ITPB2/415-648/08/ENB - Czy dofinansowanie na usunięcie i utylizację odpadów zawierających azbest oraz ograniczenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery poprzez termoizolację budynków podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-648/08/ENB Czy dofinansowanie na usunięcie i utylizację odpadów zawierających azbest oraz ograniczenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery poprzez termoizolację budynków podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2008 r. (data wpływu 20 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanego dofinansowania na usunięcie i utylizację odpadów zawierających azbest oraz ograniczenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery poprzez termoizolację budynków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanego dofinansowania na usunięcie i utylizację odpadów zawierających azbest oraz ograniczenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery poprzez termoizolację budynków.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Urząd Gminy przyznał w 2007 roku na podstawie regulaminu przyjętego Uchwałą Rady Gminy o dofinansowanie ze środków gminnego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej osobom fizycznym dopłatę na usunięcie i utylizację odpadów zawierających azbest, oraz ograniczenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery poprzez termoizolację budynków pn. "Czek ekologiczny na rok 2007". Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.), który mówi co uważa się za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10, wystawiono tym osobom fizycznym, które otrzymały dofinansowanie z gminnego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej w ramach ww. regulaminu PIT-8C. Środki te nie pochodzą ze środków Unijnych ani innych środków zagranicznych są to środki własne gminy w ramach gminnego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Dofinansowanie było wypłacone po spełnieniu wymagań zawartych w regulaminie między innymi, wykonaniu robót oraz przedłożeniu faktur i dowodu zapłaty za te faktury. Naszym zdaniem postąpiliśmy słusznie wystawiając PIT-8C, gdyż była to dopłata do wykonanej usługi a nie dotacja na wykonanie usługi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca postąpił słusznie wystawiając PIT-8C?

Czy dofinansowanie rzeczywiście podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacone dofinansowanie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i należało wystawić PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe, jednakże z innych przyczyn aniżeli wskazane przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże, przepis art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Z powyższego przepisu wynika, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Aby wypłacone świadczenie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego oba warunki wskazane w przepisie muszą zostać spełnione łącznie.

W ocenie Wnioskodawcy, otrzymane dofinansowanie z gminnego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej nie jest dotacją i z tego względu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Należy zwrócić uwagę, że przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) wyodrębniają fundusz celowy od budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 29 ust. 4 pkt 2 ustawy o finansach publicznych fundusz celowy, który realizuje zadania wyodrębnione z budżetu gminy jest gminnym funduszem celowym.

Zgodnie z art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r., Nr 129, poz. 902 z późn. zm.) na zasadach określonych ustawą działają Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, powiatowe fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz gminne fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

Artykuł 403 ust. 1 tej ustawy stanowi, że gminne i powiatowe fundusze są funduszami celowymi w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Stosownie do art. 406 ust. 1 ustawy środki gminnych funduszy przeznacza się m.in. na: przedsięwzięcia związane z gospodarką odpadami i ochroną powierzchni ziemi, przedsięwzięcia związane z ochroną wód. Jak wynika z art. 408 ustawy działalność, o której mowa w art. 406 może być finansowana przez przyznawanie dotacji.

Należy wskazać, że zgodnie z art. 401 ustawy przychodami funduszy są m.in. wpływy z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych pobieranych na podstawie ustawy oraz przepisów szczególnych, dobrowolne wpłaty zakładów pracy, dobrowolne wpłaty, zapisy i darowizny osób fizycznych i prawnych, środki pochodzące z fundacji oraz wpływy z przedsięwzięć organizowanych na rzecz ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zaciąganie kredytów i udzielanie oprocentowanych pożyczek na realizację zadań związanych z ochroną środowiska i gospodarki wodnej.

Stosownie do art. 107 ustawy o finansach publicznych dotacjami celowymi są środki przekazywane przez jednostki, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 i 12 (tj. państwowe i samorządowe fundusze celowe) na finansowanie lub dofinansowanie zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty. Dofinansowanie przeznaczone na usunięcie i utylizację odpadów zawierających azbest oraz ograniczenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery poprzez termoizolację budynków z gminnego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej stanowi zatem dotację celową w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, jednakże nie można jej uznać za dotację otrzymaną z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

W związku z powyższym dofinansowanie ze środków gminnego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej jest dotacją celową jednakże nie jest dotacją otrzymaną z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Nie spełnia zatem jednego z warunków niezbędnych do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast na podstawie art. 106 ust. 2 ustawy o finansach publicznych dotacjami są również, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

a.

zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,

b.

ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,

c.

bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,

d.

zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 oraz z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135), zwanym dalej "organizacjami pozarządowymi",

e.

kosztów realizacji inwestycji

*

zwane "dotacjami celowymi".

Zatem w przypadku, gdy dofinansowanie na usunięcie i utylizację odpadów zawierających azbest oraz ograniczenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery poprzez termoizolację budynków byłoby wypłacane bezpośrednio z budżetu gminy czyli budżetu jednostki samorządu terytorialnego stanowiłoby dotację w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, a także zostałby spełniony warunek pochodzenia dotacji z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego wskazany w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych co oznacza, że w tym przypadku przedmiotowe dofinansowanie korzystałoby ze zwolnienia przedmiotowego.

Reasumując przedstawione we wniosku dofinansowanie (dotacja celowa) nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ponieważ zostało wypłacone z gminnego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej w związku z czym kwota dofinansowania podlega wykazaniu w PIT-8C i opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z "innych źródeł".

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl