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł.

Wobec powyższego zadano następujące pytania:

1.

Czy przyznane kwoty świadczeń korzystają ze zwolnień przedmiotowych w przypadku pracowników do kwoty 380,00 w roku podatkowym (art. 21 ust. 1 pkt 67), a w przypadku emerytów i rencistów do kwoty 2 280,00 w roku podatkowym (art. 21 ust. 1 pkt 38).

2.

Czy udział w imprezie integracyjnej będzie stanowił przychód do opodatkowania dla uczestników. Czy poniesiony koszt za usługę gastronomiczną lub zakup artykułów spożywczych należy podzielić (jeżeli tak to w jaki sposób) między uczestników imprezy. Czy dofinansowanie do tej imprezy będzie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego w ramach ustalonych limitów (art. 21 ust. 1 pkt 67 i pkt 38).

3.

W jaki sposób Wnioskodawca, czyli szkoła, jako jednostka wypłacająca świadczenia i jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych powinna weryfikować czy ustalony limit w roku podatkowym w wysokości 380 zł, nie został wykorzystany lub został wykorzystany i w jakiej wysokości. Limit ten jest ustalony dla pracownika, czyli łącznie dla wszystkich otrzymanych przez niego świadczeń zarówno z funduszu świadczeń socjalnych (od wszystkich pracodawców), funduszu związków zawodowych.

Przedmiotem interpretacji jest odpowiedź na pytanie trzecie, natomiast odpowiedź na pytania pierwsze i drugie zostanie udzielona w odrębnych rozstrzygnięciach.

Zdaniem Wnioskodawcy bardzo trudno z punktu szkoły - jednostki wypłacającej przyznane świadczenie zweryfikować, czy pracownik już otrzymał świadczenie w ramach tego limitu zwolnienia z innego źródła (drugi pracodawca, związki zawodowe). Wnioskodawca podnosi, iż często sam pracownik nie posiada również tej wiedzy. Weryfikacja tego zwolnienia możliwa jest do wykonania tylko wobec wypłacanych świadczeń u jednego pracodawcy w roku podatkowym - bo on posiada wiedzę o wysokości przyznanych i wypłaconych świadczeń w ramach limitu określonego w art. 21 ust. 1 pkt 67.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. z 2010 r. Dz. U. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ww. ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Biorąc powyższe pod uwagę do przychodów ze stosunku pracy zalicza się każde świadczenie, które zostanie wypłacone w związku z faktem pozostawania w stosunku pracy z pracodawcą. Do przychodów ze stosunku pracy zalicza się zarówno otrzymane przez pracownika pieniądze, jak i wartość pieniężną świadczeń w naturze, świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia się od podatku dochodowego wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca (szkoła) przyznaje świadczenia rzeczowe, pieniężne dla pracowników finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, które zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obejmuje zwolnieniem przedmiotowym w roku podatkowym do wysokości 380 zł.

Jak z powyższego wynika, limit zwolnienia ustalony przez ustawodawcę w kwocie 380 zł jest jeden i dotyczy wszystkich świadczeń wypłacanych w danym roku z funduszy socjalnych i funduszy związków zawodowych, niezależnie od tego w ilu zakładach dany pracownik jest zatrudniony i od ilu podmiotów uprawnionych (pracodawców i związków zawodowych) otrzymuje świadczenia z ww. funduszy. Przy czym ustawodawca nie nałożył na podmiot (pracodawcę lub związek zawodowy) wypłacający świadczenia - z funduszy wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, spełniające warunki do zastosowania zwolnienia - obowiązku monitorowania, czy pracownik uzyskał już w roku podatkowym od innego świadczeniodawcy kwotę świadczenia w wysokości przekraczającej limit 380 zł Również brak jest przepisu, który zobowiązywałby pracownika do złożenia oświadczenia pracodawcy, z którego wynikałoby, że pracownik wykorzystał już kwotę limitowanego zwolnienia.

Tym samym podmiot wypłacający świadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest zobowiązany, zgodnie z brzmieniem tego przepisu, opodatkować wypłacone świadczenie (nadwyżkę ponad kwotę 380 zł) jedynie w sytuacji, gdy suma przekazanych przez tenże podmiot świadczeń przekroczy limit 380 zł. Natomiast obowiązkiem pracownika jest kontrolować wysokość otrzymanych w roku podatkowym świadczeń.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl