ITPB2/415-705/10/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 października 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-705/10/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2010 r. (data wpływu), uzupełnionym pismem z dnia 30 września 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży działek rolnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży działek rolnych. Wniosek uzupełniono w dniu 30 września 2010 r. (data wpływu).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 23 maja 1996 r. wspólnie z żoną zakupił Pan dwie działki: nr 90 o powierzchni 1,85 ha i nr 116 - 1,55 ha. Działki zostały nabyte przez Pana i żonę, jako osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej, dla celów prywatnych związanych z poprawą warunków mieszkaniowych. Powodem działania była chęć budowy dwóch domów dla Pańskiej rodziny w ramach zabudowy siedliskowej (jak wskazano we wniosku opcja ta jest dostępna dla działek rolnych o powierzchni powyżej 1 ha).

Jednak władze gminy i parku krajobrazowego uzależniły pozwolenie na budowę jakiegokolwiek obiektu budowlanego od dokonania zmian w planie zagospodarowania przestrzennego. Niestety dopiero w 2004 r. władze gminy przystąpiły do opracowania nowego planu. Opracowania dokonano w 2005 r. według założeń planisty Regionalnego Biura Gospodarki. W nowym planie działkę nr 90 podzielono na 14 działek rolnych z możliwością zabudowy jednorodzinnej, z kolei działkę nr 116 - na 13 działek również z możliwością zabudowy jednorodzinnej. Pomimo nowego podziału geodezyjnego wszystkie działki stanowią nadal dwie ogrodzone całości. Działki nie służą do towarowej produkcji rolniczej i są wykorzystywane na własne potrzeby. Ponadto wskazuje Pan, że przedmiotowe działki nie są zabudowane i uzbrojone. Nie prowadzi Pan też działalności gospodarczej związanej z obrotem nieruchomościami.

Z powodu trudnej sytuacji finansowej (zadłużenie) oraz potrzeby uzyskania środków na bieżące wydatki związane z utrzymaniem rodziny jest Pan zmuszony sukcesywnie sprzedawać ww. działki. Jednocześnie nie potrafi Pan określić ile czasu to zajmie, zapewne będzie to okres wieloletni.

Wobec powyższego zadano następujące pytanie.

Czy w związku ze sprzedażą działek będzie Pan zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych.

Pana zdaniem, sprzedaż działek nie będzie opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż zbycie nieruchomości zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostanie dokonane po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie. Na powyższe nie ma wpływu podział nieruchomości, w wyniku którego nastąpiła zmiana ich powierzchni oraz numerów ewidencyjnych. W Pana opinii w powołanym przepisie mowa jest bowiem o dacie nabycia nieruchomości a nie dacie podziału.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Wobec wyżej powołanych regulacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dla opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości istotne znaczenie ma data ich nabycia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w dniu 23 maja 1996 r. wspólnie z żoną zakupił Pan (jako osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej) dwie działki, nr 90 o powierzchni 1,85 ha i nr 116 - 1,55 ha, celem poprawy warunków mieszkaniowych. W opracowanym w 2005 r. planie zagospodarowania przestrzennego działkę nr 90 podzielono na 14 działek rolnych, z kolei działkę nr 116 - na 13 działek rolnych. Na wszystkich działkach dopuszczono możliwość zabudowy jednorodzinnej. Pomimo nowego podziału geodezyjnego wszystkie działki stanowią nadal dwie ogrodzone całości. Działki nie służą do towarowej produkcji rolniczej i są wykorzystywane na własne potrzeby. Ponadto wskazuje Pan, że przedmiotowe działki nie są zabudowane i uzbrojone. Nie prowadzi Pan też działalności gospodarczej związanej z obrotem nieruchomościami. Jednakże z powodu trudnej sytuacji finansowej (zadłużenie) oraz potrzeby uzyskania środków na utrzymanie rodziny jest Pan zmuszony sukcesywnie sprzedawać ww. działki.

W związku z tym podkreślenia wymaga fakt, iż wydzielenie działek z istniejących działek nie stanowi ich nabycia w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stąd też czynność ta, jako czynność czysto techniczna, nie ma wpływu na określenie początku biegu terminu, o którym mowa w tym przepisie.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że zbycie przedmiotowych działek nie będzie stanowiło źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 przytoczonej ustawy, gdyż nastąpi ono po upływie 5 lat, licząc od końca 1996 r., w którym nastąpiło ich nabycie, a zatem nie będzie skutkować obowiązkiem uiszczenia podatku dochodowego, jeżeli nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.

W kwestii natomiast określonego w przytoczonym przepisie warunku przeprowadzenia transakcji odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych w sposób nie następujący w wykonaniu działalności gospodarczej, należy wskazać, iż ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588 z późn. zm.) doprecyzowano definicję działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w brzmieniu po nowelizacji - ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

* prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Ustawodawca, konstruując uniwersalną definicję pozarolniczej działalności gospodarczej, przyjął, że dla uzyskiwania przychodów z tego źródła nie jest konieczne, aby podatnik miał status przedsiębiorcy. Zatem ustalając, czy dany przychód pochodzi z działalności gospodarczej, należy w pierwszym rzędzie podjąć próbę przypisania go do jednego z pozostałych wymienionych w ustawie źródeł. W konsekwencji, jeśli okaże się to niemożliwe, a przychód powstał w wyniku działalności zarobkowej wykonywanej w sposób zorganizowany i ciągły, która prowadzona jest we własnym imieniu, wówczas przychód będzie stanowił przychód z działalności gospodarczej.

Niemniej jednak, mając na uwadze rolę postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych, która w rozpatrywanej kwestii przejawia się brakiem kompetencji do ustalania, czy sprzedaż działek wypełnia znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, wskazać należy, że w przypadku wszczęcia ewentualnego postępowania podatkowego (którego domenę stanowi poczynienie ww. ustaleń) to na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl