ITPB2/415-796/11/IL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-796/11/IL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2011 r. (data wpływu 22 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania do odpowiedniego źródła przychodów dodatków i nagród spisowych wypłacanych pracownikom jednostek samorządu terytorialnego oddelegowanym do pracy w biurach spisowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania do odpowiedniego źródła przychodów dodatków i nagród spisowych wypłacanych pracownikom jednostek samorządu terytorialnego oddelegowanym do pracy w biurach spisowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Urząd Gminy realizując zadania zlecone przez GUS, związane z przeprowadzeniem narodowego spisu powszechnego dokonał powołania własnych pracowników na mocy Zarządzenia Wójta Gminy z dnia 3 grudnia 2010 r. do Gminnego Biura Spisowego. Za zlecone prace wypłacił należności w formie dodatków i nagród spisowych, od których naliczono i potrącono składki ZUS i podatek dochodowy. Dodatki i nagrody zostały przyznane przez Wójta Gminy. Powołani pracownicy za czas wykonywania prac spisowych, zachowali prawo do wynagrodzenia. Informacja dotycząca właściwej kwalifikacji przychodów z tytułu wypłat dodatków i nagród spisowych dotyczących powszechnego spisu ludności mieszkań w 2011 r. dla powołanych pracowników, jest niezbędna ze względu na prawidłowe rozliczenia składek ubezpieczeniowych (Główny Urząd Statystyczny przekazał środki łącznie z pochodnymi na składki ZUS). Do prac w gminnej komisji spisowej deleguje formalnie gminny komisarz spisowy, którym jest Wójt Gminy, co odpowiadałoby formalnym warunkom określonym w art. 13 pkt 6 ustawy. Na podstawie art. 18 pkt 2 lit. c) ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r. do prac spisowych może być powołany wyłącznie pracownik urzędu gminy - w ramach zadań z zakresu administracji rządowej zleconych gminie. Pracownik ten może być władczo powołany do pracy w biurze spisowym i - zachowując prawo do wynagrodzenia - nie otrzymywać żadnej dodatkowej gratyfikacji w postaci dodatku spisowego (czy też ewentualnej nagrody). Samo pojęcie "dodatku" świadczy zresztą, że nie stanowi on samodzielnego wynagrodzenia a uzupełnia ono przysługujące wykonawcy prac świadczenia. Przemawia to, na rzecz de facto pracowniczego obowiązku wynikającego z łączącej strony umowę o pracę, zwłaszcza że inne osoby wykonujące prace spisowe, w tym również nie będący rachmistrzami spisowymi pracownicy zatrudnieni w danym urzędzie gminy, otrzymują wynagrodzenie w ramach odrębnych umów cywilnoprawnych.

Wobec powyższego zadano następujące pytanie.

Czy dodatki i nagrody spisowe są przychodami ze stosunku pracy, czy z działalności wykonywanej osobiście (art. 13 pkt 6 ustawy).

Zdaniem Urzędu Gminy, dodatki i nagrody spisowe wypłacane pracownikom powołanym, do prac w biurach spisowych należy zakwalifikować tak jak przychody ze stosunku pracy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. z 2010 r. Dz. U. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście. Z przepisu art. 13 pkt 6 ww. ustawy wynika, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r. (Dz. U. Nr 47, poz. 277) do wykonania prac spisowych Generalny Komisarz Spisowy, wojewódzcy komisarze spisowi oraz gminni komisarze spisowi tworzą odpowiednio:

1.

Centralne Biuro Spisowe;

2.

wojewódzkie biura spisowe;

3.

gminne biura spisowe.

W skład biur spisowych wchodzą oddelegowani przez komisarzy spisowych pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego (art. 17 ust. 2 ww. ustawy).

Pracą gminnego biura spisowego kieruje gminny komisarz spisowy. Pracę gminnego biura spisowego nadzoruje właściwy miejscowo dyrektor urzędu statystycznego (art. 17 ust. 5).

Z przepisu art. 20 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż prace spisowe są finansowane ze środków budżetu państwa ujmowanych w części dotyczącej Głównego Urzędu Statystycznego. Natomiast z ust. 4 tego artykułu wynika, iż pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego, oddelegowani przez komisarzy spisowych do pracy w biurach spisowych, za czas wykonywania prac spisowych zachowują prawo do wynagrodzenia u swojego pracodawcy. Osobom, o których mowa w ust. 4, zastępcom komisarzy spisowych i innym pracownikom jednostek służb statystyki publicznej wykonującym prace spisowe mogą być przyznane dodatki spisowe i nagrody, a komisarzom spisowym - nagrody (art. 20 ust. 5 ww. ustawy).

Na podstawie art. 20 ust. 6 ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r. Rada Ministrów wydała rozporządzenie z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie wynagrodzenia za wykonywanie czynności związanych z narodowym spisem powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r. (Dz. U. Nr 239, poz. 1595). Z § 1 wynika, iż rozporządzenie określa kryteria obliczania wynagrodzenia za wykonywanie ww. czynności dla osób, o których mowa w art. 20 ust. 3 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r., oraz kryteria przyznawania i wysokość dodatków spisowych i nagród, o których mowa w art. 20 ust. 5 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizując zadania zlecone przez Główny Urząd Statystyczny, związane z przeprowadzeniem narodowego spisu powszechnego, dokonał powołania własnych pracowników do pracy w Gminnym Biurze Spisowym, na mocy Zarządzenia Wójta Gminy z dnia 3 grudnia 2010 r. Pracownikom tym wypłacił należności w formie dodatków i nagród spisowych, od których naliczono i potrącono składki ZUS i podatek dochodowy. Dodatki i nagrody zostały przyznane przez Wójta Gminy. Oddelegowani pracownicy za czas wykonywania prac spisowych zachowali prawo do wynagrodzenia.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny sprawy oraz powyższe przepisy prawa stwierdzić należy, iż wypłacone dodatki spisowe i nagrody przyznane pracownikom jednostki samorządu terytorialnego, oddelegowanym do pracy w Gminnym Biurze Spisowym, nie stanowią przychodu ze stosunku pracy. Świadczenia te zostały bowiem otrzymane w związku z wykonywaniem przez te osoby prac zleconych przez komisarzy spisowych, czyli inny podmiot niż pracodawca, dlatego też przychód z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, t.j. do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl