ITPB2/415-705/13/MU

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 października 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-705/13/MU

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2013 r. (data wpływu 22 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

U Wnioskodawcy funkcjonuje dwuosobowy zarząd (prezes oraz wiceprezes zarządu).

Członkami zarządu są osoby fizyczne, mające miejsce zamieszkania w Polsce. Obaj członkowie zarządu zostali powołani do zarządu w dniu 17 kwietnia 2013 r. mocą uchwały Zgromadzenia Wspólników Wnioskodawcy. Na mocy uchwały powierzono im od dnia 1 czerwca 2013 r. odpowiednio wykonywanie funkcji prezesa zarządu oraz wiceprezesa zarządu Wnioskodawcy.

Osoby te wykonują swoje czynności na mocy samego powołania do Zarządu. Nie są one zatrudnione u Wnioskodawcy - nie nawiązały stosunku pracowniczego.

Do obowiązków Wnioskodawcy należy prowadzenie spraw spółki oraz reprezentacja spółki. Wnioskodawca ma swoją siedzibę w Sz., wynajmuje także lokal w W. Wnioskodawca posiada miejsce prowadzenia działalności zarówno w W., jak i w Sz. Wnioskodawca będzie realizował inwestycje w Sz., natomiast znacząca część prac koncepcyjnych i administracyjnych prowadzona jest w W. Wynika to ze współpracy z liczną rzeszą doradców, zarówno kancelarii prawnych jak i konsultantów technicznych. Ponadto specyfika działalności Wnioskodawcy (która ma charakter spółki celowej powołanej przez spółkę matkę) powoduje, że cały czas powstaje potrzeba uzgadniania podejmowanych działań Wnioskodawcy z organami spółki matki, która ma swoją siedzibę w W.

W związku z tym członkowie zarządu przez co najmniej dwa dni w tygodniu wykonują swoje obowiązki związane z pełnieniem funkcji w zarządzie Wnioskodawcy w siedzibie spółki tj. w Sz., zaś przez co najmniej dwa dni w tygodniu w lokalu Wnioskodawcy znajdującym się w W.

Członkowie zarządu otrzymują od Wnioskodawcy miesięczne wynagrodzenie kwalifikowane do źródła przychodów określonego w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. działalność wykonywana osobiście: członkostwo w organach zarządzających osoby prawnej. Wnioskodawca jest płatnikiem zaliczek na podatek dochodowy od tych wynagrodzeń stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca oprócz wypłaty miesięcznego wynagrodzenia pokrywa członkom zarządu koszty podróży pomiędzy Sz. i W. oraz zapewnia noclegi w Sz. Wnioskodawca udostępnia członkom zarządu - celem wykonywania przez nich czynności zarządu Wnioskodawcy tj. reprezentowania Wnioskodawcy oraz prowadzenia jego spraw - lokale Wnioskodawcy w jego siedzibie oraz w W., jak również zapewnia możliwość korzystania ze służbowego telefonu i komputera.

Wobec powyższego zadano następujące pytanie.

Czy pokrywane przez Wnioskodawcę koszty podróży o charakterze służbowym członków zarządu są dla nich przychodem opodatkowanym podatkiem dochodowym i czy w związku z tym Wnioskodawca powinien pobrać od nich zaliczkę na podatek dochodowy.

Zdaniem Wnioskodawcy koszty podróży służbowych nie są dla członków zarządu przychodem podlegającym opodatkowaniu. W związku z tym Wnioskodawca wypłacając im należności z tego tytułu nie powinien pobierać zaliczki na podatek od tych przychodów. Otrzymane kwoty - tytułem zwrotu kosztów - niewątpliwie stanowią przychód. Są to bowiem otrzymane pieniądze. Mieszczą się więc one w kategorii przychodów w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pozostają one jednakże zwolnione od podatku dochodowego, zgodnie bowiem z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ww. ustawy zwolnione są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem spełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca wskazuje, że podróże członków zarządu mają charakter podróży służbowych, podejmowane są bowiem w celu i w związku z wykonywaniem swoich funkcji. Zwroty kosztów podróży będą dokonywane w granicach i na podstawie przepisów Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 167). Nie będą one zatem przekraczać limitów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ww. zwolnienie stosuje się - zgodnie z art. 21 ust. 13 ww. ustawy - jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

1.

w celu osiągnięcia przychodów lub

2.

w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub

3.

przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub

4.

przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

Powyższe warunki są spełnione. Otrzymane świadczenia nie zostaną zaliczone przez członków zarządu do kosztów uzyskania przychodów. Okoliczność, czy Wnioskodawca wypłacający powyższe koszty zaliczy je do kosztów uzyskania przychodów, czy nie - nie ma tu znaczenia. Jak wskazuje w interpretacji z dnia 18 grudnia 2012 r., znak IPPB4/415-771/12-4/JK3 Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie: "Należy zauważyć, iż w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy ustawodawca posłużył się terminem "podróż" bez określenia "służbowa", dlatego też zakres tego zwolnienia jest szerszy, ponieważ nie ogranicza się ono jedynie do podróży służbowych, ale do wszelkich podróży osób niebędących pracownikami, pod warunkiem, że zostały spełnione przesłanki w art. 21 ust. 13 ww. ustawy, tj. wypłacone diety i inne należności nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów świadczeniobiorcy - Członka Rady Nadzorczej (a nie świadczeniodawcy - Spółki), oraz zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów". Koszty powyższe zostały poniesione zarówno w celu osiągnięcia przychodów, jak i w celu realizacji zadań jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw. Zarówno członkowie zarządu ponoszą te koszty, aby uzyskać przychody z tytułu pełnienia funkcji (bez wykonania swoich obowiązków, co wiąże się z koniecznością podróży, nie uzyskaliby oni tych przychodów), jak i Wnioskodawca zwraca te koszty członkom zarządu, aby uzyskać przychody (bez zapewnienia sobie możliwości działania członków zarządu Wnioskodawca nie będzie mógł sprawnie prowadzić działalności i uzyskiwać przychodów).

Niezależnie od powyższego koszty powyższe zostały poniesione także w celu realizacji zadań jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw. Koszty te są bowiem związane z działaniem i funkcjonowaniem Wnioskodawcy. Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną działającą na podstawie przepisów odrębnej ustawy, tj. ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.).

Ponadto Wnioskodawca nadmienia, że możliwość zwolnienia powyższych zwrotów kosztów z podatku dochodowego jest jednoznacznie potwierdzana w interpretacjach indywidualnych organów podatkowych. Przykładowo wskazuje, na interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 lipca 2011 r., znak IPPB4/415-337/11-4/SP oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 11 stycznia 2011 r. ILPB2/415-1133/10-2/ES.

W związku z powyższym - zdaniem Wnioskodawcy - zwrot kosztów podróży służbowych dokonywany, w granicach wynikających z rozporządzenia, na rzecz członków zarządu jest zwolniony z podatku dochodowego. Tym samym Wnioskodawca jako płatnik nie ma obowiązku pobierać z tego tytułu zaliczek na podatek dochodowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w treści art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Odrębnymi przepisami, o których mowa powyżej są przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 167).

Aby jednak przedmiotowe świadczenia korzystały ze zwolnienia muszą być spełnione warunki, które uregulowane zostały w art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z jego treścią zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ww. ustawy stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

1.

w celu osiągnięcia przychodów lub

2.

w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub

3.

przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub

4.

przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5 w związku, z wykonywaniem tych funkcji.

Należy zauważyć, iż w powołanym na wstępie przepisie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca posłużył się terminem "podróż" bez określenia "służbowa", dlatego też zakres tego zwolnienia jest szerszy, ponieważ nie ogranicza się ono jedynie do podróży służbowych, ale do wszelkich podróży osób niebędących pracownikami, pod warunkiem, że wypłacone diety i inne należności nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów świadczeniobiorców, oraz zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów przez podmiot je finansujący. W rezultacie wyjazdy członków Zarządu odbywane w związku z działalnością Wnioskodawcy mieszczą się w określeniu "podróż" zawartym w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zaznacza się również, iż omawiane zwolnienie jest limitowane do wysokości określonej w powołanym wyżej rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Natomiast ewentualna nadwyżka wypłacanych przez Wnioskodawcę świadczeń - ponad określony limit - spowoduje powstanie obowiązku podatkowego i tym samym będzie podlegała opodatkowaniu jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, pokrywane przez Wnioskodawcę członkom zarządu koszty podróży o charakterze służbowym korzystają ze zwolnienia od podatku zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości limitu określonego ww. rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Tym samym Wnioskodawca nie ma obowiązku poboru zaliczki na podatek dochodowy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl