ITPB2/415-682/12/MU - PIT w zakresie obowiązku wystawienia informacji PIT-8C.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 października 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-682/12/MU PIT w zakresie obowiązku wystawienia informacji PIT-8C.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2012 r. (data wpływu 18 lipca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 października 2012 r. (data wpływu 16 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wystawienia informacji PIT-8C - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wystawienia informacji PIT-8C. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 października 2012 r. (data wpływu 16 października 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W 1990 r. członek Spółdzielni osoba A uzyskała spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego i wniosła wymagany wkład w kwocie 6.642 000 zł (664,20 zł po denominacji w 1994 r.). We wrześniu 2011 r. Rada Nadzorcza podjęła uchwałę o wygaśnięciu spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego. Uchwała uprawomocniła się 3 grudnia 2011 r.

W czerwcu 2012 r. ze względu na spełnienie warunków określonych Statutem Zarząd podjął wstępna decyzję o ponownym ustanowieniu spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, które osoba A użytkuje od 1990 r. Zgodnie ze Statutem § 85 (3) Spółdzielnia określi zwaloryzowany wkład mieszkaniowy. Jednocześnie, zgodnie z § 84 (3) osoba A winna wnieść zwaloryzowany wkład mieszkaniowy w kwocie jak wyżej. Osoba A złoży dyspozycję "Proszę o zaliczenie przysługującej mi wierzytelności z tytułu określonego wkładu mieszkaniowego związanego z lokalem mieszkalnym przy ul................. w............ wynikającej z § 85 (3) Statutu na wkład mieszkaniowy wynikający z § 84 (3) związany z tym samym lokalem mieszkalnym"

Wobec powyższego zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek wystawienia informacji o wysokości przychodów PIT-8C na podstawie art. 42a w związku z art. 20 ust. 1 oraz art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca uważa, iż opisana powyżej sytuacja nie powoduje obowiązku wystawienia informacji o wysokości przychodów PIT-8C ponieważ u osoby A nie powstanie przychód z innych źródeł. Zdaniem Wnioskodawcy sytuacja ta nie powoduje powstania u osoby A przychodu, gdyż zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniami, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. W opisywanym przypadku osoba A nie otrzymuje ani nie ma postawionych do dyspozycji pieniędzy lub innych wartości pieniężnych i świadczeń. W szczególności nie otrzymuje przychodów z innych źródeł określonych w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jedynym skutkiem dokonania działań określonych powyżej będzie ustalenie nowego wkładu mieszkaniowego w nowej wysokości: było 664,20 zł, a będzie wartość obliczona w oparciu o wycenę rzeczoznawcy wykonaną na dzień 3 grudnia 2011 r.

Zatem nie znajduje również zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 50 oraz art. 42a ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przepis art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, iż za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w tym przepisie sformułowanie "w szczególności" wskazuje, iż zawiera on tylko przykładowe wyliczenie przychodów, co oznacza, że przysporzenia majątkowe, nie zaliczane do pozostałych źródeł przychodów stanowią przychody objęte tym przepisem. Zatem zwrot wkładów dokonany przez spółdzielnię mieszkaniową stanowi przysporzenie majątkowe, tj. przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Jednakże w myśl art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni, do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że we wrześniu 2011 r. Rada Nadzorcza podjęła uchwałę o wygaśnięciu spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego. Zgodnie ze statutem Spółdzielnia określi i postawi do dyspozycji przysługujący członkowi zwaloryzowany wkład mieszkaniowy. Spółdzielnia, na wniosek jej członka, zaliczy na poczet wymaganego, w związku z ponownym ustanowieniem spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu wkładu mieszkaniowego kwotę zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego posiadanego przez tego członka.

W tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym stwierdzić należy, iż kwota zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego do wysokości uprzednio wniesionego wkładu do Spółdzielni korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie powyżej cytowanego art. 21 ust. 1 pkt 50. Natomiast nadwyżka pomiędzy uzyskanym przychodem a wniesionym wkładem (tekst jedn.: kwota wynikająca z waloryzacji wkładu) stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, określony w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przychód z innych źródeł. Nadmienić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że członkowi spółdzielni nie będzie stawiany do dyspozycji zwaloryzowany wkład mieszkaniowy, gdyż jak wynika z wniosku, członek spółdzielni złoży dyspozycję o zaliczeniu go na wkład mieszkaniowy w związku z ponownym uzyskaniem spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, a to oznacza, że będzie mógł nim dysponować.

Zgodnie z treścią art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że w sytuacji przedstawionej we wniosku Wnioskodawca będzie obowiązany do sporządzenia informacji PIT-8C.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl