ITPB2/415-677/14/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-677/14/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2014 r. (data wpływu do tut. organu 11 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki w związku z uczestnictwem pracowników w programie motywacyjnym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki w związku uczestnictwem pracowników w programie motywacyjnym.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka (dalej "Wnioskodawca", "Spółka") zamierza wprowadzić program motywacyjny ("Program"), którym objęta zostanie określona grupa pracowników, w tym pracownicy zajmujący kluczowe stanowiska kierownicze oraz odpowiedzialni za rozwój sprzedaży usług Wnioskodawcy ("Pracownicy"). Zasady wdrażania i funkcjonowania Programu określone zostaną w Regulaminie Premiowym przyjętym uchwałą Rady Nadzorczej Spółki. Zgodnie z zasadami Programu, o objęciu danego pracownika Programem decydować będzie zarząd Spółki, a w przypadku członków zarządu - Rada Nadzorcza. Przystąpienie do Programu następować będzie poprzez złożenie przez Pracownika dokumentu Indywidualnego Formularza Premiowego.

Celem Programu będzie zapewnienie możliwości uzyskania przez Pracowników dodatkowego świadczenia pieniężnego (premii) w wysokości ściśle powiązanej z wynikami finansowymi Spółki. Program ma przyczynić się do zwiększenia efektywności działalności Spółki, a tym samym do poprawy jej wyników finansowych oraz pozycji rynkowej. Wobec powyższego, Wnioskodawca zamierza zawrzeć pisemną umowę o pochodny instrument finansowy z Pracownikami ("Umowa"), na mocy której Pracownicy nabywać będą akcje wirtualne ("Akcje fantomowe") w ilości przewidzianej w Umowie. Umowa z Pracownikiem zawierana będzie na warunkach określonych w Regulaminie poprzez podpisanie przez Pracownika Indywidualnego Formularza Premiowego.

Zgodnie z Regulaminem i zawieraną Umową, Akcje Fantomowe nie będą stanowiły akcji w rozumieniu przepisów ustawy z 15 września 2000 r. Kodeks Spółek Handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1030; "k.s.h."), nie będą akcjami notowanymi na giełdzie i nie będą dawały ich nabywcy żadnych praw udziałowych w stosunku do Spółki, a zatem posiadacz Akcji Fantomowych nie będzie uważany za akcjonariusza Spółki z tytułu posiadania tych Akcji, w szczególności Pracownikowi nie będzie przysługiwało z racji posiadania tych Akcji prawo głosu na Zgromadzeniu Wspólników. Przyznawane Pracownikom Akcje Fantomowe będą niezbywalne, ale będą podlegały dziedziczeniu.

Stosownie do postanowień Regulaminu i zawartej Umowy, Pracownik otrzymując Akcje Fantomowe nabędzie uprawnienie do otrzymania w przyszłości rozliczenia pieniężnego kalkulowanego jako iloczyn liczby przyznanych Akcji Fantomowych i ich wartości na dzień realizacji wynikających z nich praw (wykupu), a Spółka zobowiąże się do odkupienia od Pracowników Akcji Fantomowych po cenie obowiązującej na dzień wykupu. Wartość nominalna jednej Akcji Fantomowej otrzymywanej przez Pracownika wynosić będzie 1 zł i nie będzie ulegała zmianie w kolejnych latach obowiązywania Programu. Umowy z Pracownikami zawierane będą odrębnie i nie będą powiązane bezpośrednio z umowami o pracę. Pracownik otrzymywać będzie w każdym roku określoną liczbę Akcji Fantomowych, o wartości nominalnej odpowiadającej wysokości części premii rocznej należnej Pracownikowi określonej zgodnie z zasadami przewidzianymi w Regulaminie. Zgodnie z postanowieniami Regulaminu i zawartej Umowy, realizacja praw wynikających z Akcji Fantomowych następować będzie po spełnieniu określonych w Umowie warunków, w tym m.in.: po upływie przewidzianego w Regulaminie i Umowie okresu ("Okres Wyczekiwania"), co do zasady nie wcześniej niż po upływie roku, po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego Wnioskodawcy, przy czym Pracownikowi przysługiwać będzie prawo do wydłużenia Okresu Wyczekiwania i realizacji praw wynikających z Akcji Fantomowych w kolejnych latach.

Stosownie do postanowień Regulaminu, w przypadku rozwiązania stosunku pracy przed upływem terminu realizacji praw wynikających z Akcji Fantomowych (tekst jedn.: w Okresie Wyczekiwania) z winy Pracownika, Pracownik utraci uprawnienie do otrzymania rozliczenia pieniężnego. W pozostałych przypadkach Okres Wyczekiwania zakończy się z dniem ustania stosunku pracy i Pracownikowi będzie przysługiwało prawo do realizacji Akcji Fantomowych po cenie wynikającej z wartości Akcji określonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego.

Zgodnie z Regulaminem i zawartą Umową, wartość Akcji Fantomowych na dzień realizacji (wykupu) uzależniona będzie od wartości określonych wyników finansowych osiągniętych przez spółkę Wnioskodawcy wynikających z zatwierdzonego sprawozdania finansowego. Wynik rozliczenia pieniężnego należnego Pracownikom z tytułu realizacji praw wynikających z Akcji Fantomowych uzależniony będzie od zmiany wartości ich wyceny, wynikającej ze zmiany wysokości wyników finansowych osiągniętych przez spółkę Wnioskodawcy w okresie od dnia przyznania Pracownikowi Akcji Fantomowych do dnia zaistnienia zdarzenia uprawniającego do realizacji praw wynikających z tych Akcji.

Wskaźniki będące podstawą wyliczenia wartości Akcji Fantomowej na dzień realizacji wynikających z nich praw będą ustalane przez Spółkę, która na tej podstawie zawierać będzie z Pracownikami wspomniane wcześniej Umowy. Następnie, po upływie Okresu Wyczekiwania, Wnioskodawca będzie przekazywał Pracownikom informacje o wartości osiągniętych wskaźników za dany okres oraz o obliczonej na tej podstawie wartości Akcji Fantomowych przyznanych Pracownikom.

Wypłaty kwot gotówkowych stanowiących iloczyn ilości przyznanych Akcji Fantomowych oraz ich wartości na dzień realizacji będzie następowało raz do roku, nie wcześniej niż po odbyciu Walnego Zgromadzenia Wspólników i zatwierdzeniu sprawozdania finansowego Spółki.

Opisane powyżej pochodne instrumenty finansowe, tj. akcje wirtualne ("Akcje Fantomowe") stanowią instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 94; "Ustawa o obrocie instrumentami finansowymi").

Instrumenty finansowe oferowane w ramach Programu są dedykowane jedynie osobom będącym jego uczestnikami i nie są dostępne dla innych, niż uczestnicy Programu, osób. Tego rodzaju instrumenty występują w szeroko rozumianej rzeczywistości gospodarczej, przy czym z uwagi na skonstruowanie ich za każdym razem w oparciu o inne instrumenty bazowe, bezpośrednie ich porównanie, co do zasady jest, w opinii Wnioskodawcy, praktycznie niemożliwe.

Jednocześnie, z uwagi na ograniczony do Uczestników Programu krąg odbiorców, brak jest możliwości ustalenia wartości rynkowej przedmiotowych instrumentów, która miałaby zastosowanie do grona odbiorców poszerzonego o uczestników rynku innych niż osoby uprawnione do uczestnictwa w Programie. Rynkowa cena nabycia przedmiotowych instrumentów może zostać zatem określona jedynie w odniesieniu do transakcji nabycia pochodnych instrumentów finansowych realizowanych przez uprawnione do uczestnictwa w Programie osoby. Tym samym, cena nabycia przedmiotowych instrumentów uiszczana przez uprawnione osoby odpowiada wartości rynkowej tych instrumentów z dnia ich nabycia.

Instrumenty finansowe oferowane są jedynie uczestnikom Programu, co wynika z Regulaminu Programu, a zatem nie występują oni w pozycji uprzywilejowanej w porównaniu z innymi uczestnikami rynku. Stąd brak jest przesłanek, iż uczestnicy Programu nabywając instrumenty finansowe po oferowanej przez Spółkę cenie, nabywają je na zasadach preferencyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy przysporzenie majątkowe po stronie Pracowników wynikające z realizacji praw z przyznanych Akcji Fantomowych powinno, na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, być kwalifikowane jako przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.; "Ustawa PIT"), podlegający opodatkowaniu dopiero w momencie realizacji praw przez Pracowników (wykupu Akcji Fantomowych przez Spółkę), tj. na zasadach przewidzianych dla kapitałów pieniężnych na podstawie art. 30b ust. 1 Ustawy PIT.

2. Czy w związku z wdrożeniem Programu, przyznaniem Pracownikom Akcji Fantomowych oraz realizacją praw wynikających z przyznanych Pracownikom Akcji Fantomowych na Spółce będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki płatnika w rozumieniu Ustawy PIT lub jakiekolwiek obowiązki informacyjne.

Zdaniem Wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu po stronie Pracowników powstanie jedynie w momencie wypłaty przez Spółkę świadczenia pieniężnego na rzecz Pracowników (wykupu przez Spółkę Akcji Fantomowych zgodnie z Umową) i będzie on stanowić przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 Ustawy o PIT, podlegający opodatkowaniu zgodnie z art. 30b ust. 1 Ustawy o PIT, tj. zastosowaniem 19% stawki podatkowej Zgodnie z art. 11 ust. 1 Ustawy PIT, przychodami z zastrzeżeniem art. 14-16 oraz art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W świetle powyższego przepisu, zdaniem Wnioskodawcy, przychód po stronie Pracowników nie powstanie w momencie przyznania tym Pracownikom Akcji Fantomowych, gdyż na tym etapie nie otrzymują oni jeszcze środków pieniężnych. Przyznanie takich akcji stanowi jedynie zobowiązanie Spółki do wypłaty pieniężnego ekwiwalentu w przyszłości, którego wysokość na dzień przyznania nie jest jeszcze znana, uzależniona jest bowiem od wskaźników finansowych, których wysokość będzie znana dopiero w przyszłości. Przysporzenie otrzymywane przez Pracownika w chwili przyznania mu Akcji Fantomowych jest więc potencjalne. Pracownik w momencie nabycia niezbywalnego warunkowego prawa do otrzymania w przyszłości rozliczenia pieniężnego stanowiącego pochodny instrument finansowy nie ma gwarancji uzyskania natychmiastowych korzyści ani gwarancji uzyskania ich później. Dodatkowo, prawo dysponowania Akcjami jest ograniczone. W okresie do dnia realizacji, Pracownik nie może zrealizować praw związanych z posiadaniem Akcji Fantomowych, ani nie ma on w tym czasie prawa ich zbycia.

Dodatkowo, Akcje Fantomowe nie uprawniają do faktycznego udziału w kapitale Spółki. Pracownikowi posiadającemu Akcje Fantomowe nie przysługują prawa korporacyjne i majątkowe, w szczególności Akcje Fantomowe nie dają Pracownikowi prawa głosu, ani nie upoważniają do pobierania dywidendy ze Spółki.

Cechą takich akcji jest więc to, że generują one przychód dopiero w przypadku realizacji praw z nich wynikających. Natomiast w momencie przyznania Akcji Fantomowych nie można stwierdzić, czy ich realizacja przyniesie Pracownikowi wymierne korzyści ekonomiczne a tym bardziej oszacować wartości tej korzyści.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 28 stycznia 2013 r. sygn. akt IBPBII/2/415-1413/12/MM stwierdził, że " (...) przyznanie pracownikom akcji fantomowych spowoduje powstanie po ich stronie przychodu podlegającego opodatkowaniu dopiero w momencie realizacji praw wynikających z akcji fantomowych (a nie na żadnym wcześniejszym etapie), który w konsekwencji stanowić będzie przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy a podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej".

Podobny pogląd wyrażony został w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 listopada 2011 r. sygn. akt IPPB2/415-698/11-7/MG oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 12 kwietnia 2011 r. sygn. akt IBPBII/2/415-57/11/HS. Stanowisko takie znajduje ponadto poparcie w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 5 października 2011 r. sygn. akt II FSK 517/10, zgodnie z którym sama okoliczność nabycia akcji, nawet nieodpłatnie bądź po preferencyjnej cenie, nie generuje dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Konsekwentnie, skoro po stronie Pracownika nie powstanie przychód w chwili przyznania Akcji Fantomowych, który to przychód mógłby zostać zakwalifikowany do przychodu ze stosunku pracy), po stronie Spółki nie wystąpią obowiązki płatnika, o których mowa w art. 31 Ustawy PIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód u Pracownika wystąpi dopiero w momencie realizacji praw wynikających z Akcji Fantomowych, tj. sprzedaży akcji, kiedy to będzie możliwe określenie konkretnej wielkości osiągniętego zysku.

Jednocześnie, przychód uzyskany z realizacji praw wynikających z Akcji Fantomowych powinien zostać zaliczony do kategorii kapitałów pieniężnych. Takie wnioski wynikają z analizy poniższych przepisów Ustawy PIT.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 wspomnianej ustawy, źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż nieruchomości lub ich części oraz udział w nieruchomości, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, a także prawo wieczystego użytkowania gruntów.

Z kolei, według art. 17 ust. 1 pkt 10 Ustawy PIT, będącego przepisem szczególnym w odniesieniu do powołanego art. 10 niniejszej ustawy, przychodami z kapitałów pieniężnych są m.in. przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

Pochodne instrumenty finansowe zostały zdefiniowane w art. 5a pkt 13 Ustawy PIT. Zgodnie z jego treścią pochodnymi instrumentami finansowymi są instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, w tym m.in. wymienione w ppkt c) tego przepisu - niebędące papierami wartościowymi opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne.

Dodatkowo, zgodnie z art. 3 pkt 28a Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi przez instrumenty pochodne należy rozumieć opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od ceny lub wartości instrumentów finansowych, walut stóp procentowych, rentowności, indeksów finansowych, wskaźników finansowych, towarów, zmian klimatycznych, stawek frachtowych, poziomów emisji, stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, a także innych aktywów, praw, zobowiązań, indeksów lub wskaźników (instrumentów bazowych) oraz instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego.

Zatem, w ocenie Spółki, Akcje Fantomowe kwalifikują się zarówno jako instrument pochodny w rozumieniu art. 3 pkt 28a Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, ze względu na to, że są prawami majątkowymi, których wartość zależy bezpośrednio od wskaźników finansowych Spółki, jak również jako instrument finansowy w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, dla którego instrumentem bazowym są określone wskaźniki finansowe Spółki (przykładowo; wartość aktywów, poziom sprzedaży oraz prowizji netto) i jest wykonywany przez rozliczenie pieniężne.

Dodatkowo, Pracownik z tytułu posiadania Akcji Fantomowych będzie uprawniony do uzyskania świadczenia, zaś Wnioskodawca będzie zobowiązany do realizacji zobowiązania, w określonym terminie i na określonych warunkach, co jest charakterystyczne dla (odpowiednio) nabywcy i wystawcy instrumentów finansowych. Zgodnie z Ustawą o obrocie instrumentami finansowymi, realizacja pochodnego instrumentu finansowego może bowiem nastąpić poprzez rozliczenie pieniężne.

Za prawidłowością stanowiska Wnioskodawcy przemawiają także następujące okoliczności:

* wartość Akcji Fantomowych (rozumiana jako potencjalna wypłata związana z realizacją wynikających z nich praw) jest kalkulowana w oparciu o instrument bazowy-wskaźnik finansowy wynikający wprost z zatwierdzonego sprawdzania finansowego Wnioskodawcy;

* realizacja praw wynikających z akcji wirtualnych (rozliczenie) nastąpi w przyszłości i przyjmie formę pieniężną.

Podstawą i powodem potencjalnego przysporzenia dla Pracowników jest realizacja praw wynikających z Akcji Fantomowych, których wartość jest ściśle zależna od zdefiniowanych wskaźników finansowych osiąganych przez Spółkę.

Na wysokość wskaźnika finansowego jako instrumentu bazowego wpływ mają zmienne warunki rynkowe i ogólna kondycja ekonomiczna Spółki jako całości. Oznacza to, że czynności wykonywane przez Pracowników razem z innymi czynnikami i działaniami podejmowanymi przez inne osoby zatrudnione w Spółce mają pośredni wpływ na sytuację finansową Spółki i osiągane przez nią wyniki finansowe. Osiągnięcie określonego w Umowie poziomu wartości wskaźników finansowych Spółki jest więc wypadkową wielu czynników, a nie wynikiem jednostkowego działania konkretnego Pracownika.

Mając powyższe na uwadze, Akcje Fantomowe przekazywane uprawnionym pracownikom stanowią, w ocenie Wnioskodawcy, instrumenty finansowe, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 Ustawy PIT. Jednocześnie, zgodnie z treścią art. 30b ust. 1 powołanej ustawy, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu. Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wypłata gotówkowa na rzecz Pracowników dokonana na skutek odkupienia przez Spółkę - zgodnie z Umową - Akcji Fantomowych po upływie Okresu Wyczekiwania oraz po wartości ustalonej w oparciu o (przyszłe) wskaźniki finansowe Spółki Wnioskodawcy stanowić będzie przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 Ustawy o PIT, podlegający, zgodnie z art. 30b ust. 1 Ustawy o PIT, opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej

W ocenie Wnioskodawcy, kwalifikacja dochodu z tytułu realizacji praw wynikających z Akcji Fantomowych do źródła przychodów, jakim są kapitały pieniężne, oznacza, że na Spółce nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki w zakresie deklarowania oraz rozliczania dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów wynikających z realizacji przez Pracowników praw z Akcji Fantomowych.

Uzyskane w roku podatkowym dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacji praw z nich wynikających, zgodnie z treścią art. 30b ust. 6 Ustawy PIT, podatnik obowiązany jest wykazać w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1 Ustawy PIT po zakończeniu roku podatkowego, tj. do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym powstał przychód podatkowy.

Zgodnie jednak z art. 39 ust. 3 Ustawy PIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przesiać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 ustawy PIT, sporządzone według ustalonego wzoru (P1T-8C). Obowiązek sporządzenia ww. informacji spoczywa na podmiotach, które dokonują wypłaty świadczeń stanowiących dla podatnika dochody kapitałowe. W świetle powyższego, Spółka dokonując wypłaty świadczeń gotówkowych na rzecz Pracowników z tytułu wykupu Akcji Fantomowych będzie zobowiązana do sporządzenia i przesłania informacji PIT-8C Pracownikom i właściwym urzędom skarbowym i tym samym nie będą na Spółce ciążyły obowiązki płatnika w rozumieniu Ustawy PIT.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy odnośnie zarówno kwalifikacji uzyskanego przez Pracowników przychodu z tytułu wykupu Akcji Fantomowych przez Spółkę, jak i braku obowiązków Spółki jako płatnika podatku dochodowego znajduje potwierdzenie w wydanych przez interpretacjach prawa podatkowego, w tym w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 17 lutego 2014 r. sygn. IPTPB2/415-715/13-4/Kr; interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 24 stycznia 2014 r. ILPB2/415-997/13-4/WM; interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11 października 2013 r. sygn. IPPB2/415-564/13-2/AK, interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 28 stycznia 2013 r. sygn. akt IBPBII/2/415-1413/12/MM oraz w wielu innych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Jednocześnie, stosownie do art. 11 ust. 2 ww. ustawy, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na podstawie art. 11 ust. 2a ww. ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Zgodnie natomiast z art. 11 ust. 2b ww. ustawy jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

Przychód określony w ust. 1 pkt 10 powstaje w momencie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych (art. 17 ust. 1b ww. ustawy).

Ilekroć w ustawie jest mowa o pochodnych instrumentach finansowych - oznacza to instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 94 z późn. zm.) instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są niebędące papierami wartościowymi:

a.

tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania,

b.

instrumenty rynku pieniężnego,

c.

opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne,

d.

opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,

e.

opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez dostawę, pod warunkiem, że są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu,

f.

niedopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani w alternatywnym systemie obrotu opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar, które mogą być wykonane przez dostawę, które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,

g.

instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego,

h.

kontrakty na różnicę,

i.

opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych, uprawnień do emisji oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także wszelkiego rodzaju inne instrumenty pochodne odnoszące się do aktywów, praw, zobowiązań, indeksów oraz innych wskaźników, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych.

Mając na uwadze zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku, w szczególności zaś wobec nabywania przez pracowników Akcji Fantomowych stanowiących pochodne instrumenty finansowe za cenę odpowiadającą ich wartości rynkowej, w momencie ich nabywania pracownicy nie uzyskują przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast z chwilą realizacji praw wynikających z ww. pochodnych instrumentów finansowych, powstaje przychód w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy i dochód podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30b ww. ustawy. Stosownie do art. 30b ust. 6 i art. 45 ust. 1a pkt 1 ww. ustawy po zakończeniu roku podatkowego podatnik (pracownik) będzie samodzielnie zobowiązany w zeznaniu podatkowym wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym oraz obliczyć należny podatek dochodowy. Na Wnioskodawcy nie będą zatem ciążyły obowiązki płatnika, tj. obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy lub zryczałtowanego podatku dochodowego. Wnioskodawca będzie natomiast zobowiązany do sporządzenia i przesłania podatnikom oraz właściwym urzędom skarbowym informacji PIT-8C.

Zgodnie bowiem z art. 39 ust. 3 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, 85-035 Bydgoszcz ul. Jana Kazimierza 5 po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl