ITPB2/415-624/11/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 października 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-624/11/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2011 r. (data wpływu 4 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 września 2011 r. (data wpływu 29 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kwalifikacji do źródła przychodów dodatku spisowego i nagrody spisowej otrzymanych przez pracownika Urzędu Gminy oddelegowanego do pracy w biurze spisowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem w dniu 29 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kwalifikacji do źródła przychodów dodatku spisowego i nagrody spisowej otrzymanych przez pracownika Urzędu Gminy oddelegowanego do pracy w biurze spisowym.

We wniosku tym oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest pracownikiem Urzędu Gminy i zgodnie z zarządzeniem Gminnego Komisarza Spisowego z dnia 22 maja 2010 r. został powołany na lidera gminnego w powszechnym spisie rolnym w 2010 r. Z tego tytułu otrzymywał wynagrodzenie - dodatek spisowy i nagrody, od których został potrącony podatek dochodowy od osób fizycznych oraz składki na ubezpieczenie społeczne płacone przez pracodawcę i pracownika. Świadczenia te przyznawał Gminny Komisarz Spisowy.

Kwestię przyznawania dodatków i nagród reguluje ustawa z dnia 17 lipca 2009 r. o powszechnym spisie rolnym w 2010 r. (Dz. U. Nr 126, poz. 1040) oraz rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 listopada 2009 r. w sprawie wynagrodzenia za wykonywanie prac związanych z powszechnym spisem rolnym w 2010 r. (Dz. U. Nr 205, poz. 1582).

Wnioskodawca zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy o powszechnym spisie rolnym został oddelegowany do pracy w Gminnym Biurze Spisowym. Oprócz prac związanych z przeprowadzeniem spisu wykonywał swoje obowiązki przypisane do Jego stanowiska pracy w Urzędzie Gminy.

Po otrzymaniu wyjaśnień Ministerstwa Finansów oraz Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej Wnioskodawca zwrócił się w roku bieżącym do pracodawcy o zwrot pobranych składek na ubezpieczenie społeczne, lecz spotkał się z odmową, którą uzasadniono tym, że zleceniodawcą był pracodawca. Pomimo przedłożenia posiadanych pism Wnioskodawcy nie zwrócono pobranych składek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychody uzyskane z tytułu wykonywanych w 2010 r. prac związanych z powszechnym spisem rolnym należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście.

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskane przychody należy zaliczyć do działalności wykonywanej osobiście. Swoje stanowisko Wnioskodawca argumentuje tym, że przedmiotowe świadczenia nie zostały zaliczone Jemu do dodatkowego wynagrodzenia, tzw. "trzynastki". Z tytułu wykonywanej pracy w godzinach od 8 do 20 zakład pracy nie wypłacał wynagrodzenia za nadgodziny ani też nie udzielał z tego tytułu dodatkowych dni wolnych.

Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z wyjaśnieniem Ministerstwa Finansów z dnia 16 listopada 2010 r. uzyskane przychody należy zaliczyć do działalności wykonywanej osobiście, co potwierdziło Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej w odpowiedzi z dnia 22 grudnia 2010 r. udzielonej osobie fizycznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. z 2010 r. Dz. U. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście. Z przepisu art. 13 pkt 6 ww. ustawy wynika, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o powszechnym spisie rolnym w 2010 r. (Dz. U. Nr 126, poz. 1040) do wykonania prac spisowych Generalny Komisarz Spisowy, wojewódzcy komisarze spisowi oraz gminni komisarze spisowi tworzą odpowiednio:

1.

Centralne Biuro Spisowe;

2.

wojewódzkie biura spisowe;

3.

gminne biura spisowe.

W skład biur spisowych wchodzą oddelegowani przez komisarzy spisowych pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego (art. 14 ust. 2 ww. ustawy).

Pracami gminnego biura spisowego kieruje gminny komisarz spisowy. Prace gminnego biura spisowego nadzoruje właściwy miejscowo dyrektor urzędu statystycznego (art. 14 ust. 5).

Z przepisu art. 17 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż prace spisowe są finansowane z budżetu państwa, z części dotyczącej Głównego Urzędu Statystycznego, oraz ze środków Unii Europejskiej. Natomiast z ust. 3 tego artykułu wynika, iż pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego, oddelegowani przez komisarzy spisowych do pracy w biurach spisowych, za czas wykonywania prac spisowych zachowują prawo do wynagrodzenia u swojego pracodawcy.

Osobom, o których mowa w ust. 3, zastępcom komisarzy spisowych i innym pracownikom jednostek służb statystyki publicznej, wykonującym prace spisowe, mogą być przyznawane dodatki spisowe i nagrody, a komisarzom spisowym - nagrody (art. 17 ust. 4 ww. ustawy).

Na podstawie art. 17 ust. 5 ww. ustawy Rada Ministrów wydała rozporządzenie z dnia 24 listopada 2009 r. w sprawie wynagrodzenia za wykonywanie prac związanych z powszechnym spisem rolnym w 2010 r. (Dz. U. Nr 205, poz. 1582).

Z § 1 tegoż rozporządzenia wynika, iż rozporządzenie określa kryteria obliczania i wysokość wynagrodzenia za wykonywanie prac spisowych dla osób, o których mowa w art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o powszechnym spisie rolnym w 2010 r., zwanej dalej "ustawą", oraz kryteria przyznawania i wysokość dodatków spisowych i nagród dla osób, o których mowa w art. 17 ust. 3 i 4 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest pracownikiem Urzędu Gminy i zgodnie z zarządzeniem Gminnego Komisarza Spisowego został powołany na lidera gminnego w powszechnym spisie rolnym w 2010 r. Stosownie do ustawy o powszechnym spisie rolnym w 2010 r. oraz rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagrodzenia za wykonywanie prac związanych z Powszechnym Spisem Rolnym w 2010 r. otrzymywał wynagrodzenie - dodatek spisowy i nagrody. Świadczenia te przyznawał Gminny Komisarz Spisowy. Wnioskodawca zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy o powszechnym spisie rolnym został oddelegowany do pracy w Gminnym Biurze Spisowym. Oprócz prac związanych z przeprowadzeniem spisu wykonywał swoje obowiązki przypisane do Jego stanowiska pracy w Urzędzie Gminy.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny sprawy oraz powyższe przepisy prawa stwierdzić należy, iż wypłacone dodatki spisowe i nagrody przyznane pracownikowi jednostki samorządu terytorialnego, oddelegowanemu do pracy w Gminnym Biurze Spisowym, nie stanowią przychodu ze stosunku pracy. Świadczenia te zostały otrzymane w związku z wykonywaniem przez Niego prac zleconych przez Gminnego Komisarza Spisowego czyli inny podmiot niż pracodawca, dlatego też przychód z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, tj. do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl