ITPB2/415-694/13/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 października 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-694/13/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2013 r. (data wpływu do tutejszego Organu), uzupełnionym pismem z dnia 1 października 2013 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 7 października 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości. Z uwagi, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem nr ITPB2/415-694/13-2/MM, ITPP2/443-696/13-2/EK z dnia 27 września 2013 r. wezwano Wnioskodawczynię do usunięcia stwierdzonych braków.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 1 października 2013 r. (data wpływu 7 października 2013 r.)

W przedmiotowym wniosku oraz w jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Od lipca 2000 r. Wnioskodawczyni wraz z mężem są właścicielami gospodarstwa rolnego o powierzchni 1,08 ha składającego się z siedmiu działek, które małżonkowie nabyli poprzez ich kupno z własnych środków finansowych. W skład tego gospodarstwa wchodzą między innymi: lokal mieszkalny, dwa budynki gospodarcze, grunty rolne. Na powierzchni 1,06 ha są prowadzone uprawy rolne, które są wykorzystywane wyłącznie na potrzeby rodziny Wnioskodawczyni. Na pozostałym gruncie znajdują się lokal mieszkalny i budynki gospodarcze. Jedna z działek rolnych o powierzchni 0,21 ha w sierpniu 2006 r. - decyzją o warunkach zabudowy - została przeznaczona pod budowę budynku jednorodzinnego, garażowego i gospodarczego wraz z niezbędną infrastrukturą. Według ewidencji gruntów jest to nadal grunt rolny sklasyfikowany jako R IVa i R IVb. Ww. działkę Wnioskodawczyni zamierza sprzedać innej osobie fizycznej.

Oprócz działki, którą Wnioskodawczyni chce sprzedać, posiada - jak już wcześniej wskazała - sześć innych nieruchomości, jednakże ich nabycie do chwili obecnej nie wiązało się z zamiarem ich odsprzedaży. W 2000 r. Wnioskodawczyni sprzedała lokal mieszkalny i garaż murowany i w tym samym roku nabyła inny lokal mieszkalny, garaż i ogród.

W najbliższym czasie Wnioskodawczyni nie planuje sprzedaży innych działek poza działką o powierzchni 0,21 ha. W przyszłości Wnioskodawczyni planuje sprzedaż dwóch działek, które wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, powstałych w wyniku podziału jednak nie wcześniej niż za pięć lat, które obecnie są użytkowane rolniczo, a w planie zagospodarowania przestrzennego gminy od grudnia 2012 r. zostały przeznaczone pod rekreację. Obecnie trwają procedury prowadzone przez gminę w zakresie scalenia i podziału działek, dla których został opracowany plan zagospodarowania przestrzennego.

W związku z tym Wnioskodawczyni planuje przeprowadzenie dwóch transakcji.

W chwili sprzedaży, grunty będące jej przedmiotem nie będą wchodziły w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 2 ustawy o podatku rolnym.

Nabywca zakupi ww. nieruchomość w celu wybudowania budynku jednorodzinnego, tj. zgodnie z wydaną decyzją o warunkach zabudowy. Do czasu wybudowania budynku będzie ona użytkowana rolniczo. Nabycie ww. działki nie jest związane z utworzeniem lub powiększeniem gospodarstwa rolnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku sprzedaży ww. działki Wnioskodawczyni będzie zobowiązana zapłacić do urzędu skarbowego podatek dochodowy od osób fizycznych, a jeżeli tak, to w jakiej wysokości.

Zdaniem Wnioskodawczyni przychody uzyskane z tytułu sprzedaży jednej z działek, która wchodzi w skład gospodarstwa rolnego i dla której zostały wydane warunki zabudowy ale w ewidencji gruntów nadal stanowi grunty rolne winny zostać zwolnione z podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodu - z zastrzeżeniem ust. 2, jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

W świetle powyższego, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub ww. praw majątkowych następuje przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie i nie zostaje dokonane w wykonaniu działalności gospodarczej stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika z opisanego zdarzenia przyszłego, od lipca 2000 r. Wnioskodawczyni wraz z mężem są właścicielami gospodarstwa rolnego o powierzchni 1,08 ha składającego się z siedmiu działek, które małżonkowie nabyli poprzez ich kupno z własnych środków finansowych. W skład tego gospodarstwa wchodzą między innymi: lokal mieszkalny, dwa budynki gospodarcze, grunty rolne. Na powierzchni 1,06 ha są prowadzone uprawy rolne, które są wykorzystywane wyłącznie na potrzeby rodziny Wnioskodawczyni. Na pozostałym gruncie znajdują się lokal mieszkalny i budynki gospodarcze. Jedna z działek rolnych o powierzchni 0,21 ha w sierpniu 2006 r. - decyzją o warunkach zabudowy - została przeznaczona pod budowę budynku jednorodzinnego, garażowego i gospodarczego wraz z niezbędną infrastrukturą. Według ewidencji gruntów jest to nadal grunt rolny sklasyfikowany jako R IVa i R IVb. Ww. działkę Wnioskodawczyni zamierza sprzedać innej osobie fizycznej.

Oprócz działki, którą Wnioskodawczyni chce sprzedać, posiada - jak już wcześniej wskazała - sześć innych nieruchomości, jednakże ich nabycie do chwili obecnej nie wiązało się z zamiarem ich odsprzedaży. W 2000 r. Wnioskodawczyni sprzedała lokal mieszkalny i garaż murowany i w tym samym roku nabyła inny lokal mieszkalny, garaż i ogród.

W najbliższym czasie Wnioskodawczyni nie planuje sprzedaży innych działek poza działką o powierzchni 0,21 ha. W przyszłości Wnioskodawczyni planuje sprzedaż dwóch działek, które wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, powstałych w wyniku podziału jednak nie wcześniej niż za pięć lat, które obecnie są użytkowane rolniczo, a w planie zagospodarowania przestrzennego gminy od grudnia 2012 r. zostały przeznaczone pod rekreację. Obecnie trwają procedury prowadzone przez gminę w zakresie scalenia i podziału działek, dla których został opracowany plan zagospodarowania przestrzennego.

W związku z tym Wnioskodawczyni planuje przeprowadzenie dwóch transakcji.

W chwili sprzedaży, grunty będące jej przedmiotem nie będą wchodziły w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 2 ustawy o podatku rolnym.

Nabywca zakupi ww. nieruchomość w celu wybudowania budynku jednorodzinnego, tj. zgodnie z wydaną decyzją o warunkach zabudowy. Do czasu wybudowania budynku będzie ona użytkowana rolniczo. Nabycie ww. działki nie jest związane z utworzeniem lub powiększeniem gospodarstwa rolnego.

Analizując czy sprzedaż nieruchomości stanowi źródło przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy sprzedaż ta nie nastąpiła w wykonywaniu działalności gospodarczej, zdefiniowanej w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z tym przepisem - ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

* prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zatem pojęcie działalności gospodarczej charakteryzuje się między innymi prowadzeniem tej działalności w celach zarobkowych, prowadzeniem działalności na własny rachunek, jej zorganizowaniem i ciągłością - zawodowym charakterem, uczestnictwem w obrocie gospodarczym. Ponadto przy ocenie zakresu pojęcia działalności gospodarczej nie można abstrahować od zamiaru podmiotu podejmującego poszczególne czynności.

W świetle powyższego uznać należy, iż działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności, czy też jej rodziny.

Zatem sprzedaż, nawet wielokrotna, przedmiotów z majątku prywatnego osoby fizycznej, które nie są związane z działalnością gospodarczą oraz nie były nabyte w celu ich odsprzedaży, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że zbycie jednej z działek, która aktualnie wchodzi w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawczyni i jej małżonka nie wskazuje na to, że sprzedaż ta zostanie dokonana w wykonywaniu działalności gospodarczej. Z uwagi, że ww. sprzedaż nastąpi po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego (2000), w którym nastąpiło jej nabycie, nie będzie stanowiła źródła przychodu, o którym mowa w powołanym art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przeznaczenie tej działki - decyzją o warunkach zabudowy w 2006 r. - pod budowę budynku jednorodzinnego, garażowego i gospodarczego wraz z niezbędną infrastrukturą nie ma wpływu na określenie początku biegu terminu o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powyższe oznacza, że przychód, który Wnioskodawczyni uzyska ze sprzedaży tej działki nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zatem w opisanej sprawie - wbrew stanowisku Wnioskodawczyni - nie znajdzie zastosowania zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie mając na uwadze, iż ww. działka jest wspólną własnością Pani i małżonka, zaznacza się, że niniejsza interpretacja dotyczy również małżonka, z tym, że zgodnie z art. 14k § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa zastosowanie się do niej przed jej zmianą lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego tę interpretację nie może szkodzić - również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej - tylko Wnioskodawczyni.

Małżonek Pani chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecinie po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl