ITPB2/415-662/09/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 października 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-662/09/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2009 r. (data wpływu 7 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zapomóg zdrowotnych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych wypłaconych emerytom - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zapomóg zdrowotnych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych wypłaconych emerytom.

We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.

Płatnik będący placówka oświatową w dniach 30 i 31 lipca 2008 r. dokonał wypłaty 25 zapomóg zdrowotnych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych na rzecz emerytów - nauczycieli. Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od powyższych zapomóg został odprowadzony zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10%. Do podań o treści: "zwracam się z prośbą o udzielenie mi zapomogi zdrowotnej z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych", dołączono zaświadczenie lekarskie informujące, że dana osoba wymaga opieki lekarskiej, opieki medycznej, opieki poradni lub wymaga leczenia, a w kilku przypadkach, iż choruje przewlekle lub rozpoznanie choroby wpisano po łacinie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy słusznie został potrącony zryczałtowany podatek dochodowy od wypłaconych zapomóg zdrowotnych.

2.

Jeśli nie, to czy przedstawione dokumenty są wystarczające, aby zastosować zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy na podstawie ww. podań i zaświadczeń brak jest możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten bowiem stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280 zł, z zastrzeżeniem pkt 40 i 79. W ocenie Wnioskodawcy zastosowanie zwolnienia ze względu na długotrwałą chorobę jest możliwe pod warunkiem udokumentowania przez osobę starającą się o świadczenie podlegające zwolnieniu faktu długotrwałej choroby stosownymi dokumentami. Pomimo, że nie wynika ten warunek wprost z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ani z ustawy o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych, to stanowi o tym treść art. 6 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi skutki prawne. Natomiast zdaniem Wnioskodawcy nie spełnia powyższego warunku treść złożonych podań (jedno zdanie) i rodzaj złożonych zaświadczeń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.), działalność socjalna obejmuje m.in. materialną pomoc w formie finansowej, a więc i zapomogi pieniężne. Przy czym przyznanie zapomogi ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz jej wysokość powinny być uzależnione od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z funduszu. Regulamin Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych powinien więc określać sytuacje, których wystąpienie uzasadnia otrzymanie zapomogi oraz warunki jej przyznania.

Natomiast na gruncie przepisów prawa podatkowego, a w szczególności w myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł, z zastrzeżeniem pkt 40 i 79.

Zarówno powołany wyżej przepis jak również inne przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują ww. pojęć. W orzecznictwie podatkowym zasadą jest, że w sytuacji, gdy w prawie podatkowym termin użyty w przepisach nie jest bliżej określony to wykładnia takiego pojęcia winna odbywać przy zastosowaniu wykładni językowej lub zgodnie ze znaczeniem jakie ma ono w języku potocznym.

Mając powyższe na uwadze, pod pojęciem:

* "indywidualnego zdarzenia losowego" - należy rozumieć wszelkie nagłe, niespodziewane, pojedyńcze zdarzenia wywołane przyczynami zewnętrznymi, których nie można przewidzieć, a które są niezależne od człowieka, nawet przy zachowaniu należytej staranności jak np. kradzieże, włamania, zniszczenie domu lub mieszkania spowodowane zalaniem wodą lub pożarem, nieszczęśliwe wypadki powodujące uszczerbek na zdrowiu, śmierć itp.,

* "klęski żywiołowej" - należy rozumieć zdarzenie spowodowane niszczycielskim działaniem sił przyrody, np. powódź, huragan, gradobicie, itp.,

* "długotrwałej choroby" - należy rozumieć chorobę, która z medycznego punktu widzenia określana jest jako choroba przewlekła, a więc mająca długotrwały przebieg.

Kolejnym istotnym warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest właściwe udokumentowanie zasadności wypłaty zapomogi. W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych brak jest również zapisów określających sposób dokumentowania zdarzeń uprawniający do skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego. Skoro zatem ustawa nie definiuje szczególnego udokumentowania zdarzeń należy kierując się przepisem art. 180 ustawy - Ordynacja podatkowa jako dowód dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Podanie o zapomogę powinno być udokumentowane aktualnymi dowodami, potwierdzającymi stan faktyczny.

Z cytowanych powyżej przepisów prawa podatkowego wynika, iż ze zwolnienia może korzystać każda zapomoga, która spełniać będzie ustalone powyżej kryteria przedmiotowo - kwotowe. Natomiast w przypadku wypłaty pomocy finansowej, która nie spełniałaby przesłanek określonych w art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. gdy wypłata nie byłaby powiązana z indywidualnym zdarzeniem losowym, klęską żywiołową, długotrwałą chorobą lub śmiercią, opodatkowaniu podlega cała kwota wypłaconej pomocy finansowej zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

W myśl bowiem art. 30 ust. 1 pkt 4 oraz art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnik jest obowiązany pobrać zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 - w wysokości 10% należności i odprowadzić go w sposób określony w przepisach art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż w dniach 30 i 31 lipca 2008 r. Wnioskodawca dokonał wypłaty 25 zapomóg zdrowotnych z Funduszu Świadczeń Socjalnych na rzecz emerytów - nauczycieli, od których odprowadzono zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10%. Wskazano również, iż do podań o treści: "zwracam się z prośbą o udzielenie mi zapomogi zdrowotnej z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych", dołączono zaświadczenie lekarskie informujące, że dana osoba wymaga opieki lekarskiej, opieki medycznej, opieki poradni lub wymaga leczenia, a w kilku przypadkach, iż choruje przewlekle lub rozpoznanie choroby wpisano po łacinie. Dokumenty te zdaniem Wnioskodawcy nie stanowią podstawy do zastosowania zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny w jego zakresie wskazać należy, iż rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie czy przedstawione dokumenty przez emerytów są wystarczające do zastosowania zwolnienia; stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To podmiot wypłacający zapomogę powinien każdorazowo oceniać, czy przesłanki do jej otrzymania przez podatnika mieszczą się w przypadkach wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl