ITPB2/415-80/11/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-80/11/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2011 r. (data wpływu 26 stycznia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku opodatkowania kwoty bonifikaty udzielonej w związku z wykupem mieszkania ze spółdzielni mieszkaniowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2011 r. złożony został ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 20 kwietnia 2011 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 26 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku opodatkowania kwoty bonifikaty udzielonej w związku z wykupem mieszkania ze spółdzielni mieszkaniowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 6 lipca 2009 r. - na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Członków Spółdzielni Mieszkaniowej z dnia 25 czerwca 2009 r. - Wnioskodawca złożył wniosek o wykup lokalu mieszkalnego. Zgodnie z jej treścią zawarcie umowy przeniesienie własności lokalu może nastąpić po dokonaniu wpłaty wkładu budowlanego w wysokości 15% wartości rynkowej lokalu mieszkalnego, która zostanie określona przez rzeczoznawcę majątkowego.

Wraz z wnioskiem Wnioskodawcy zostało przedłożone - na prośbę Spółdzielni - oświadczenie zrzeczenia się praw przez brata Wnioskodawcy do lokalu mieszkalnego. Ww. zrzeczenie było niezbędne, gdyż brat Wnioskodawcy był zameldowany w tym lokalu. Matka Wnioskodawcy, która była głównym najemcą tego lokalu złożyła wniosek o przeniesienie najmu mieszkania, wskazując Wnioskodawcę jako głównego najemcę.

Matka Wnioskodawcy była głównym najemcą lokalu mieszkalnego przez 36 lat, zaś mieszkanie było jej przyznane przez zakład pracy, w którym pracowała. W tym samym zakładzie pracował również ojciec Wnioskodawcy. W momencie kupna ww. budynku przez spółdzielnię mieszkaniową, głównym udziałowcem zakładu pracy był Skarb Państwa.

W dniu 1 lipca 2009 r. została zawarta umowa najmu ww. lokalu mieszkalnego pomiędzy spółdzielnią mieszkaniową, a Wnioskodawcą.

W dniu 20 lipca 2009 r. spółdzielnia mieszkaniowa udzieliła odpowiedzi na pismo Wnioskodawcy z dnia 6 lipca 2009 r., informując, że warunkiem wykupu lokalu mieszkalnego jest uregulowanie wszelkich zaległości wobec Spółdzielni oraz wykonanie na własny koszt operatu szacunkowego przez rzeczoznawcę majątkowego.

W dniu 31 lipca 2009 r. Wnioskodawca otrzymał od Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej zaświadczenie, że został głównym najemcą mieszkania i może przystąpić do jego wykupu. Do tego wykupu nie ma jednak zastosowania art. 48 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.

W dniu 4 sierpnia 2009 r. na podstawie złożonego przez Wnioskodawcę operatu szacunkowego lokalu mieszkalnego oraz Uchwały Walnego Zgromadzenia z dnia 25 czerwca 2009 r. Zarząd Spółdzielni poinformował Wnioskodawcę, że wysokość wkładu mieszkaniowego, który musi wpłacić do spółdzielni wynosi 15.373 zł, co stanowi 15% jego wartości rynkowej.

W dniu 25 maja 2010 r. wyżej wymieniona kwotę Wnioskodawca przesłał na rachunek bankowy Spółdzielni Mieszkaniowej.

Wnioskodawca jest zameldowany i mieszka w ww. mieszkaniu od urodzenia do chwili obecnej i jest głównym najemcą ww. lokalu. Po wykupie tego lokalu nie zamierza go sprzedawać.

Brat Wnioskodawcy oświadczył, że nie wnosi roszczeń związanych z przepisaniem najmu oraz wykupem w dniu 13 lipca 2009 r. przez Wnioskodawcę lokalu mieszkalnego. Na wniosek Wnioskodawcy w dniu 26 maja 2010 r. jego brat decyzją Burmistrza Miasta został wymeldowany z ww. lokalu mieszkalnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku zakupu ww. lokalu mieszkalnego powstanie obowiązek zapłaty podatku dochodowego od 85% udzielonej Wnioskodawcy przez Spółdzielnię Mieszkaniową bonifikaty.

Zdaniem Wnioskodawcy, w Jego przypadku ma zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z tytułu wykupu zakładowych budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych przez dotychczasowych najemców - w wysokości odpowiadającej różnicy między ceną rynkową tych budynków lub lokali, a ceną zakupu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 3047 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c tej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 93 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z tytułu zakupu zakładowych budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych przez dotychczasowych najemców - w wysokości odpowiadającej różnicy między ceną rynkową tych budynków lub lokali, a ceną zakupu.

Z przytoczonego przepisu wynika, iż prawo do zwolnienia w nim zawartego przysługuje tylko i wyłącznie w sytuacji, gdy przedmiotem zbycia jest zakładowy (t.j. stanowiący własność pracodawcy lub byłego pracodawcy) budynek mieszkalny lub lokal mieszkalny, a jego nabywca posiada do tego budynku lub lokalu tytuł prawny - umowę najmu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zamierza wykupić od spółdzielni mieszkaniowej lokal mieszkalny, który zajmuje na podstawie umowy najmu i zamieszkuje w nim od urodzenia. Lokal ten uprzednio stanowił własność zakładu pracy, w którym pracowała matka Wnioskodawcy i przez 36 lat to ona była głównym najemcą tego lokalu.

Do ww. wykupu nie będzie miał zastosowania art. 48 ust. 1 o spółdzielniach mieszkaniowych.

W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania wskazane przez Wnioskodawcę, a wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnienie. Zwolnienie, o którym mowa w ww. przepisie odnosi się bowiem tylko i wyłącznie do dochodów uzyskanych z tytułu zakupu zakładowych budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych przez dotychczasowych najemców. Natomiast mieszkania w przejętych przez Spółdzielnię Mieszkaniową budynkach straciły status zakładowych lokali mieszkalnych i stały się mieszkaniami wchodzącymi w skład zasobów tej spółdzielni.

Zatem u Wnioskodawcy - dotychczasowego najemcy - nabywcy lokalu mieszkalnego, który nie jest lokalem zakładowym wystąpi przychód z tzw. innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W celu ustalenia wartości otrzymanego świadczenia w naturze należy odwołać się do treści art. 11 ust. 2 i 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania (art. 11 ust. 2 ww. ustawy), jeżeli zaś świadczenie jest częściowo odpłatne, wówczas przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tego świadczenia, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika (art. 11 ust. 2b ww. ustawy).

Zatem przychód z tytułu udzielonej bonifikaty, obliczony w sposób powyżej opisany Wnioskodawca będzie obowiązany wykazać w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym nastąpi wykup lokalu mieszkalnego - jako przychód z innych źródeł, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl