ITPB2/415-579/11/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 września 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-579/11/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2011 r. (data wpływu - 13 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kwalifikacji do źródła przychodów dodatków spisowych i nagród wypłaconych pracownikom oddelegowanym do gminnego biura spisowego - jest prawidłowe,

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kwalifikacji do źródła przychodów dodatków spisowych i nagród wypłaconych pracownikom oddelegowanym do gminnego biura spisowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zgodnie z ustawą z dnia 4 marca 2010 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r. (Dz. U. Nr 47, poz. 277) na terenie całego kraju przeprowadzany jest Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań w 2011 r. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, do wykonania prac spisowych Gminny Komisarz Spisowy utworzył gminne biuro spisowe. Do prac spisowych oddelegowani zostali pracownicy Urzędu Miejskiego. Z pracownikami nie zostały zawarte umowy zlecenia, za czas wykonywania prac spisowych zachowują oni prawo do wynagrodzenia. Na podstawie art. 20 ust. 1 przytoczonej ustawy prace spisowe są finansowane z budżetu państwa, z części dotyczącej Głównego Urzędu Statystycznego.

Wobec powyższego zadano następujące pytanie.

Czy dodatki i nagrody spisowe wypłacone na podstawie art. 20 ust. 5 ustawy o narodowym powszechnym spisie ludności i mieszkań w 2011 r. pracownikom Urzędu Miejskiego oddelegowanym do pracy w Gminnym Biurze Spisowym są przychodem ze stosunku pracy, czy też przychodem z działalności wykonywanej osobiście.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy o narodowym powszechnym spisie ludności i mieszkań w 2011 r. pracownicy Urzędu Miejskiego zostali oddelegowani do wykonywania prac spisowych. Art. 20 ust. 4 przytoczonej ustawy stanowi, że pracownicy statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego, oddelegowani przez komisarzy spisowych do prac spisowych, zachowują za czas ich wykonywania prawo do wynagrodzenia u swojego pracodawcy, jednocześnie w związku z wykonywaniem prac spisowych zostaną im przyznane dodatki spisowe i nagrody. Z pracownikami Urzędu Miejskiego nie zostały zawarte umowy zlecenia, a za czas wykonywania prac spisowych zachowują oni prawo do wynagrodzenia. Kwestię przyznawania dodatków spisowych i nagród regulują przepisy ustawy o narodowym powszechnym spisie ludności i mieszkań w 2011 r., a ich wypłatę przepisy rozporządzenia wydanego na podstawie art. 20 ust. 6 ww. ustawy.

W świetle powyższego, w opinii Wnioskodawcy, wypłacone dodatki spisowe i nagrody przyznane pracownikom oddelegowanym przez komisarza spisowego do pracy w biurze spisowym nie stanowią przychodów ze stosunku pracy. Świadczenia te zostaną przyznane w związku z wykonaniem przez te osoby prac zleconych przez komisarza spisowego, stąd też przychód z tego tytułu należy zaliczyć do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 3 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r. (Dz. U. Nr 47, poz. 277) na terenie gminy pracami spisowymi kieruje wójt (burmistrz, prezydent miasta) - jako gminny komisarz spisowy. Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 3 powołanej ustawy do wykonania prac spisowych gminni komisarze spisowi tworzą gminne biura spisowe. Natomiast w myśl art. 17 ust. 2 tej ustawy w skład biur spisowych wchodzą oddelegowani przez komisarzy spisowych pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy prace spisowe są finansowane ze środków budżetu państwa ujmowanych w części dotyczącej Głównego Urzędu Statystycznego. Natomiast z ust. 4 tego artykułu wynika, że pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego, oddelegowani przez komisarzy spisowych do pracy w biurach spisowych, za czas wykonywania prac spisowych zachowują prawo do wynagrodzenia u swojego pracodawcy. Ponadto osobom, o których mowa w ust. 4, zastępcom komisarzy spisowych i innym pracownikom jednostek służb statystyki publicznej wykonującym prace spisowe mogą być przyznawane dodatki spisowe i nagrody, a komisarzom spisowym - nagrody (art. 20 ust. 5 ww. ustawy).

Na podstawie art. 20 ust. 6 ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r. Rada Ministrów wydała rozporządzenie z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie wynagrodzenia za wykonywanie czynności związanych z narodowym spisem powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r. (Dz. U. Nr 239, poz. 1595).

W myśl § 3 ust. 1 rozporządzenia dodatek spisowy jest przyznawany za poprawne wykonanie prac, o których mowa w art. 7 ww. ustawy, zwanych dalej "pracami spisowymi". Przy przyznawaniu dodatku spisowego bierze się pod uwagę - stosownie do treści § 3 ust. 2 - funkcję pełnioną w spisie, złożoność wykonywanych zadań, stopień odpowiedzialności za ich realizację oraz liczbę podległych osób pracujących na rzecz spisu. Omawiany dodatek jest przyznawany zgodnie z § 3 ust. 3 za czas przepracowany w danym miesiącu, w wysokości od 20% do 120% kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w kwartale poprzedzającym przyznanie dodatku, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227 oraz z 2010 r. Nr 40, poz. 224, Nr 134, poz. 903 i Nr 238, poz. 1578), zwanego dalej "przeciętnym wynagrodzeniem". W przypadku zaś okresowego niewykonywania prac spisowych dodatek spisowy jest przyznawany w wysokości proporcjonalnej do czasu przepracowanego na rzecz spisu (§ 3 ust. 4).

Jeśli zaś chodzi o nagrody za wykonanie prac spisowych mogą one być przyznane na podstawie § 4 ust. 1 rozporządzenia po zakończeniu poszczególnych etapów prac spisowych, o których mowa w art. 7 pkt 1-4 ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r., przy czym w myśl § 4 ust. 2 ww. rozporządzenia przy ich przyznawaniu bierze się pod uwagę zakres wykonywanych zadań i stopień odpowiedzialności oraz inicjatywę i zaangażowanie w wykonywanie prac spisowych. Wysokość nagrody za wykonanie prac spisowych jest określana zgodnie z § 4 ust. 3 rozporządzenia według przeciętnego wynagrodzenia. W przypadku pracowników jednostek służb statystyki publicznej wykonującym prace spisowe mogą być przyznane nagrody w wysokości nieprzekraczającej przeciętnego wynagrodzenia, o czym mowa w § 4 ust. 4 pkt 3 ww. rozporządzenia. Nagrody mogą być również przyznane pracownikom jednostek samorządu terytorialnego oddelegowanym przez komisarzy spisowych do pracy w wojewódzkich biurach spisowych i gminnych biurach spisowych - w wysokości nieprzekraczającej przeciętnego wynagrodzenia (§ 4 ust. 4 pkt 4 ww. rozporządzenia).

Na gruncie przepisów podatkowych zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 ww. ustawy zostały określone źródła przychodów, gdzie w pkt 1 wymienia się: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracę nakładczą, emeryturę lub rentę, zaś w pkt 2 - działalność wykonywaną osobiście.

Stosownie do treści art. 12 ust. 1 ww. ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Użyty powyżej zwrot "w szczególności" oznacza, że wskazane kategorie przychodów zostały wymienione jedynie przykładowo. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

Natomiast, jak stanowi przepis art. 13 pkt 6 przywołanej ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz wskazane przepisy prawa stwierdzić należy, iż dodatki spisowe i nagrody za wykonanie prac związanych z Narodowym Spisem Powszechnym Ludności i Mieszkań przyznane pracownikom Urzędu Miejskiego oddelegowanym do pracy w Gminnym Biurze Spisowym nie stanowią przychodów ze stosunku pracy. Świadczenia te otrzymane zostały w związku z wykonywaniem przez nich prac zleconych przez inny podmiot niż pracodawca, dlatego też przychód z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, t.j. do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl