ITPB2/415-649/14/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 października 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-649/14/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2014 r. (data wpływu 24 czerwca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 września 2014 r. (wpływ do tutejszego organu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży działek rolnych, dla których wydano decyzję o warunkach zabudowy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży działek rolnych, dla których wydano decyzję o warunkach zabudowy.

Z uwagi na stwierdzone we wniosku braki formalne, pismem z dnia 11 września 2014 r. Nr ITPP2/443-830/14-2/AD i ITPB2/415-649/14-2/MM wezwano Wnioskodawcę do ich usunięcia. Wniosek uzupełniono w dniu 22 września 2014 r.

W ww. wniosku oraz w jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne o łącznej powierzchni ok. 40 ha. Wchodzące w skład gospodarstwa grunty orne Wnioskodawca wykorzystuje dla celów rolniczych, tj. produkcji płodów rolnych. Z tego tytułu pobiera dopłaty unijne (bezpośrednie). Jako rolnik ryczałtowy Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

W skład gospodarstwa rolnego wchodzi również działka rolna o powierzchni 2,7 ha, którą Wnioskodawca nabył w 2004 r. Działka ta jest położona w obrębie M... i ma założoną księgę wieczystą nr WL1W/00064918/9, prowadzoną przez Sąd Rejonowy w.... Na działce znajdują się grunty rolne V i VI klasy. Przez 6 lat Wnioskodawca wykorzystywał działkę pod uprawę rolną. Efekty były jednak mizerne, a koszty przewyższały uzyskiwane przychody. W konsekwencji od 4 lat działka podlega procesowi ugorowania.

Działka nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W 2013 r. Burmistrz Gminy... wydał decyzję o warunkach zabudowy ww. działki pod zabudowę rekreacyjną indywidualną - budowa 22 budynków rekreacyjnych oraz szamba szczelnego.

Następnie Wnioskodawca zainicjował procedurę jej podziału geodezyjnego, w efekcie czego utworzono:

* dwadzieścia dwie działki letniskowe o powierzchni nie mniejszej niż 835 m. kw.,

* jedną działkę siedliskową zabudowaną budynkiem mieszkalnym,

* jedną działkę stanowiącą drogę dojazdową wewnętrzną do ww. działek.

Na pozostałych gruntach Wnioskodawca nadal prowadzi działalność rolniczą i wykorzystuje grunty dla celów rolniczych.

Przedmiotowa nieruchomość w momencie zakupu była nieruchomością rolną zabudowaną budynkiem mieszkalnym i już wtedy posiadała wszystkie przyłącza. Wnioskodawca wystąpił jedynie o warunki zabudowy, bez których Gmina nie mogłaby wydać zgody na podział nieruchomości na działki mniejsze niż 3 tys.m. kw.

Wnioskodawca obecnie nie potrafi wskazać w jaki sposób będzie oferował działki do sprzedaży. Nie podjął jeszcze bowiem decyzji w tej kwestii i nie wykonywał żadnych czynności w tym zakresie.

Wydanie decyzji o warunkach zabudowy przedmiotowej działki nastąpiło na wniosek Wnioskodawcy i o ile Wnioskodawca się dobrze orientuje, nie ma innej możliwości prawnej do dokonania podziału działek na mniejsze niż o powierzchni 3 tys.m. kw.

Jedna z działek powstałych w wyniku podziału jest zabudowana (od ponad 30 lat) budynkiem mieszkalnym.

Wnioskodawca nie prowadzi zarejestrowanej działalności gospodarczej (nie posiada wpisu do CEDG) i wcześniej (przed planowaną sprzedażą przedmiotowych działek) nie wykonywał działalności handlowej w zakresie sprzedaży nieruchomości w sposób zorganizowany i w związku z powyższym przedmiotowe nieruchomości nigdy nie były wykorzystywane do działalności gospodarczej.

Sprzedaż przedmiotowych działek jest jedyną aktywnością Wnioskodawcy w zakresie sprzedaży działek, innej Wnioskodawca nie wykonuje i nie planuje wykonywać. Wnioskodawca nie dokonuje też sprzedaży innych (poza wskazanymi we wniosku) nieruchomości w sposób zorganizowany i ciągły. Wnioskodawca nie prowadzi zarejestrowanej działalności gospodarczej (nie posiada wpisu do CEDG) i wcześniej (przed planowaną sprzedażą przedmiotowych działek) Wnioskodawca nie wykonywał działalności handlowej w zakresie sprzedaży nieruchomości w sposób zorganizowany i w związku z powyższym przedmiotowe nieruchomości nigdy nie były wykorzystywane do działalności gospodarczej.

Wobec powyższego zadano następujące pytania:

1. Czy sprzedaż działek rolnych, dla których wydano decyzję o warunkach zabudowy będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2. Czy sprzedaż działek rolnych, dla których wydano decyzję o warunkach zabudowy będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest udzielenie odpowiedzi na pytanie nr 2. W zakresie pytania nr 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy - odnośnie pytania nr 2 - opisane zdarzenie będzie stanowić odpłatne zbycie i nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ odpłatne zbycie nie nastąpi w ramach działalności gospodarczej i zostanie dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie (przedmiotowe grunty zostały bowiem zakupione w 2004 r.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

W myśl art. 10 ust. 2 tej ustawy, przepisów ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia:

1.

na podstawie umowy przewłaszczenia w celu zabezpieczenia wierzytelności, w tym pożyczki lub kredytu - do czasu ostatecznego przeniesienia własności przedmiotu umowy;

2.

w formie wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki lub spółdzielni środków obrotowych, środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych;

3.

składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 3, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z działalności gospodarczej, a między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia, nie upłynęło 6 lat.

Stosownie natomiast do art. 10 ust. 3 tej ustawy, przepisy ust. 1 pkt 8 mają zastosowanie do odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej: budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne o łącznej powierzchni ok. 40 ha. Wchodzące w skład gospodarstwa grunty orne Wnioskodawca wykorzystuje dla celów rolniczych, tj. produkcji płodów rolnych. Z tego tytułu Wnioskodawca pobiera dopłaty unijne (bezpośrednie). Jako rolnik ryczałtowy Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

W skład gospodarstwa rolnego wchodzi również działka rolna o powierzchni 2,7 ha, którą Wnioskodawca nabył w 2004 r. Działka ta jest położona w obrębie M... i ma założoną księgę wieczystą nr WL1W/00064918/9 prowadzoną przez Sąd Rejonowy w.... Na działce znajdują się grunty rolne V i VI klasy. Przez 6 lat Wnioskodawca wykorzystywał działkę pod uprawę rolną. Efekty były jednak mizerne, a koszty przewyższały uzyskiwane przychody. W konsekwencji od 4 lat działka podlega procesowi ugorowania.

Działka nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W 2013 r. Burmistrz Gminy... wydał decyzję o warunkach zabudowy ww. działki pod zabudowę rekreacyjną indywidualną - budowa 22 budynków rekreacyjnych oraz szamba szczelnego.

Następnie Wnioskodawca zainicjował procedurę jej podziału geodezyjnego, w efekcie czego utworzono:

* dwadzieścia dwie działki letniskowe o powierzchni nie mniejszej niż 835 m. kw.,

* jedną działkę siedliskową zabudowaną budynkiem mieszkalnym,

* jedną działkę stanowiącą drogę dojazdową wewnętrzną do ww. działek.

Na pozostałych gruntach Wnioskodawca nadal prowadzi działalność rolniczą i wykorzystuje grunty dla celów rolniczych.

Przedmiotowa nieruchomość w momencie zakupu była nieruchomością rolną zabudowaną budynkiem mieszkalnym i już wtedy posiadała wszystkie przyłącza. Wnioskodawca wystąpił jedynie o warunki zabudowy, bez których Gmina nie mogłaby wydać zgody na podział nieruchomości na działki mniejsze niż 3 tys.m. kw.

Wnioskodawca obecnie nie potrafi wskazać w jaki sposób będzie oferował działki do sprzedaży. Nie podjął bowiem jeszcze decyzji w tej kwestii i nie wykonywał żadnych czynności w tym zakresie.

Wydanie decyzji o warunkach zabudowy przedmiotowej działki nastąpiło na wniosek Wnioskodawcy.

Jedna z działek powstałych w wyniku podziału jest zabudowana (od ponad 30 lat) budynkiem mieszkalnym.

Wnioskodawca nie prowadzi zarejestrowanej działalności gospodarczej (nie posiada wpisu do CEDG) i wcześniej (przed planowaną sprzedażą przedmiotowych działek) nie wykonywał działalności handlowej w zakresie sprzedaży nieruchomości w sposób zorganizowany i w związku z powyższym przedmiotowe nieruchomości nigdy nie były wykorzystywane do działalności gospodarczej.

Sprzedaż przedmiotowych działek jest jedyną aktywnością Wnioskodawcy w zakresie sprzedaży działek, innej Wnioskodawca nie wykonuje i nie planuje wykonywać. Wnioskodawca nie dokonuje też sprzedaży innych (poza wskazanymi we wniosku) nieruchomości w sposób zorganizowany i ciągły. Wnioskodawca nie prowadzi zarejestrowanej działalności gospodarczej (nie posiada wpisu do CEDG) i wcześniej (przed planowaną sprzedażą przedmiotowych działek) Wnioskodawca nie wykonywał działalności handlowej w zakresie sprzedaży nieruchomości w sposób zorganizowany i w związku z powyższym przedmiotowe nieruchomości nigdy nie były wykorzystywane do działalności gospodarczej

Analizując przedmiotową sprawę należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy zamierzona przez Wnioskodawcę sprzedaż nastąpi w wykonywaniu działalności gospodarczej, zdefiniowanej w art. 5a ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Zgodnie z tym przepisem, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

* prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Artykuł 14 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy stanowi, iż przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej składników majątku będących:

a.

środkami trwałymi,

b.

składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g nie przekracza 1.500 zł,

c.

wartościami niematerialnymi i prawnymi

* ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym także przychody z odpłatnego zbycia składników majątku wymienionych w lit. b, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego lub udziału w takim prawie nieujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem ust. 2c; przy określaniu wysokości przychodów przepisy ust. 1 i art. 19 stosuje się odpowiednio.

Aby określone czynności związane ze zbyciem składników majątku, uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, muszą one mieć charakter zarobkowy, zorganizowany i ciągły. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności. Wobec powyższego, w celu zakwalifikowania działań podjętych przez Wnioskodawcę do prowadzonej działalności gospodarczej należy ocenić zamiar, okoliczności i cel nabycia nieruchomości, z której wyodrębnione zostały działki, które Wnioskodawca zamierza sprzedać, działań poprzedzających ich zbycie i samego zbycia.

Okoliczności przedstawione we wniosku, tj. nabycie w 2004 r. działki rolnej do celów prowadzenia działalności rolniczej, fakt, że Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i wcześniej nie dokonywał sprzedaży nieruchomości, jak również w przyszłości nie planuje takiej sprzedaży wykonywać nie wskazują na to, by sprzedaż działek wyodrębnionych z tej działki miała być dokonywana w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przychodu ze sprzedaży wyodrębnionych działek, nie sposób również zakwalifikować do źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych albowiem sprzedaż ta zostanie dokonana po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie działki rolnej, a w konsekwencji, przychód jaki uzyska Wnioskodawca z tej sprzedaży nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl