ITPB2/415-625/13/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 września 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-625/13/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2013 r. (data wpływu - 19 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania oprocentowania i zwrotu wkładów pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania oprocentowania i zwrotu wkładów pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, będący bankiem spółdzielczym, zamierza przedstawić ofertę swoim członkom i zaproponować im wniesienie wkładów pieniężnych celem skorzystania przez bank z wymienionego wkładu na zasadach określonych w statucie i odrębnej umowie oraz przy zachowaniu następujących warunków:

1.

wkłady pieniężne są wnoszone na okres co najmniej 5 lat,

2.

wkłady pieniężne są oprocentowane proporcjonalnie do czasu pozostawania w obrocie,

3.

członek deklaruje wniesienie wkładu pieniężnego z podaniem jego wysokości, terminu wniesienia i czasu korzystania przez bank, poprzez wypełnienie deklaracji,

4.

wypłata odsetek następuje w cyklach rocznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy Wnioskodawca jako płatnik od zaliczonego w ciężar kosztów oprocentowania wkładów pieniężnych członków zobowiązany jest do poboru zaliczek w wysokości 18% na podatek dochodowy od osób fizycznych.

2. Czy zwrot wkładów w wartości nominalnej jest wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych.

3. Czy zawarcie, umowy wniesienia wkładu pieniężnego podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie pierwsze i drugie, natomiast w zakresie pytania trzeciego wniosek zostanie rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.

Zdaniem Wnioskodawcy, jako płatnik, zobowiązany jest do poboru zaliczek w wysokości 18% na podatek dochodowy od osób fizycznych od zaliczonego w ciężar kosztów oprocentowania wkładów pieniężnych jego członków (art. 35 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), które przekazywane są do właściwego urzędu skarbowego do 20-tego każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Po zakończeniu roku sporządzany jest PIT 11.

Natomiast zwrot wkładów, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 50 ww. ustawy podatkowej, który mówi, że wolne są od podatku przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów spółdzielni, do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów, będzie wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie zaś art. 20 ust. 1 ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyty we wskazanym przepisie zwrot "w szczególności" dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy bowiem mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 1376 z późn. zm.) bankiem spółdzielczym jest bank będący spółdzielnią, do którego w zakresie nieuregulowanym w ustawie z dnia 7 grudnia 2000 r. o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających (Dz. U. Nr 119, poz. 1252, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających", i niniejszej ustawie, mają zastosowanie przepisy ustawy - Prawo spółdzielcze.

W myśl art. 152 § 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 z późn. zm.), statut spółdzielni może zobowiązywać członków do wniesienia określonego wkładu pieniężnego. Na poczet tego wkładu spółdzielnia może przyjąć środki produkcji, jak: inwentarz żywy, pasze, materiał siewny, urządzenia, maszyny i narzędzia przydatne we wspólnym gospodarstwie. Środki te podlegają oszacowaniu według stanu i cen z dnia wniesienia. Wkład pieniężny, jak i środki produkcji wniesione na jego poczet są przeliczane według zasad określonych w statucie (art. 152 § 2 ww. ustawy). Natomiast w myśl § 3 art. 152 cytowanej ustawy, wkład pieniężny jest oprocentowany w wysokości określonej w statucie. Z kolei na podstawie art. 152 § 4 ustawy wypłata odsetek od wkładu pieniężnego następuje raz w roku w terminie wskazanym w statucie. Strony mogą uzgodnić, że należne za dany rok odsetki zostaną zaliczone na powiększenie wkładu pieniężnego członka. Zgodnie zaś z art. 82 ww. ustawy oprocentowanie wkładów pieniężnych stanowi koszt uzyskania przychodów spółdzielni.

Ponadto zgodnie z art. 153 § 1 Prawa spółdzielczego wkład pieniężny podlega zwrotowi w wypadku ustania członkostwa. Zwrot następuje w gotówce przy uwzględnieniu zasad, o których mowa w art. 152 § 2. Z kolei w myśl art. 154 § 1 ww. ustawy, jeżeli statut dopuszcza możliwość wnoszenia nadobowiązkowego wkładu pieniężnego - wkład taki może być zwrócony w czasie trwania członkostwa. Do wkładu nadobowiązkowego stosuje się odpowiednio przepisy art. 152 i 153 (art. 154 § 2 ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że źródłem finansowania oprocentowania wkładów członkowskich nie jest zysk spółdzielni. Nie można zatem oprocentowania wkładów pieniężnych kwalifikować do przychodów z tytułu udziału w zyskach osoby prawnej. Oprocentowanie wkładów pieniężnych nie jest bowiem przychodem z tytułu partycypacji w zysku osoby prawnej, jaką jest spółdzielnia. Kwoty oprocentowania wkładów pieniężnych członków spółdzielni należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, określonych w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 35 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do poboru zaliczek miesięcznych od oprocentowania wkładów pieniężnych członków spółdzielni, zaliczonego w ciężar kosztów spółdzielni obowiązane są spółdzielnie jako płatnicy. Zaliczkę od tego rodzaju przychodów pobiera się, stosując najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 (art. 35 ust. 6 ustawy). Ponadto zaliczkę, obliczoną w sposób określony w ust. 3-8, zmniejsza się - zgodnie z art. 35 ust. 9 ustawy - o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej w tym miesiącu przez płatnika ze środków podatnika.

Zatem mając na uwadze opisane zdarzenie przyszłe, Wnioskodawca, będzie zobowiązany jako płatnik do poboru zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy od zaliczonego w ciężar kosztów oprocentowania wkładów pieniężnych jego członków. Zaliczki te Wnioskodawca winien pobierać w wysokości najniższej stawki podatkowej, określonej w art. 27 ust. 1 ustawy, pomniejszając je o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej w tym miesiącu przez płatnika ze środków podatnika.

Natomiast co do zwrotu wkładów w wartości nominalnej przywołać należy art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni, do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni.

Mając zatem na uwadze powołane dotąd przepisy prawa należy stwierdzić, iż zwrot wkładów w wartości nominalnej będzie korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl