ITPB2/415-78/14/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-78/14/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2014 r. (data wpływu 24 stycznia 2014 r.), uzupełnionym w dniu 24 i 25 kwietnia 2014 r. oraz 2 maja 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 24 i 25 kwietnia 2014 r. oraz 2 maja 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku tym został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie (Wnioskodawca) jest organizacją pozarządową non profit działającą od 2007 r. Zostało wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS.

W związku z rozpoczęciem realizacji działań projektowych, na które środki są otrzymywane bezpośrednio od koordynatora projektu międzynarodowego (Stowarzyszenie jest partnerem projektu) - w ramach realizacji projektu z 7 Programu Ramowego UE, Stowarzyszenie podejmuje czynności w postaci działań informacyjnych, spotkań z przedsiębiorcami i naukowcami oraz wizyt międzynarodowych u innych partnerów projektu. Projekt jest skierowany na poszerzenie wspólnych powiązań kooperacyjnych pomiędzy przedsiębiorcami i instytucjami badawczymi w Europie.

Otrzymywane przez Wnioskodawcę środki w ramach realizacji projektu są w walucie obcej (EURO) i po przewalutowaniu na PLN przekraczają wartość 150.000 zł. Środki te w całości są przeznaczone tylko na realizację i organizację tego projektu. Nie mogą być wykorzystywane na realizację celów statutowych Stowarzyszenia. W przypadku ich nie wykorzystania będą w całości (EURO) zwrócone do koordynatora projektu (Szwecja). Środki są zdeponowane na nieoprocentowanym koncie bankowym.

W ramach realizowanego projektu 7 Programu Ramowego Stowarzyszenie zatrudnia osoby na umowę o pracę, które realizują działania tego projektu. Wszystkie świadczenia oraz należności z tego tytułu są regulowane w określonych terminach do instytucji uprawnionych przez Państwo.

Stowarzyszenie jest partnerem międzynarodowego projektu zarówno badawczego jak i ramowego. W przypadku projektu z 7PR bezpośrednim beneficjentem realizującym projekt dla UE jest koordynator projektu tj. SP. (Szwecja) od którego to Stowarzyszenie bezpośrednio otrzymuje środki finansowe na realizację działań projektu.

Pełną odpowiedzialność oraz prawidłowe wykonanie działań projektowych, jak również odpowiedzialność ekonomiczna została powierzona koordynatorowi projektu tj. SP. (Szwecja). Koordynator projektu jest odpowiedzialny przed Komisją Europejską za prawidłowe realizowanie projektu, jego rozliczenie oraz ewaluację.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody pracowników i zleceniobiorców są wolne od podatku, jeżeli Stowarzyszenie, które zatrudnia te osoby na podstawie umowy o pracę i umów cywilnoprawnych, realizuje projekty na które otrzymało środki bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań i rozwoju technologicznego z kraju UE - Szwecji.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli pochodzą od rządów państw obcych i zostały przyznane (przekazane) ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy. Stowarzyszenie jako partner konsorcjum otrzymało środki na realizację projektu (w ramach 7 Programu Ramowego UE) od SP. (Szwecja) i zgodnie z podpisaną umową, środki te mogą być tylko wykorzystane na działania związane z zatrudnianiem pracowników projektu (wraz ze wszystkimi pochodnymi umowy o pracę) oraz na podróże służbowe i rozpowszechnianie projektu. Bezpośrednim źródłem pochodzenia tych środków jest Komisja Europejska w ramach realizacji działań 7 Programu Ramowego.

Według Wnioskodawcy, dochody osób zatrudnionych na umowę o pracę oraz zleceniobiorców zatrudnionych przy realizacji projektów w ramach 7 Programu Ramowego (finansowanego przez Komisję Europejską) są zwolnione z podatku dochodowego w oparciu o ww. przepis.

Wnioskodawca uważa, że zgodnie ze wskazanym powyżej przepisem, wykazanie dla pracowników i zleceniobiorców Wnioskodawcy ich dochodu w Informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy w pozycji 71 (PIT-11) jako zwolnionego od podatku jest uzasadnione i prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle powyższego dochody podatników korzystają z przedmiotowego zwolnienia w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki, tj.:

* dochody te pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy od podmiotów wskazanych w ww. przepisie (przekazanie tych środków może być dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy),

* podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie realizuje działania projektowe, na które środki są otrzymywane bezpośrednio od koordynatora projektu międzynarodowego (Stowarzyszenie jest tylko partnerem projektu) - w ramach realizacji projektu z 7 Programu Ramowego UE. Stowarzyszenie podejmuje czynności w postaci działań informacyjnych, spotkań z przedsiębiorcami i naukowcami oraz wizyt międzynarodowych u innych partnerów projektu. Projekt jest skierowany na poszerzenie wspólnych powiązań kooperacyjnych pomiędzy przedsiębiorcami i instytucjami badawczymi w Europie.

Środki otrzymywane w ramach realizacji projektu w całości są przeznaczone tylko na realizację i organizację tego projektu. Nie mogą być wykorzystywane na realizację celów statutowych Stowarzyszenia. W przypadku ich nie wykorzystania będą w całości (EURO) zwrócone do koordynatora projektu (Szwecja). Środki są zdeponowane na nieoprocentowanym koncie bankowym.

W ramach realizowanego projektu 7 Programu Ramowego Stowarzyszenie zatrudnia osoby na umowę o pracę, które realizują działania tego projektu. Wszystkie świadczenia oraz należności z tego tytułu są regulowane w określonych terminach do instytucji uprawnionych przez Państwo.

Stowarzyszenie jest partnerem międzynarodowego projektu zarówno badawczego jak i ramowego. W przypadku projektu z 7PR bezpośrednim beneficjentem realizującym projekt dla UE jest koordynator projektu tj. SP. (Szwecja) od którego to Stowarzyszenie bezpośrednio otrzymuje środki finansowe na realizację działań projektu.

Pełną odpowiedzialność oraz prawidłowe wykonanie działań projektowych, jak również odpowiedzialność ekonomiczna została powierzona koordynatorowi projektu tj. SP. (Szwecja). Koordynator projektu jest odpowiedzialny przed Komisją Europejską za prawidłowe realizowanie projektu, jego rozliczenie oraz ewaluację.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek określonych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż w sytuacji, gdy w chwili dokonywania wypłaty wynagrodzenia są finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską, w tym za pośrednictwem podmiotu upoważnionego na wyodrębniony rachunek, to wówczas spełniona jest przesłanka zwolnienia przedmiotowego określona w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast w kwestii spełnienia drugiej przesłanki niezbędnej do zastosowania zwolnienia, określonej w treści art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazać należy, że przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym istotna jest druga część tego przepisu stanowiącą, że "zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem."

Tak więc, z tego zwolnienia nie mogą korzystać pracownicy podmiotu bezpośrednio realizującego cele programu, a także osoby, którym podmiot bezpośrednio realizujący cele programu zlecił wykonanie określonych czynności, np. w oparciu o umowę o dzieło, zlecenia.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu jest podmiot, który wykonując czynności z tym programem związane otrzymał na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem pomocy.

Zatem nawet jeśli pracownicy lub zleceniobiorcy wykonują czynności związane z programem, to robią to na zlecenie i dla podmiotu realizującego cel tego programu na mocy zawartej z nim umowy o pracę lub umowę cywilnoprawną. Innymi słowy, pracownicy realizują cel programu, nie bezpośrednio, ale pośrednio poprzez wykonanie zadania powierzonego przez pracodawcę. Skoro w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawierającym negatywną przesłankę zwolnienia mowa jest o zleceniu przez podatnika bezpośrednio realizującego cel programu wykonania określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem bez względu na rodzaj zawartej umowy, to należy zapis ten rozumieć szeroko, a więc chodzi tu o każdy rodzaj umowy, czy to o pracę, czy też o dzieło, zlecenia itp. Analiza przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prowadzi do wniosku, że podatnikiem realizującym bezpośrednio cel programu może być jedynie podmiot, któremu powierzono w sensie ekonomicznym i technicznym realizację konkretnego projektu, a tym podmiotem w niniejszej sprawie nie są osoby zatrudnione przez Wnioskodawcę.

Reasumując, należy zatem stwierdzić, iż wynagrodzenie wypłacane osobom będącym pracownikami Wnioskodawcy jak i osobom zatrudnionym na podstawie umów cywilnoprawnych, zaangażowanym w realizację projektu w ramach 7 Programu Ramowego, również w sytuacji gdy finansowane jest bezpośrednio ze środków Unii Europejskiej nie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie zostały spełnione uwarunkowania określone w lit. b powołanego art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy.

To jednoznacznie przesądza o braku podstaw do zwolnienia, bowiem w świetle unormowania omawianego przepisu niespełnienie jednej z przesłanek skutkuje niemożnością skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym na Wnioskodawcy jako płatniku ciąży obowiązek poboru i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy. Tym samym w informacji PIT-11 wynagrodzeń osób zatrudnionych na podstawie umów o pracę i umów cywilnoprawnych - wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy - nie należy wykazywać jako inne źródła (poz. 71) czy też jako przychody pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (poz. 80).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl