ITPB2/415-639/14/MM - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów osób wykonujących pracę w związku z realizacją projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 września 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-639/14/MM Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów osób wykonujących pracę w związku z realizacją projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2014 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 18 czerwca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 lipca 2014 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 1 sierpnia 2014 r.) oraz pismem z dnia 11 września 2014 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 17 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie informacji PIT-11 w związku z zastosowaniem zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2013 r. do tutejszego organu wpłynął wniosek, uzupełniony pismem z dnia 31 lipca 2014 r. oraz pismem z dnia 11 września 2014 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie informacji PIT-11 w związku z zastosowaniem zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku oraz w piśmie uzupełniającym przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, działający jako Stowarzyszenie został zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu 10 lipca 2007 r. i działa na podstawie następujących przepisów:

1.

ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2013 r. poz. 173 z późn. zm.),

2.

ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.),

3.

rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz.Urz.UE.L 277/1 z 21 października 2005 r.).

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. z 2008 r. Nr 103, poz. 660 z późn. zm.) oraz uchwały nr.... Zarządu Województwa.... z... 2009 r. Wnioskodawca złożył wniosek o wybór do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju oraz wniosek na funkcjonowanie lokalnej grupy działania.

Działalność Wnioskodawcy polega głównie na prowadzeniu działań aktywizacyjnych społeczności obszarów wiejskich, poprzez organizację nieodpłatnych akcji informacyjnych, szkoleń oraz spotkań warsztatowych na temat możliwości wykorzystania środków z funduszy unijnych. Działalność Wnioskodawcy jest działalnością non-profit.

Działalność Wnioskodawcy opiera się o środki z różnych funduszy:

1. Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, oś 4 LEADER- beneficjent, finansowanie: 80% ze środków Komisji Europejskiej i 20% z budżetu państwa. Instytucją pośredniczącą w finansowaniu jest Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, akredytowana, na podstawie odrębnych przepisów, jako agencja płatnicza; umowa przyznania pomocy nr 00010-6932-UM1400008/09 w ramach działania "funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" objętego PRO na lata 2007-2013,

2. Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej, Oś Priorytetowa Pierwsza "Nowoczesna Gospodarka", Działanie 1.4 "Promocja i Współpraca" - partner w projekcie "Lokalne Centra Obsługi Inwestora - Eastern European Gateway"; finansowanie 85% ze środków Komisji Europejskiej i 15% budżetu państwa; porozumienie nr LCOI/3/2010 zawarte z beneficjentem projektu - Lokalną Grupą Działania "...." z siedzibą w..., która jest jednocześnie pośrednikiem w wypłacie środków;

3. Mechanizm Finansowy OEG i Norweskie Mechanizmy Finansowe w ramach Funduszy Małych Grantów Transgranicznych i Międzynarodowych - beneficjent, finansowanie: 100% ze środków Funduszu Małych Grantów Transgranicznych i Międzynarodowych; umowa dofinansowania projektu w ramach Funduszu Małych Grantów Transgranicznych i Międzynarodowych nr FMGTM/II/64/09; płatnikiem było Stowarzyszenie Gmin RP....

Wnioskodawca jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych i jako pracodawca odprowadza podatek dochodowy od osób fizycznych. Podatek płacony był od całości.

Wnioskodawca zatrudnia na podstawie umów o pracę pracowników przy realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju (PROW 2007-2013) oraz przy realizacji projektu "Lokalne Centrum Obsługi Inwestora - Eastern European Gateway" (PO RPW). Ponadto wypłaca również wynagrodzenia z tytułu umów zlecenia i umów o dzieło dla osób zatrudnionych przy realizacji niektórych działań w ramach ww. programów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy w związku z powyżej opisanym stanem faktycznym Wnioskodawca powinien zastosować zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

2. Czy Wnioskodawca powinien dokonać korekty podatku na drukach PIT-11.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym powinien zastosować przepisy art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w ramach:

1. Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 - 80% wynagrodzenia powinno być wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych (umowy o pracę i umowy cywilno-prawne),

2. Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej - 85% wynagrodzenia powinno być wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych (umowy o pracę i umowy cywilno-prawne),

3. Funduszu Małych Grantów Transgranicznych i Międzynarodowych - 100% wynagrodzenia powinno być wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych (umowy cywilno-prawne).

Wnioskodawca uważa zatem, że powinien dokonać korekty podatku na druku PIT-11 za okres 5 lat wstecz, tj. od 2009 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Jeżeli obowiązek poboru przez płatników, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, zaliczek na podatek ustał w ciągu roku, płatnicy na pisemny wniosek podatnika, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, są obowiązani do sporządzenia i przekazania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, lub urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych, imiennej informacji, o której mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5 (art. 39 ust. 2 tej ustawy).

W myśl art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie zaś do art. 21 ust. 1 pkt 46 - w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2010 r., wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy - w brzmieniu obowiązującym począwszy od dnia 1 stycznia 2010 r., wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle powyższego dochody podatników korzystają z przedmiotowego zwolnienia w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki, tj.:

* dochody te pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy od podmiotów wskazanych w ww. przepisie (przekazanie tych środków może być dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy),

* podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Działalność Wnioskodawcy polega głównie na prowadzeniu działań aktywizacyjnych społeczności obszarów wiejskich, poprzez organizację nieodpłatnych akcji informacyjnych, szkoleń oraz spotkań warsztatowych na temat możliwości wykorzystania środków z funduszy unijnych. Działalność Wnioskodawcy jest działalnością non-profit.

Działalność Wnioskodawcy opiera się o środki z różnych funduszy:

1. Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, oś 4 LEADER- beneficjent, finansowanie: 80% ze środków Komisji Europejskiej i 20% z budżetu państwa. Instytucją pośredniczącą w finansowaniu jest Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, akredytowana, na podstawie odrębnych przepisów, jako agencja płatnicza; umowa przyznania pomocy nr 00010-6932-UM1400008/09 w ramach działania "funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" objętego PRO na lata 2007-2013,

2. Program Operacyjny Rozwoju Polski Wschodniej, Oś Priorytetowa Pierwsza "Nowoczesna Gospodarka", Działanie 1.4 "Promocja i Współpraca" - partner w projekcie "Lokalne Centra Obsługi Inwestora - Eastern European Gateway"; finansowanie 85% ze środków Komisji Europejskiej i 15% budżetu państwa; porozumienie nr LCOI/3/2010 zawarte z beneficjentem projektu - Lokalną Grupą Działania "..." z siedzibą w...., która jest jednocześnie pośrednikiem w wypłacie środków;

3. Mechanizm Finansowy OEG i Norweskie Mechanizmy Finansowe w ramach Funduszy Małych Grantów Transgranicznych i Międzynarodowych - beneficjent, finansowanie: 100% ze środków Funduszu Małych Grantów Transgranicznych i Międzynarodowych; umowa dofinansowania projektu w ramach Funduszu Małych Grantów Transgranicznych i Międzynarodowych nr FMGTM/II/64/09; płatnikiem było Stowarzyszenie Gmin RP.....

Wnioskodawca jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych i jako pracodawca odprowadza podatek dochodowy od osób fizycznych. Podatek płacony był od całości. Wnioskodawca zatrudnia na podstawie umowy o pracę pracowników przy realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju (PROW 2007-2013) oraz przy realizacji projektu "Lokalne Centrum Obsługi Inwestora - Eastern European Gateway" (PO RPW). Ponadto wypłaca również wynagrodzenia z tytułu umów zlecenia i umów o dzieło dla osób zatrudnionych przy realizacji niektórych działań w ramach ww. programów.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek określonych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Natomiast w kwestii spełnienia drugiej przesłanki niezbędnej do zastosowania zwolnienia, określonej w treści art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazać należy, że przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym istotna jest druga część tego przepisu stanowiącą, że "zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem."

Tak więc, z tego zwolnienia nie mogą korzystać pracownicy podmiotu bezpośrednio realizującego cele programu, a także osoby, którym podmiot bezpośrednio realizujący cele programu zlecił wykonanie określonych czynności, np. w oparciu o umowę o dzieło, zlecenia.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu jest podmiot, który wykonując czynności z tym programem związane otrzymał na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem pomocy.

Zatem nawet jeśli pracownicy lub zleceniobiorcy wykonują czynności związane z programem, to robią to na zlecenie i dla podmiotu realizującego cel tego programu na mocy zawartej z nim umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej. Innymi słowy, pracownicy realizują cel programu, nie bezpośrednio, ale pośrednio poprzez wykonanie zadania powierzonego przez pracodawcę/zleceniodawcę. Skoro w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawierającym negatywną przesłankę zwolnienia mowa jest o zleceniu przez podatnika bezpośrednio realizującego cel programu wykonania określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem bez względu na rodzaj zawartej umowy, to należy zapis ten rozumieć szeroko, a więc chodzi tu o każdy rodzaj umowy, czy to o pracę, czy też o dzieło, zlecenia itp. Analiza przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prowadzi do wniosku, że podatnikiem realizującym bezpośrednio cel programu może być jedynie podmiot, któremu powierzono w sensie ekonomicznym i technicznym realizację konkretnego projektu, a tym podmiotem w niniejszej sprawie nie są osoby zatrudnione przez Wnioskodawcę.

Reasumując, należy zatem stwierdzić, iż wynagrodzenie wypłacane osobom będącym pracownikami Wnioskodawcy jak i osobom zatrudnionym na podstawie umów cywilnoprawnych, zaangażowanym w realizację projektów i działań w ramach ww. programów nie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie zostały spełnione uwarunkowania określone w tym przepisie.

To jednoznacznie przesądza o braku podstaw do zwolnienia, bowiem w świetle unormowania omawianego przepisu niespełnienie choćby jednej z przesłanek skutkuje niemożnością skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym na Wnioskodawcy jako płatniku ciąży obowiązek poboru i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy. Tym samym - wobec pobierania zaliczek na podatek dochodowy od całości wypłacanych przez Wnioskodawcę wynagrodzeń - brak jest podstaw do skorygowania na tej podstawie informacji PIT-11.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-561 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl