ITPB2/415-720a/08/ENB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 października 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-720a/08/ENB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2008 r. (data wpływu 14 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dodatków szkoleniowych i stypendiów stażowych wypłacanych uczestnikom projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dodatków szkoleniowych i stypendiów stażowych wypłacanych uczestnikom projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca od 1 marca 2008 r. realizuje projekt "Mam skrzydła - lecę do pracy. Program aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych pozostających bez zatrudnienia", współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. W planowanych do realizacji zadaniach "szkolenia/kursy zawodowe" oraz "staże u pracodawców" przewidziano, że uczestnicy projektu za każdą odbytą godzinę szkolenia/kursu zawodowego i stażu u pracodawcy będą otrzymywać dodatek szkoleniowy i stypendium stażowe.

Dodatki szkoleniowe oraz stypendia stażowe będą wypłacane w ramach dotacji rozwojowej - dodatek szkoleniowy - 4 zł za każdą odbytą godzinę szkolenia. Dodatek szkoleniowy za okres szkolenia przyznany będzie na okres od dnia rozpoczęcia szkolenia do dnia jego zakończenia lub zaprzestania uczestnictwa Beneficjenta Ostatecznego w szkoleniu. Wysokość dodatku szkoleniowego będzie pomniejszona o każdą godzinę nieobecności. Stypendium stażowe wynosi 1030 zł miesięcznie dla każdego uczestnika projektu.

Dofinansowanie składa się z 85% ze środków EFS i 15% z wkładu krajowego.

W rozmowie telefonicznej z pracownikiem Urzędu Pracy Wnioskodawca ustalił, że obecnie wszystkie działania finansowane są ze środków krajowych, a w późniejszym okresie zostaną w 85% zrefundowane ze środków EFS.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy wypłacane przez Wnioskodawcę dodatki szkoleniowe i stypendia stażowe powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy należy odprowadzać jakiekolwiek inne składki w przypadku gdy każdy uczestnik projektu posiada własne świadczenie rentowe z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub zasiłek stały z Ośrodka Pomocy Społecznej z tytułu niepełnosprawności.

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłaty dodatków szkoleniowych i stypendiów stażowych dla uczestników projektu powinny podlegać opodatkowaniu zgodnie i na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze. Odpowiedź na pytanie drugie będzie przedmiotem odrębnego postępowania w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Równocześnie przepis art. 20 ust. 1 tej samej ustawy stanowi, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie "w szczególności" dowodzi, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i zasadnym jest aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na gruncie prawa podatkowego przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest każda forma przysporzenia majątkowego (korzyść) tzn. zarówno pieniężna jak i niepieniężna.

Jak wynika, z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego Wnioskodawca realizuje projekt "Mam skrzydła - lecę do pracy - program aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych pozostających bez zatrudnienia". Projekt ten będzie realizowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Osoby uczestniczące w szkoleniach i stażach będą otrzymywały dodatek szkoleniowy w wysokości 4 zł za godzinę szkolenia lub stypendium stażowe w wysokości 1030 zł dla każdego uczestnika projektu.

W zakresie opodatkowania wypłacanego dodatku szkoleniowego i stypendium stażowego, należy wskazać, że nie mieszczą się one w katalogu zwolnień przedmiotowych jak również nie są dochodami, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, w związku z czym podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychody z "innych źródeł".

Na podstawie art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Zgodnie z powyższym, Wnioskodawca będzie obowiązany kwotę wypłaconego dodatku szkoleniowego i stypendium stażowego podlegającą opodatkowaniu ująć w PIT-8C wystawionym osobie biorącej udział w szkoleniu lub odbywającej staż. Jednocześnie Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, a wykazana w PIT-8C kwota będzie stanowiła dla podatnika przychód z innych źródeł, który należy wykazać w zeznaniu rocznym za rok podatkowy w którym dodatek lub stypendium zostało wypłacone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl