ITPB2/415-635/13/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 października 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-635/13/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2013 r. (data wpływu - 25 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 września 2013 r. (data wpływu - 19 września 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wypłaty spadkobiercom zmarłego funkcjonariusza należności z tytułu rekompensaty pieniężnej za przedłużony czas służby i nagrody rocznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wypłaty spadkobiercom zmarłego funkcjonariusza należności z tytułu rekompensaty pieniężnej za przedłużony czas służby i nagrody rocznej.

Wniosek uzupełniono w dniu 19 września 2013 r.

W przedmiotowym wniosku oraz w piśmie uzupełniającym przedstawiono następujący stan faktyczny.

Funkcjonariusz Państwowej Straży Pożarnej zmarł w dniu 21 sierpnia 2011 r., a jego śmieć nie miała związku ze służbą. Pozostawił po sobie żonę oraz trójkę małoletnich dzieci, z czego jedno z nich jest dzieckiem z pierwszego małżeństwa. Po zmarłym funkcjonariuszu pozostały do wypłaty:

* rekompensata pieniężna za przedłużony czas służby, o której mowa w art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2009 r. Nr 12, poz. 68 z późn. zm.),

* nagroda roczna, o której mowa w art. 95 ww. ustawy.

W dniu 21 grudnia 2012 r. wypłacono (zgodnie z postanowieniem sądu o nabyciu spadku) 1/4 rekompensaty pieniężnej za przedłużony czas służby i 1/4 nagrody rocznej Pani X (żonie), 1/4 rekompensaty pieniężnej za przedłużony czas służby i 1/4 nagrody rocznej córce Y, 1/4 rekompensaty pieniężnej za przedłużony czas służby i 1/4 nagrody rocznej synowi Z. Należności dla córki i syna wpłacono na konto Pani X (matki dzieci) jako sprawującej bezpośrednią opiekę czyli przedstawiciela ustawowego. Do dnia dzisiejszego nie wypłacono 1/4 rekompensaty pieniężnej za przedłużony czas służby i 1/4 nagrody rocznej córce W (brak kontaktu - przebywa poza granicą kraju).

Od ww. należności nie został pobrany podatek, pomimo iż osoby którym zostały one wypłacone są uprawnione do renty rodzinnej.

W ocenie Wnioskodawcy w opisanej sytuacji zarówno ww. rekompensata pieniężna za przedłużony czas służby, jak i nagroda roczna, wchodzą do masy spadkowej (nie ma ustalonej przez sąd masy spadkowej, jest tylko postanowienie sądu o nabyciu spadku przez spadkobierców w częściach), dlatego też należności te zostały wypłacone osobom wskazanym w postanowieniu sądu o nabyciu spadku.

Od wypłaconych świadczeń nie został pobrany podatek, natomiast wystawiona została na Panią X (małżonkę po zmarłym) informacja PIT-11.

Wnioskodawca, jako płatnik, nie potrącił podatku, ponieważ uważał, że wypłacone po zmarłym należności wchodzą w skład masy spadkowej, w związku z czym nie podlegają one opodatkowaniu zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy należało pobrać podatek od należności wypłaconych członkom rodziny (uprawnionym do renty rodzinnej po zmarłym funkcjonariuszu) zgodnie z art. 41 ustawy podatek dochodowy od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, należności (rekompensata pieniężna za przedłużony czas służby oraz nagroda roczna) wypłacone członkom rodziny (w tym małoletnim dzieciom) po zmarłym funkcjonariuszu nie podlegają opodatkowaniu, pomimo iż są to osoby uprawnione do renty rodzinnej po zmarłym, ponieważ przepisy ustawy o Państwowej Straży Pożarnej (dalej: ustawa o PSP) poza jednoznacznym określeniem należności przysługujących rodzinie pozostałej po zmarłym strażaku (art. 100 ww. ustawy) nie precyzują jak należy traktować pozostałe nie wypłacone należności, wynikające ze stosunku służbowego (m.in. nagrodę roczną i rekompensatę pieniężną za przedłużony czas służby).

Ustawa o PSP nie przewiduje odesłania w sprawach nieuregulowanych do przepisów Kodeksu pracy. Przepisy te jak i również inne przepisy prawa pracy znajdują zastosowanie wyłącznie w sprawach, w których przepisy ustawy o PSP wyraźnie do nich odsyłają. W związku z powyższym brak jest podstaw aby w przypadku śmierci strażaka stosować art. 631 § 2 Kodeksu pracy. Wobec braku w ustawie o PSP uregulowań szczególnych - w opinii Wnioskodawcy - uznać należy, że wszystkie prawa majątkowe strażaka ze stosunku służby (w tym rekompensata pieniężna za przedłużony czas służby i nagroda roczna) do których nie odwołuje się oraz art. 100 pkt 1 ustawy o PSP po jego śmierci wchodzą do spadku po nim. W takim przypadku na zakładzie pracy nie ciąży obowiązek poboru podatku od wypłaconych należności po zmarłym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń (art. 11 ust. 1 ww. ustawy).

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego po zmarłym w dniu 21 sierpnia 2011 r. funkcjonariuszu pozostały do wypłaty:

* rekompensata pieniężna za przedłużony czas służby, o której mowa w art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2009 r. Nr 12, poz. 68 z późn. zm.),

* nagroda roczna, o której mowa w art. 95 ww. ustawy.

Następnie w dniu 21 grudnia 2012 r. - zgodnie z postanowieniem sądu o nabyciu spadku-wypłacono ww. należności w następujący sposób: 1/4 rekompensaty pieniężnej za przedłużony czas służby i 1/4 nagrody rocznej Pani X (żonie), #188; rekompensaty pieniężnej za przedłużony czas służby i 1/4 nagrody rocznej córce Y, 1/4 rekompensaty pieniężnej za przedłużony czas służby i 1/4 nagrody rocznej synowi Z. Należności dla córki i syna wpłacono na konto Pani X (matki dzieci) jako sprawującej bezpośrednią opiekę czyli przedstawiciela ustawowego. Do dnia dzisiejszego nie wypłacono 1/4 rekompensaty pieniężnej za przedłużony czas służby i 1/4 nagrody rocznej córce W (brak kontaktu - przebywa poza granicą kraju).

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca doprecyzował, że w Jego ocenie zarówno ww. rekompensata pieniężna za przedłużony czas służby, jak i nagroda roczna, wchodzą do masy spadkowej (nie ma ustalonej przez sąd masy spadkowej, jest tylko postanowienie sądu o nabyciu spadku przez spadkobierców w częściach), dlatego też należności te zostały wypłacone osobom wskazanym w postanowieniu sądu o nabyciu spadku.

Zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy o PSP czas służby strażaka nie może przekraczać przeciętnie 40 godzin tygodniowo w przyjętym okresie rozliczeniowym, nieprzekraczającym 6 miesięcy. Natomiast w myśl art. 95 ust. 1 ustawy strażakowi za służbę pełnioną nienagannie w danym roku kalendarzowym przysługuje nagroda roczna w wysokości jednomiesięcznego uposażenia. Stosownie zaś do art. 100 ust. 1 ustawy w razie śmierci strażaka lub uznania go za zmarłego pozostałej po nim rodzinie przysługuje odprawa pośmiertna w takiej wysokości, w jakiej przysługiwałaby temu strażakowi odprawa, gdyby był zwolniony ze służby, oraz świadczenie określone w art. 98 ust. 1 pkt 2 i 3 (tekst jedn.: ekwiwalent pieniężny za niewykorzystane urlopy wypoczynkowe oraz zryczałtowany ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany w danym roku przejazd, o którym mowa w art. 63).

Świadczenia, o których mowa w ust. 1, przysługują małżonkowi strażaka, który pozostawał z nim we wspólnocie małżeńskiej, a w dalszej kolejności dzieciom i rodzicom, jeżeli w dniu śmierci strażaka spełniali warunki do uzyskania renty rodzinnej na podstawie przepisów o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (art. 100 ust. 2).

Skoro jednak wypłacenie przez Wnioskodawcę opisanych we wniosku należności nastąpiło w oparciu o postanowienie sądu o stwierdzenie nabycia spadku, a nadto przepisy ustawy o Państwowej Starzy Pożarnej nie odwołują się w sytuacji ich wypłaty członkom rodziny zmarłego funkcjonariusza do Kodeksu pracy, w związku z czym zostały one zaliczone do masy spadkowej po zmarłym, należy odwołać się do art. 2 ust. 1 pkt 3 o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom ustawy od spadków i darowizn.

Zgodnie z brzmieniem art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768) podatkowi od spadków i darowizn, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem m.in. dziedziczenia.

Z kolei art. 19 ust. 1 przytoczonej ustawy, na który powołuje się Wnioskodawca, stanowi, że dłużnicy spadkodawcy lub osób, którym przysługują wierzytelności z tytułu zapisu (dalszego zapisu), wkładu oszczędnościowego na podstawie dyspozycji wkładem na wypadek śmierci lub umorzenia jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego otwartego lub specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego na podstawie dyspozycji uczestnika tych funduszy na wypadek jego śmierci są obowiązani przekazać naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania wierzyciela, informację o dokonanych wypłatach (zwrocie długu) i ich wysokości, w terminie 14 dni od dnia wypłaty.

Z powyżej cytowanych przepisów wynika, iż nabycie przez osoby fizyczne praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w drodze dziedziczenia podlega przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn. Tym samym wypłata członkom rodziny (spadkobiercom) zmarłego funkcjonariusza opisanych we wniosku należności zaliczonych do masy spadkowej także podlega przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn, co wyklucza możliwość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, w świetle przedstawionego stanu faktycznego i powołanych przepisów prawa, w związku z wypłatą spadkobiercom ww. świadczeń pieniężnych nie powstał u Wnioskodawcy jako płatnika obowiązek obliczenia i pobrania podatku dochodowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl