ITPB2/415-678/11/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 października 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-678/11/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2011 r. (data wpływu 22 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 22 marca 2011 r. na podstawie umowy przeniesienia własności zawartej w formie aktu notarialnego, w wykonaniu umowy warunkowej sprzedaży z dnia 1 marca 2011 r., Wnioskodawca sprzedał działkę gruntu nr 40/1 o powierzchni 7,4500 ha.

Zgodnie z informacjami zawartymi w powyższych aktach notarialnych wskazana wyżej działka nr 40/1 położona jest na terenach sklasyfikowanych jako grunty orne (symbole "RII", "Rllla" i RIVa") oraz rowy (symbol "W"), przy czym w tym zakresie powołano się na przedłożony wypis z rejestru gruntów wraz z kopią mapy ewidencyjnej. Ponadto w Planie Zagospodarowania Przestrzennego Gminy, który utracił ważność z dniem 31 grudnia 2002 r. działka nr 40/1 położona była na terenach upraw rolnych, a zgodnie ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy, zatwierdzonym Uchwałą Rady Gminy z dnia 20 lipca 2010 r., działka ta położona jest również na terenach rolnych. Powyższa działka nr 40/1 jest niezabudowana.

Nabywcy - osoby fizyczne (małżeństwo) - oświadczyli w treści powyższych aktów notarialnych, że na nabywanej nieruchomości utworzą gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Agencja Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy nie skorzystała w odniesieniu do powyższej sprzedaży z przysługującego jej, z mocy art. 3 ust. 4 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego, prawa pierwokupu. Notariusz nie pobrał podatku od czynności cywilnoprawnych na mocy art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne i przedmiotowa działka wchodziła w skład Jego gospodarstwa rolnego. Sprzedaż przedmiotowej działki przez Wnioskodawcę nastąpiła w związku z koniecznością pozyskania środków na rozwój prowadzonego przez Wnioskodawcę gospodarstwa rolnego, tj. na budowę wolno stojącego budynku garażowo-magazynowego oraz wolno stojącej wiaty na maszyny rolnicze w ramach uzupełnienia istniejącej zabudowy zagrodowej o obiekty niezbędne do prowadzenia gospodarstwa rolnego w obrębie wsi.

Wnioskodawca nabył przedmiotową działkę na mocy umowy sprzedaży zawartej w dniu 19 listopada 2009 r. w formie aktu notarialnego. Nabycie nastąpiło na cele prowadzonego przez Wnioskodawcę osobiście rodzinnego gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż ww. działki korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż przedmiotowej działki korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne i przedmiotowa działka wchodziła w skład Jego gospodarstwa rolnego. Zatem pierwsza przesłanka, w ocenie Wnioskodawcy, w sposób oczywisty została spełniona.

Wnioskodawca jednocześnie zauważa, że na podstawie oświadczenia nabywców, zawartego w treści aktów notarialnych, na nabywanej nieruchomości utworzą gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, dlatego należy uznać, iż w związku z tą sprzedażą grunty nie utraciły charakteru rolnego. Wskazuje, że zgodnie z poglądem prezentowanym w orzecznictwie: "Utrata charakteru rolnego gruntów w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania, łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia" (Wyrok NSA z dnia 11 grudnia 1996 r. sygn. akt III SA 1025/95, OSP 1999/4/76). Tymczasem w przedmiotowym stanie faktycznym nabywcy zadeklarowali chęć dalszego rolnego wykorzystania przedmiotowego gruntu.

Zatem, w ocenie Wnioskodawcy, sprzedaż przedmiotowej działki korzysta na podstawie powyższego przepisu ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy źródłem przychodu jest - z zastrzeżeniem ust. 2 - odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Mając na uwadze powyższe, skoro odpłatne zbycie działki gruntu, nabytej przez Wnioskodawcę na podstawie umowy sprzedaży w dniu 19 listopada 2009 r., nastąpiło przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegającego opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie jednak z art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji pojęcia "gospodarstwo rolne". W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy, do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży takich gruntów, wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika nr 6 do tego rozporządzenia.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się: grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy.

Zgodnie z treścią przytoczonych przepisów zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:

1.

sprzedane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,

2.

muszą stanowić gospodarstwo rolne (t.j. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

3.

grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Jedną z zasadniczych przesłanek wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy jest to, aby zbywane grunty zachowały charakter rolny. Oceniając spełnienie tej przesłanki, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na faktyczny zamiar nabywcy co do dalszego przeznaczenia nieruchomości. Cel nabycia gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy, jak również z innych okoliczności związanych z daną transakcją. Utrata charakteru rolnego następuje natomiast przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania. Ma ono miejsce przede wszystkim wówczas, jeżeli grunt zostaje przeznaczony pod działalność gospodarczą, albo pod budownictwo. Ustawodawca warunkuje zastosowanie przedmiotowego zwolnienia od okoliczności by nie zmienił się charakter zbywanego gruntu, a nie jego status prawny. O tym jaki charakter ma dany grunt decyduje więc sposób jego faktycznego wykorzystania. O utracie przez grunt charakteru rolnego może zatem świadczyć faktyczne przekształcenie sposobu użytkowania gruntu łączące się ze zmianą dotychczasowego przeznaczenia. Należy ponadto wskazać, iż utrata charakteru rolnego w związku ze sprzedażą może wystąpić bezpośrednio po sprzedaży, ale może nastąpić dopiero w przyszłości, jednakże w momencie ich sprzedaży strony umowy winny być świadome celu zakupu i przeznaczenia gruntów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w dniu 22 marca 2011 r. dokonano sprzedaży działki gruntu nr 40/1 o powierzchni 7,4500 ha, która wchodziła w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy. Zgodnie z informacjami zawartymi w aktach notarialnych, tj. umowie warunkowej sprzedaży oraz umowie przeniesienia własności, działka nr 40/1 położona jest na terenach sklasyfikowanych jako grunty orne oraz rowy, przy czym w tym zakresie powołano się na przedłożony wypis z rejestru gruntów wraz z kopią mapy ewidencyjnej. W Planie Zagospodarowania Przestrzennego Gminy, który utracił ważność z dniem 31 grudnia 2002 r. działka nr 40/1 położona była na terenach upraw rolnych, a zgodnie ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy, zatwierdzonym Uchwałą Rady Gminy z dnia 20 lipca 2010 r., działka ta położona jest również na terenach rolnych. Przedmiotowa działka jest niezabudowana.

Ponadto w związku ze sprzedażą przedmiotowa nieruchomość nie utraciła charakteru rolnego - nabywcy (małżeństwo) oświadczyli w treści aktu notarialnego, że na nabywanej nieruchomości utworzą gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy działka gruntu będąca przedmiotem sprzedaży stanowiła część gospodarstwa rolnego (użytki rolne) i w związku z tą sprzedażą nie utraciła swego charakteru tworząc gospodarstwo rolne nabywców, to przychód uzyskany z jej zbycia będzie korzystał ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl