ITPB2/415-600/14/IB - PIT w zakresie obowiązków uczelni w związku z dokonywaniem świadczeń na rzecz studentów z Angoli

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 września 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-600/14/IB PIT w zakresie obowiązków uczelni w związku z dokonywaniem świadczeń na rzecz studentów z Angoli

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2014 r. (data wpływu 5 czerwca 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 sierpnia 2014 r. (data wpływu 13 sierpnia 2014 r.) oraz pismem z dnia 27 sierpnia 2014 r. (data wpływu 28 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Uczelni w związku z dokonywaniem świadczeń na rzecz studentów z Angoli - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Uczelni w związku z dokonywaniem świadczeń na rzecz studentów z Angoli.

Wezwaniem z dnia 28 lipca 2014 r. oraz wezwaniem z dnia 21 sierpnia 2014 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy zwrócił się m.in. o wyczerpujące przedstawienie zaistniałego stanu faktycznego.

Pismem z dnia 12 sierpnia 2014 r. (data wpływu 13 sierpnia 2014 r.) oraz pismem z dnia 27 sierpnia 2014 r. (data wpływu 28 sierpnia 2014 r.) uzupełniono wniosek w ww. zakresie.

W przedmiotowym wniosku i w jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej: Uczelnia) w dniu 16 kwietnia 2013 r. zawarł Umowę o Współpracy ze Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w S. w Polsce (dalej Kontrahent). Przedmiotem Umowy jest współpraca przy realizacji Kontraktu w zakresie technicznego i pedagogicznego wsparcia i pomocy dla Akademii Rybołówstwa i Nauk o Morzu w N., Republika Angoli, w celu między innymi kompleksowej obsługi pobytu i nauki studentów i doktorantów angolskich w Polsce. Partnerstwo Wnioskodawcy polega na świadczeniu usługi edukacyjnej w formie studiów wyższych do uzyskania stopnia magistra i doktora. Wykonanie tej usługi uwarunkowane jest nauką języka polskiego w stopniu umożliwiającym ww. naukę.

Wymieniony kurs języka polskiego dla studentów z Angoli zgodnie z zawartą umową przeprowadzony zostanie przez Uniwersytet w Polsce. Ponadto kompleksowa obsługa pobytu i nauki studentów i doktorantów angolskich w Polsce obejmuje:

a.

zakwaterowanie dla studentów w kampusie Uczelni - Wnioskodawcy, zaś w przypadku odbywania nauki języka polskiego w innych miejscowościach zakwaterowanie w miejscowych kampusach,

b.

wypłaty stypendium ze środków uzyskanych przez Uczelnię - Wnioskodawcę na mocy Umowy z ww. Sp. z o.o. Wypłacone stypendia przeznaczone zostaną na pokrycie kosztów utrzymania, transportu lokalnego, materiałów szkolnych, podręczników i innych kosztów związanych z pobytem studentów w Polsce,

c.

obsługę administracyjną pobytu studentów w Polsce,

d.

dokonanie zgłoszenia studentów i doktorantów do dobrowolnego ubezpieczenia zdrowotnego w Narodowym Funduszu Zdrowia,

e.

dokonanie wstępnej weryfikacji dokumentów edukacyjnych przekazanych przez Kontrahenta pod kątem spełnienia wymogów odbywania studiów w Polsce, a następnie zorganizowanie procedury nostryfikacji tych dokumentów we właściwych organach.

Pobyt studentów reguluje między innymi rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 października 2006 r. w sprawie podejmowania i odbywania przez cudzoziemców studiów i szkoleń oraz ich uczestniczenia w badaniach naukowych i pracach rozwojowych i tak zgodnie z § 1.2 ust. 2 pkt 1 i § 1.2 ust. 2 pkt 3 studenci posiadają wizę studencką uprawniającą do pobytu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej oraz posiadają polisę ubezpieczeniową na wypadek choroby lub następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW). Natomiast w § 2.1 ust. 2 tegoż rozporządzenia ustawodawca użył określenia "w okresie trwania rocznego kursu, przysługują uprawnienia osoby odbywającej studia wyższe", a zatem studenci w myśl ww. przepisu posiadają status studenta.

Przedstawione we wniosku stypendia oraz opłacane przez Uczelnię ubezpieczenie zdrowotne i polisa ubezpieczeniowa pochodzą ze środków własnych Uczelni uzyskanych z zawartej Umowy o Współpracy i nie stanowią dla studentów świadczenia pomocy materialnej przyznanej na podstawie przepisów o systemie oświaty, Prawo o Szkolnictwie Wyższym ani przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz stopniach i tytule w zakresie sztuki.

Na podstawie zawartej Umowy, Wnioskodawca wypłaca każdemu studentowi co miesiąc przez okres trwania nauki stypendia ze środków pozyskanych od Sp. z o.o., na pokrycie kosztów utrzymania, transportu lokalnego, materiałów szkolnych, podręczników i innych kosztów związanych z pobytem studentów w Polsce.

Wnioskodawca wypłaca każdemu studentowi, stypendium w wysokości 3000 zł (miesięcznie) w ramach zawartej Umowy o Współpracy pomiędzy Wnioskodawcą - Uczelnią, publiczną szkołą wyższą a Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Strony w oparciu o zawartą pomiędzy nimi umowę z dnia 13 lipca 2008 r. współpracowały przy realizacji kontraktu zawartego pomiędzy Spółką a Ministerstwem Rybołówstwa Republiki Angoli w przedmiocie udziału w I etapie budowy i organizacji Akademii Rybołówstwa w N. Spółka zawarła kontrakt z Ministerstwem Rozwoju Obszarów Wiejskich, Rolnictwa i Rybołówstwa Republiki Angoli w przedmiocie tworzenia i budowy Akademii Rybołówstwa i Nauki o Morzu Etap II, obejmujący między innymi wsparcie i pomoc techniczną i edukacyjną.

Uczestnictwo Uczelni - Wnioskodawcy przy realizacji kontraktu jest z uwagi na fakt, iż Uczelnia jest specjalistyczną uczelnią wyższą, posiadającą odpowiednią kadrę i zasoby do realizacji obowiązków wynikających z Umowy w zakresie wykonania usługi edukacyjnej polegającej na kształceniu w formie studiów wyższych magisterskich i doktoranckich studentów z Angoli, samodzielnie lub we współpracy z innymi renomowanymi publicznymi szkołami wyższymi (w szczególności podczas kursu języka polskiego) oraz kompleksowej obsługi pobytu i nauki studentów i doktorantów angolskich w Polsce, a także pedagogicznego wsparcia i pomocy dla Akademii Rybołówstwa i Nauki o Morzu Etap II.

Płatnik dokonuje wypłat stypendiów nie potrącając podatku dochodowego od osób fizycznych z wypłaconych stypendiów.

Uczelnia opłaca za każdego studenta z Angoli w ramach zawartej Umowy o Współpracy składkę (za każdego studenta 46,80 zł x 12 miesięcy =561,60 zł) na ubezpieczenie zdrowotne w Narodowym Funduszu Zdrowia oraz opłaca za każdego studenta (składkę jednorazową w wysokości 600 zł) polisę ubezpieczeniową na wypadek następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy stypendia wypłacane studentom z Angoli w ramach zawartych Umów są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

2. Czy powołując się na ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych Uczelnia ma obowiązek wystawienia każdemu studentowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informacji PIT-8C.

3. Czy opłacone przez Uczelnię ubezpieczenie zdrowotne w Narodowym Funduszu Zdrowia oraz polisa ubezpieczeniowa na wypadek choroby lub następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) stanowi przychód opodatkowany studenta cudzoziemca.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla studentów pochodzące między innymi ze środków własnych Uczelni przyznane zgodnie z ustawą - Prawo o szkolnictwie wyższym.

W świetle art. 98 ww. ustawy przez środki własne rozumie się między innymi przychody z działalności gospodarczej. Przychodami takimi niewątpliwie są środki uzyskane z zawartego Kontraktu. Zatem przedmiotowe stypendium jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Opłacone składki przez Uczelnię na ubezpieczenie zdrowotne w Narodowym Funduszu Zdrowia oraz polisa ubezpieczeniowa na wypadek choroby lub następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) zdaniem Wnioskodawcy są zwolnione z podatku dochodowego, gdyż nie przekroczą kwoty wolnej od podatku w roku podatkowym w świetle art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy skoro stypendia są zwolnione od podatku to nie trzeba ich wykazywać w PIT-8C. Łączna kwota przychodu uzyskanego przez stypendystę z Angoli wynosi 1161,60 zł i nie przekracza kwoty wolnej od podatku, w związku z powyższym - zdaniem Uczelni - nie stanowi to przychodu opodatkowanego dla studenta-cudzoziemca. Oznacza to, że zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych dla dochodu rocznego poniżej 3091,49 zł podatek do zapłacenia będzie zerowy w związku z czym brak jest podstawy do odprowadzenia podatku dochodowego oraz do wystawienia PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) do poboru zaliczek miesięcznych, jako płatnicy są obowiązane jednostki organizacyjne uczelni, placówki naukowe, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne - od wypłacanych przez nie stypendiów.

Za stypendia, o których mowa w ust. 1 pkt 2, uważa się w szczególności stypendia przyznawane uczestnikom studiów doktoranckich, stypendia naukowe, stypendia i inne należności otrzymywane przez osoby kierowane za granicę w celach naukowych, dydaktycznych lub szkoleniowych, stypendia za rozwiązywanie zadań badawczych i wdrożeniowych oraz przyznawane studentom studiów dziennych stypendia za wyniki w nauce i stypendia ministra za osiągnięcia w nauce (art. 35 ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 35 ust. 3 ww. ustawy zaliczki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 7, za miesiące od stycznia do grudnia ustala się w sposób określony w art. 32 ust. 1-1c, z tym że w przypadku poboru zaliczek od emerytur i rent z zagranicy stosuje się postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartej z państwem, z którego pochodzą te emerytury i renty.

Na podstawie natomiast art. 39 ust. 1 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Stosownie do art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Natomiast stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

1.

pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,

2.

działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,

3.

działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

4.

położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

Jak dowodzi powyżej użyte sformułowanie "w szczególności" definicja dochodów (przychodów) uważanych za osiągane na terenie Rzeczypospolitej Polskiej ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby zaliczyć do nich również inne przychody nie wymienione wprost w tym przepisie.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Polska nie zawarła dotychczas umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Angolą.

W myśl natomiast art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jednocześnie, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty oraz Prawo o szkolnictwie wyższym.

Na mocy tego przepisu zwolnieniem przedmiotowym objęto zatem świadczenia mające charakter pomocy materialnej przyznane na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), a także ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. 164 poz. 1365 z późn. zm.).

Poza tym, omawiane zwolnienie z opodatkowania uzależnione jest również od spełnienia następujących warunków:

* beneficjentem pomocy może być wyłącznie: uczeń, student, uczestnik studiów doktoranckich i osoba uczestnicząca w innych formach kształcenia,

* źródłem ich pochodzenia może być tylko: budżet państwa, budżety jednostek samorządu terytorialnego oraz środki własne szkół i uczelni.

W przedstawionym stanie faktycznym świadczenia (stypendia, opłacone przez Uczelnię ubezpieczenie zdrowotne i polisa ubezpieczeniowa) - według wskazania Wnioskodawcy - nie stanowią świadczeń pomocy materialnej przyznanych na podstawie przepisów o systemie oświaty, Prawo o szkolnictwie wyższym ani przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz stopniach i tytule w zakresie sztuki

Mając na względzie powyższe oraz dyspozycję przepisu art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - tj. przepisu mającego być zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy przedmiotem interpretacji indywidualnej - stwierdzić zatem należy, że przedmiotowe świadczenia nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym.

W konsekwencji, w przypadku wypłaty stypendiów na Wnioskodawcy ciąży obowiązek obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek oraz sporządzenia i przekazania informacji PIT-11.

Natomiast w przypadku dokonywania świadczeń w postaci opłacania ubezpieczenia zdrowotnego i polisy ubezpieczeniowej, niezależnie od wartości tych świadczeń w roku podatkowym, w szczególności od tego, czy są to świadczenia dokonywane w wysokości powodującej obowiązek zapłaty podatku czy też nie, na Wnioskodawcy ciąży obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl