ITPB2/415-630/10/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 września 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-630/10/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2010 r. (data wpływu 28 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania przychodu z tytułu dofinansowania funduszu remontowego z nadwyżki bilansowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania przychodu z tytułu dofinansowania funduszu remontowego z nadwyżki bilansowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zgodnie z przepisami art. 75-77 ustawy - Prawo spółdzielcze zysk spółdzielni po pomniejszeniu o podatek dochodowy od osób prawnych stanowi nadwyżkę bilansową, która podlega podziałowi na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia. Nadwyżka bilansowa (zysk po opodatkowaniu) zgodnie z podjętą uchwałą Walnego Zgromadzenia zostanie przeznaczona na dofinansowanie (zwiększenie) funduszu remontowego wszystkich zasobów mieszkaniowych.

W treści uchwały Walnego Zgromadzenia sprecyzowano podział nadwyżki bilansowej, z której wynika, że zysk Spółdzielni zostanie przeznaczony na zwiększenie funduszu remontowego wszystkich zasobów mieszkaniowych Spółdzielni z podziałem na poszczególne osiedla według powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych.

W tych zasobach zamieszkują:

* członkowie lub nie członkowie posiadający lokatorskie lub własnościowe prawo do lokali,

* członkowie lub nie członkowie posiadający odrębną własność lokali,

* członkowie lub nie członkowie zajmujący lokale na podstawie umowy najmu.

Zasilony z zysku fundusz remontowy zostanie przeznaczony na remonty wspólnych części budynków mieszkalnych oraz infrastrukturę zewnętrzną. Wykonane remonty na nieruchomościach nie będą rozliczane indywidualnie z każdym mieszkańcem.

Po stronie przychodów na funduszu remontowym danej nieruchomości będzie wpłata mieszkańców, która jest odrębnym składnikiem w opłacie czynszowej za lokal oraz odpis z zysku na daną nieruchomość według powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych. Po stronie kosztów będą wykonane roboty remontowe na danej nieruchomości.

Ewidencja w Spółdzielni prowadzona jest odrębnie dla każdej z nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w związku z dofinansowaniem funduszu remontowego z nadwyżki bilansowej Spółdzielnia Mieszkaniowa powinna pobrać podatek dochodowy na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od przychodu, który powstaje z tego tytułu u osób posiadających lokale mieszkalne w zasobach Spółdzielni.

2.

Jeżeli wystąpi opodatkowanie, to w jaki sposób należy wyliczyć podstawę opodatkowania zważywszy na fakt, że prace remontowe dotyczyć będą elementów wspólnych budynku mieszkalnego oraz infrastruktury zewnętrznej w ramach danej nieruchomości.

Zdaniem Wnioskodawcy przeznaczenie zysku na cele remontowe lokali mieszkalnych nie kreuje dla osób mających lokale w spółdzielni dochodów z tytułu udziału w zyskach osoby prawnej. Z tytułu dofinansowania funduszu remontowego członkowie Spółdzielni i inne osoby mające lub nie mające tytułu prawnego do lokali mieszkalnych w Spółdzielni nie otrzymują żadnego przychodu. Fundusz remontowy jest funduszem Spółdzielni-osoby prawnej i jako taki mieści się w gospodarce zasobów mieszkaniowych. Nie jest to dochód z innych źródeł, ani dochód z udziału w zyskach osoby prawnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 20 ust. 1 wyżej powołanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie "w szczególności" dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

W myśl art. 24 ust. 5 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego, a w spółdzielniach - dochód przeznaczony na podwyższenie funduszu udziałowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) osoby prawnej.

W świetle powyższego przepisu zatem dochodem (przychodem) jest dochód przeznaczony w spółdzielni na podwyższenie funduszu udziałowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten fundusz z innych funduszy.

Przepisy art. 78 § 1 i § 2 z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 z późn. zm.) stanowią, że zasadniczymi funduszami własnymi tworzonymi w spółdzielni są:

1.

fundusz udziałowy powstający z wpłat udziałów członkowskich, odpisów na udziały członkowskie z podziału nadwyżki bilansowej lub innych źródeł określonych w odrębnych przepisach;

2.

fundusz zasobowy powstający z wpłat przez członków wpisowego, części nadwyżki bilansowej lub innych źródeł określonych w odrębnych przepisach.

Spółdzielnia tworzy także inne fundusze własne przewidziane w odrębnych przepisach oraz w jej statucie (art. 78 § 2 ww. ustawy).

Jak wynika z treści art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. (...).

Przepis art. 77 § 1 ww. ustawy - Prawo spółdzielcze wskazuje, że część nadwyżki bilansowej pozostałej po dokonaniu odpisu, o którym mowa w art. 76, przeznacza się na cele określone w uchwale walnego zgromadzenia. Zasady podziału nadwyżki bilansowej między członków spółdzielni określa statut (art. 77 § 2 ww. ustawy).

Nadwyżkę bilansową stanowi zysk spółdzielni, po pomniejszeniu o podatek dochodowy i inne obciążenia obowiązkowe wynikające z odrębnych przepisów ustawowych (art. 75 ww. ustawy).

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne (tekst jedn. nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu) przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy. Innymi słowy, pod pojęciem tym należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Z przestawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że na podstawie przepisów art. 75-77 ustawy - Prawo spółdzielcze, zgodnie z podjętą uchwałą Walnego Zgromadzenia nadwyżka bilansowa (zysk po opodatkowaniu) zostanie przeznaczona na dofinansowanie (zwiększenie) funduszu remontowego wszystkich zasobów mieszkaniowych z podziałem na poszczególne osiedla według powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych.

W ww. zasobach zamieszkują:

* członkowie lub nie członkowie posiadający lokatorskie lub własnościowe prawo do lokali,

* członkowie lub nie członkowie posiadający odrębną własność lokali,

* członkowie lub nie członkowie zajmujący lokale na podstawie umowy najmu.

Zasilony z zysku fundusz remontowy zostanie przeznaczony na remonty wspólnych części budynków mieszkalnych oraz infrastrukturę zewnętrzną. Wykonane remonty na nieruchomościach nie będą rozliczane indywidualnie z każdym mieszkańcem.

Biorąc pod uwagę przytoczone powyżej przepisy prawa, jak i przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego stwierdzić zatem należy, iż w związku z dofinansowaniem funduszu remontowego wszystkich zasobów mieszkaniowych dokonanym z nadwyżki bilansowej nie powstaje przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dla poszczególnych osób wymienionych we wniosku (tekst jedn. członków lub nie członków posiadających lokatorskie lub własnościowe prawo do lokalu, członków lub nie członków posiadających odrębną własność oraz członków lub nie członków zajmujących lokal na podstawie umowy najmu). Dofinansowanie nie powoduje bowiem powstania po stronie tych osób przysporzenia majątkowego, ponieważ w omawianej sytuacji nie otrzymują żadnych środków finansowych, jak również nie przysługuje im żadne świadczenie ze strony Spółdzielni.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl