ITPB2/415-644/14/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 września 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-644/14/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2014 r. (data wpływu 23 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest współwłaścicielem (20/48) gospodarstwa rolnego o powierzchni 13,46 ha. Powyższe gospodarstwo rolne jest gospodarstwem rolnym w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym.

W dniu 20 sierpnia 2013 r. Wnioskodawca zawarł umowę z PGNiG SPV 4 o wypłatę odszkodowania i udostępnienie nieruchomości na czas budowy gazociągu.

Wnioskodawca otrzymał odszkodowanie w wysokości 9.188,40 zł. Kwota ta została wypłacona Wnioskodawcy z tytułu szkód powstałych (wycinka 221 drzew) na wyżej wymienionej nieruchomości w związku z prowadzeniem przez PGNiG budowy gazociągu wysokiego ciśnienia.

Wnioskodawca wyraził zgodę Przedsiębiorstwu Gazowniczemu na prowadzenie na nieruchomości (działce nr x, oznaczonej w księdze wieczystej KW nr y stanowiącej użytki rolne), prac ziemnych na powierzchni 8080 m2 (pas montażowy o szerokości 20,0 m i długości 404,0 m) związanych z budową gazociągu wysokiego ciśnienia DN 300, wraz z infrastrukturą (zasuwy, słupki oznacznikowe, kolumny wydmuchowe itp.).

Na wyżej wymienionych gruntach gospodarstwa rolnego prowadzono inwestycję budowy urządzeń gazowych, o których mowa w art. 143 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Jednocześnie Wnioskodawca wyraził zgodę na usunięcie 221 sztuk drzew z terenu prowadzenia prac budowlanych ww. gazociągu. Firma wykonująca budowę otrzymała decyzję na ich usunięcie od Wójta Gminy.

W styczniu 2014 r. Wnioskodawca otrzymał od Spółki gazowniczej druk PIT-8C gdzie w polu 34 został wymieniony rodzaj przychodu "odszkodowanie z tytułu utraconych korzyści sprowadzających się do tego, że w tym przypadku majątek właściciela nie wzrósł tak, jakby to się stało, gdyby przedsiębiorstwo gazownicze nie realizowało inwestycji".

Wobec powyższego zadano następujące pytanie.

Czy kwota odszkodowania opisana w stanie faktycznym podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, kwota odszkodowania opisana w stanie faktycznym nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 120 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie natomiast z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak wynika z powyższego przepisu katalog przychodów zaliczanych do tzw. innych źródeł jest katalogiem otwartym. Tym samym do tegoż źródła należy zaliczyć wszystkie inne przychody, które nie mogą być zakwalifikowane do pozostałych kategorii źródeł, szczegółowo wymienionych w treści art. 10 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 120 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są odszkodowania wypłacone, na podstawie wyroków sądowych i zawartych umów (ugód), posiadaczom gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, z tytułu:

a.

ustanowienia służebności gruntowej,

b.

rekultywacji gruntów,

c.

szkód powstałych w uprawach rolnych i drzewostanie

* w wyniku prowadzenia na tych gruntach, przez podmioty uprawnione na podstawie odrębnych przepisów, inwestycji dotyczących budowy infrastruktury przesyłowej ropy naftowej i produktów rafinacji ropy naftowej oraz budowy urządzeń infrastruktury technicznej, o których mowa w art. 143 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 143 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami przez budowę urządzeń infrastruktury technicznej rozumie się budowę drogi oraz wybudowanie pod ziemią, na ziemi albo nad ziemią przewodów lub urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektrycznych, gazowych i telekomunikacyjnych.

Wskazać przy tym należy, że ww. zwolnienie przysługuje tylko i wyłącznie posiadaczom gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, którego to pojęcia ustawa o podatku dochodowym nie definiuje. W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła jednak, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy, do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1381 z późn. zm.).

Stosownie do art. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Natomiast art. 2 ust. 1 stanowi, iż za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest współwłaścicielem (20/48) gospodarstwa rolnego o powierzchni 13,46 ha. Powyższe gospodarstwo rolne jest gospodarstwem rolnym w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym.

W dniu 20 sierpnia 2013 r. Wnioskodawca zawarł umowę z PGNiG SPV 4 o wypłatę odszkodowania i udostępnienie nieruchomości na czas budowy gazociągu.

Wnioskodawca otrzymał odszkodowanie w wysokości 9.188,40 zł. Kwota ta została wypłacona Wnioskodawcy z tytułu szkód powstałych (wycinka 221 drzew) na wyżej wymienionej nieruchomości w związku z prowadzeniem przez PGNiG budowy gazociągu wysokiego ciśnienia.

Wnioskodawca wyraził zgodę Przedsiębiorstwu Gazowniczemu na prowadzenie na nieruchomości (działce nr x, oznaczonej w księdze wieczystej KW nr z stanowiącej użytki rolne), prac ziemnych na powierzchni 8080 m2 (pas montażowy o szerokości 20,0 m i długości 404,0 m) związanych z budową gazociągu wysokiego ciśnienia DN 300, wraz z infrastrukturą (zasuwy, słupki oznacznikowe, kolumny wydmuchowe itp.).

Na wyżej wymienionych gruntach gospodarstwa rolnego prowadzono inwestycję budowy urządzeń gazowych, o których mowa w art. 143 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Jednocześnie Wnioskodawca wyraził zgodę na usunięcie 221 sztuk drzew z terenu prowadzenia prac budowlanych ww. gazociągu. Firma wykonująca budowę otrzymała decyzję na ich usunięcie od Wójta Gminy.

W styczniu 2014 r. Wnioskodawca otrzymał od Spółki gazowniczej druk PIT-8C gdzie w polu 34 został wymieniony rodzaj przychodu "odszkodowanie z tytułu utraconych korzyści sprowadzających się do tego, że w tym przypadku majątek właściciela nie wzrósł tak, jakby to się stało, gdyby przedsiębiorstwo gazownicze nie realizowało inwestycji".

Mając na uwadze zacytowane przepisy prawa oraz przedstawiony w niniejszej sprawie stan faktyczny, stwierdzić należy, że otrzymane przez Wnioskodawcę odszkodowanie stanowi przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy nie podlegający jednakże opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Skoro bowiem zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy jest On współwłaścicielem gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, odszkodowanie zostało wypłacone przez Spółkę gazowniczą z tytułu szkód w drzewostanie, powstałych w związku z budową na nieruchomości Wnioskodawcy urządzenia gazowego (gazociągu wysokiego ciśnienia), a źródłem tego odszkodowania jest umowa zawarta między Wnioskodawcą i Spółką, to uznać należy, że zostały spełnione warunki określone w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 120 lit. c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uprawniające do skorzystania z zawartego w nim zwolnienia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl