ITPB2/415-716/08/ENB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 października 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-716/08/ENB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2008 r. (data wpływu 10 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wypłacanego wynagrodzenia za pracę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wypłacanego wynagrodzenia za pracę.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Pracownik Wnioskodawcy otrzymał stypendium z Fundacji Marie-Curie (7 Program Ramowy Unii Europejskiej) w ramach tzw. Europejskiego Grantu Reintegracyjnego (European Reintegration Grants). Jest to stypendium przyznawane przez Komisję Europejską kierowane do europejskich naukowców powracających do swojego macierzystego kraju ze staży naukowych.

Po odbytym stażu pracownik kontynuuje badania w ramach projektu pn. "Generatywne i repelentne sygnały z Silene", na podstawie kontraktu zawartego pomiędzy Wspólnotą Europejską reprezentowaną przez Komisję Europejską a Wnioskodawcą - beneficjentem - reprezentowanym przez prorektora ds. Nauki i naukowcem-pracownikiem Katedry tut. Uniwersytetu. Dotacja kierowana do beneficjenta związana jest z integracją naukowca w jednostce zatrudniającej. Na podstawie wyżej wzmiankowanego kontraktu Uniwersytet zwiększył wynagrodzenie naukowcowi-pracownikowi realizującemu projekt o kwotę wynikającą z harmonogramu zawartego w kontrakcie.

Źródłem finansowania uzupełniającego wynagrodzenia są środki pozyskane z 7 Programu Ramowego Badań (2007-2013) jako element Strategii Spójności/Programu Spójności, który jest finansowany przez Komisję Europejską w ramach dotacji rozwojowych. Realizacja przez pracowników Wnioskodawcy projektów finansowanych ze środków pochodzących ze źródeł innych niż określone w art. 94 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.), a w szczególności projektów realizowanych w ramach programów ramowych Unii Europejskiej może stanowić podstawę do zwiększenia wynagrodzenia przewidzianego przepisami Rozporządzenia Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 22 grudnia 2006 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w uczelni publicznej. Środki finansowe na realizację ww. projektu są przekazywane bezpośrednio przez Komisję Europejską na wyodrębniony rachunek bankowy prowadzony przez Uniwersytet.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenie otrzymane przez naukowca, który realizuje cel projektu, finansowane w 100% ze środków 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie naukowca finansowane w 100% ze środków 7 Programu Ramowego korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, ponieważ są spełnione przesłanki dla zastosowania zwolnienia określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj.:

1.

wynagrodzenie naukowca stanowi kwoty otrzymywane bezpośrednio z Komisji Europejskiej.

2.

naukowiec, bezpośrednio realizuje cel projektu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

* prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, pracownik Wnioskodawcy otrzymał stypendium z Fundacji Marie-Curie (7 Program Ramowy Unii Europejskiej) w ramach tzw. Europejskiego Grantu Reintegracyjnego (European Reintegration Grants). Jest to stypendium przyznawane przez Komisję Europejską kierowane do europejskich naukowców powracających do swojego macierzystego kraju ze staży naukowych.

Po odbytym stażu pracownik kontynuuje badania w ramach projektu pn. "Generatywne i repelentne sygnały z Silene", na podstawie kontraktu zawartego pomiędzy Wspólnotą Europejską reprezentowaną przez Komisję Europejską a Wnioskodawcą - beneficjentem - reprezentowanym przez prorektora ds. Nauki i naukowcem-pracownikiem tut. Uniwersytetu. Dotacja kierowana do beneficjenta związana jest z integracją naukowca w jednostce zatrudniającej. Na podstawie wyżej wzmiankowanego kontraktu Uniwersytet zwiększył wynagrodzenie naukowcowi-pracownikowi realizującemu projekt o kwotę wynikającą z harmonogramu zawartego w kontrakcie.

Źródłem finansowania uzupełniającego wynagrodzenia są środki pozyskane z 7 Programu Ramowego Badań (2007-2013) jako element Strategii Spójności/Programu Spójności, który jest finansowany przez Komisję Europejską w ramach dotacji rozwojowych. Środki finansowe na realizację ww. projektu są przekazywane bezpośrednio przez Komisję Europejską na wyodrębniony rachunek bankowy prowadzony przez Uniwersytet.

7 Program Ramowy Badań jest największym mechanizmem finansowania i kształtowania badań naukowych na poziomie europejskim w latach 2007-2013. O fundusze mogą ubiegać się instytucje naukowe (uniwersytety, akademie, instytuty), jednostki przemysłowe (małe i średnie przedsiębiorstwa, duży przemysł), organizacje (federacje, stowarzyszenia), jednostki rządowe i samorządowe, organizacje pozarządowe oraz inne prywatne i publiczne jednostki posiadające osobowość prawną.

Program ten został utworzony na mocy decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotyczącej powołania siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013).

Program stypendialny Marie Curie w ramach 7 Programu Ramowego badań wchodzi w skład podprogramu szczegółowego People (Ludzie). W skład programu wchodzi 14 różnych rodzajów stypendiów Marie Curie (zwanych w 7.PR schematami finansowania), w ramach których finansowane mogą być wszystkie dziedziny naukowe i tematy badawcze, które mają znaczenie dla Wspólnoty Europejskiej a nie koncentrują się na potrzebach jednego kraju.

Jednym ze stypendiów w ramach programu Marie Curie jest Marie Curie European Reintegration Grants (ERG). O wsparcie w ramach grantu reintegracyjnego mogą się ubiegać naukowcy z krajów członkowskich Unii Europejskiej lub z krajów stowarzyszonych z 7PR posiadający co najmniej 4-letnie doświadczenie w prowadzeniu prac badawczych, liczone od momentu uzyskania tytułu magistra, lub posiadający tytuł doktorski, którzy byli stypendystami Marie Curie przez okres co najmniej 18 miesięcy. Naukowiec składa wniosek o przyznanie grantu wspólnie z instytucją, do której pragnie powrócić, ulokowaną w jednym z krajów członkowskich Unii Europejskiej lub w kraju stowarzyszonym.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek określonych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Ustalenie zatem, czy wynagrodzenie pracownika bezpośrednio realizującego cele programu korzysta ze zwolnienia przedmiotowego jest uzależnione od sposobu finansowania przedmiotowego wynagrodzenia.

Z informacji przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, że Komisja Europejska przekazuje środki finansowe na wyodrębniony rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Należy zatem wskazać, że w sytuacji, gdy w chwili dokonywania przez Wnioskodawcę wypłaty, wynagrodzenie jest finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską na wyodrębniony rachunek to wówczas korzysta ono ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej, pod warunkiem jednakże, że pracownik który je otrzymuje bezpośrednio realizuje cel programu.

Podkreślenia wymaga, że w sytuacji gdyby wynagrodzenie nie było finansowane bezpośrednio ze środków programu ramowego badań przekazanych przez Komisję Europejską, tylko byłoby np. wypłacane ze środków Wnioskodawcy a następnie następowałaby refundacja ze środków Komisji Europejskiej, wynagrodzenie to nie spełniałoby warunków do zwolnienia go z podatku dochodowego. W takiej sytuacji Wnioskodawca jako płatnik miałby obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od tych wypłat. Bez znaczenia pozostałby fakt, że w okresie późniejszym nastąpi refundacja poniesionych kosztów ze środków programów ramowych badań.

Jak wynika z przepisu, drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest charakter czynności wykonywanych przez pracownika. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że pracownik Wnioskodawcy jest osobą bezpośrednio realizującą cel programu finansowanego ze środków pozyskanych z 7 Programu Ramowego Badań.

W związku z powyższym należy uznać, że w przedmiotowej sytuacji wypełniona została druga z przesłanek wskazanych w przepisie podatkowym.

Reasumując należy stwierdzić, iż wynagrodzenie pracownika Wnioskodawcy korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej, w sytuacji gdy spełnione są łącznie obie przesłanki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl