ITPB2/415-578/09/IB - Opodatkowanie nagród w konkursach.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 września 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-578/09/IB Opodatkowanie nagród w konkursach.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2009 r. (data wpływu 3 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród w konkursach - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród w konkursach.

Wezwaniem z dnia 2 września 2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy zwrócił się o uzupełnienie wniosku w zakresie uzupełnienia podpisu pod złożonym wnioskiem.

Pismem z dnia 8 września 2009 r. (data wpływu 14 września 2009 r.) uzupełniono wniosek w ww. zakresie.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży wyrobów elektrycznych. Funkcjonuje na rynku, który cechuje się wysoką konkurencyjnością w związku z czym, w celu utrzymania swojego udziału w rynku zmuszona jest do prowadzenia działań marketingowych mających na celu stałą stymulacje sprzedaży oferowanych towarów. Spółka nie dysponuje własną siecią sprzedaży, w związku z tym sprzedaż towarów dokonywana jest do hurtowni, hurtownie zaś sprzedają je do klientów końcowych, bądź też do punktów sprzedaży detalicznej, które z kolei sprzedają je klientowi finalnemu.

W celu wsparcia sprzedaży towarów Spółka planuje organizować akcje konkursowe skierowane do pracowników hurtowni. Konkursy skierowane będą do osób zatrudnionych w hurtowniach, będących pośrednikami w obrocie towarami oferowanymi przez spółkę ("sprzedawców"). Sprzedawcy zostaną wskazani przez hurtownie - będą to pracownicy hurtowni mający kluczowy wpływ na osiągany przez nie poziom sprzedaży. Zadanie konkursowe polegać będzie na uzyskaniu jak największego wzrostu sprzedaży (mierzonego w ujęciu procentowym rok do roku) towarów spółki do klientów hurtowni. Dodatkowo określony zostanie minimalny próg sprzedaży, który musi osiągnąć sprzedawca, aby mógł zakwalifikować się do konkursu. Na wynik sprzedawcy wytypowanego przez hurtownię do udziału w konkursie wpływ będą miały również rezultaty sprzedaży towarów Spółki generowane przez innych pracowników hurtowni. W ramach konkursu wydawane będą nagrody za zajęcie I (nagroda główna), II i III miejsca, a także nagrody pocieszenia dla tych uczestników, którzy osiągnęli zakreślony przez organizatora - Spółkę próg sprzedaży. Przy założeniu, że wartość nagrody za zajęcie I miejsca stanowi 100 %, wartość nagród za zajęcie II i III miejsca stanowić będzie odpowiednio 60 % i 50 %, zaś wartość każdej z nagród za przekroczenie progu sprzedaży stanowić będzie około 25 %.

Próg sprzedaży ustalany będzie przez Spółkę dla każdego konkursu indywidualnie. Dla każdego z konkursów będzie on jednak wyliczany na takim poziomie, aby jego osiągnięcie wymagało od sprzedawców wykazania się ponadprzeciętnymi umiejętnościami sprzedażowymi. Wedle szacunków Spółki, próg ustalany ma być na takim poziomie, aby jedynie około 50 % sprzedawców było w stanie go osiągnąć.

Wszystkie przewidziane w konkursie nagrody będą składały się z części właściwej (nagroda rzeczowa) oraz pieniężnej - 11,11 % wartości części właściwej. Część pieniężna będzie potrącana przez Spółkę przed wydaniem nagrody na poczet 10 % zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy nagrody, które Spółka planuje wydawać w ramach konkursów winny być kwalifikowane jako nagrody w konkursach opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 10 % na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy Spółka winna odprowadzić zaliczkę na zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 10 % wartości nagrody.

3.

Czy w związku z wydawaniem nagród w ramach konkursów na Spółce ciąży obowiązek złożenia deklaracji PIT-8AR.

4.

Czy obowiązujące przepisy podatkowe zawierają regulacje odnoszące się do skali zróżnicowania wartości nagród wydawanych w ramach konkursów za zajęcie konkretnych miejsc.

Zdaniem Wnioskodawcy - w zakresie pytania pierwszego - nagrody, które planuje wydawać w ramach konkursów winny być kwalifikowane jako nagrody w konkursach opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 10 % na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stanowisko powyższe wynika z następujących argumentów.

Prawo podatkowe nie zawiera legalnej definicji pojęcia konkursu, w związku z czym, w celu ustalenia właściwego rozumienia tego pojęcia należy odwołać się do wykładni leksykalnej, a tym samym do definicji zawartych w słownikach języka polskiego. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs to "przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami". W swojej praktyce organy skarbowe zwracają uwagę, iż równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców (pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 marca 2009 r., IPPB2/415-1643/08-4/MG).

Powyżej podana definicja konkursu prowadzi do wniosku, iż za konkurs uznać należy przedsięwzięcie zawierające element rywalizacji, mające na celu wybranie osób najlepiej wykonujących określone zadania, osiągających najlepsze wyniki w danej dziedzinie, najlepiej spełniających wskazane kryteria. Należy wskazać, że w podobny sposób konkurs rozumieją i definiują także organy podatkowe w wydawanych interpretacjach. Przykładowo w piśmie z 19 maja 2006 r. sygn. 1472/DPC/415-31/06/PK, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego stwierdził, że "konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac". Z tej definicji wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element kompetytywności, czyli współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu".

Odnosząc wskazane powyżej cechy charakterystyczne konkursu do zasad konkursów, jakie planuje organizować Spółka należy stwierdzić, iż spełniają one kryteria do zakwalifikowania ich do konkursów. Konkursy organizowane przez Spółkę cechować będą się wysokim poziomem kompetytywności, czyli współzawodnictwa z szeregu powodów.

Po pierwsze, Spółka dla każdego z konkursów ustalać będzie indywidualnie próg sprzedaży, przekroczenie którego będzie warunkiem koniecznym do otrzymania jakiekolwiek nagrody. Jednocześnie należy podkreślić, że za każdym razem próg ten będzie ustalany przez Spółkę na takim poziomie, aby mogła go przekroczyć jedynie określona liczba uczestników konkursu. W żadnym przypadku nie będą występować sytuacje, iż wszyscy uczestnicy będą w stanie pokonać ten próg. Spółka zakłada, iż ustalany za każdym razem próg sprzedaży będzie powodował, iż przeciętnie tylko około 50 % sprzedawców będzie uzyskiwać wynik umożliwiający otrzymanie nagrody. Ustalenie przez Spółkę minimalnego progu sprzedaży na odpowiednio wysokim poziomie będzie miało na celu zwiększenie wartości obrotów jej towarami oraz zmotywowanie sprzedawców do osiągania jak najlepszych wyników. Należy zauważyć, iż wprowadzenie tego progu zlikwiduje możliwość powstania sytuacji, w której wszyscy uczestnicy konkursu zdobywają określone nagrody, co prowadziłoby do utraty przez konkurs elementu współzawodnictwa.

Po drugie, na walor współzawodnictwa wskazuje też kolejny element charakterystyczny planowanych przez Spółkę konkursów jakim jest istotne zróżnicowanie wartości nagród wydawanych w ich ramach za zajęcie konkretnego miejsca. Tak jak zostało to opisane powyżej, przyjmując, że wartość nagrody za zajęcie I miejsca stanowi 100 %, wartość nagród za zajęcie II i III miejsca stanowi odpowiednio 60 % i 50 %, zaś wartość każdej z nagród pocieszenia (nagrody za przekroczenie progu) stanowi około 25 %. Proporcje wartości nagród za zajęcie poszczególnych miejsc w planowanych przez Spółkę konkursach wskazują jednoznacznie, iż Spółka poprzez to zróżnicowanie chce osiągnąć rezultat w postaci zmotywowania poszczególnych sprzedawców do intensyfikacji swojej pracy, co w efekcie przełoży się na wzrost wartości sprzedaży towarów Spółki oraz możliwość zajęcia wyższego miejsca w konkursie i w rezultacie zdobycie nagrody o wyższej wartości. Warto podkreślić, iż pomiędzy wartością nagrody za zajęcie I miejsca a wartością nagrody pocieszenia występuje aż 4 - krotna różnica - proporcja ta powoduje niewątpliwie, iż zasady planowanych konkursów charakteryzować będą się wysokim poziomem współzawodnictwa pomiędzy jego uczestnikami, którzy z jednej strony zainteresowani będą, aby przekroczyć próg uprawniający ich do nagrody zasadniczej, a ponadto, będą także rywalizować o nagrody stopnia I, II i III.

Po trzecie, walor współzawodnictwa pomiędzy sprzedawcami uwidaczniał będzie się również poprzez ocenę ich zdolności do motywowania innych pracowników hurtowni do generowania jak największego obrotu towarami Spółki. Odniesienie sukcesu przez poszczególnego sprzedawcę będzie zależeć nie tylko od jego osobistego wyniku sprzedaży, lecz uwarunkowane będzie także rezultatami osiągniętymi przez innych pracowników hurtowni. Tym samym sprzedawcy będą zmobilizowani do podejmowania dwojakiego rodzaju czynności-mających na celu dokonanie osobiście jak największej sprzedaży towarów spółki oraz motywowania innych pracowników hurtowni do podejmowania analogicznych działań. Zawarcie tego elementu w konstrukcji konkursu prowadzi niewątpliwie do podniesienia jego poziomu kompetytywności.

Należy też wskazać, iż w opisanym stanie faktycznym niesłuszny byłby argument, zgodnie z którym, wydawanie nagród każdemu uczestnikowi, który osiągnie określony z góry poziom sprzedaży przekreśla możliwość kwalifikowania tego typu akcji promocyjnej jako konkursu. Argument ten może być uzasadniony w odniesieniu do akcji promocyjnych, w których poziom sprzedaży został ustalony przez ich organizatora na tak niskim pułapie, iż w rezultacie niemal każdy z ich uczestników będzie w stanie go przekroczyć, bez potrzeby wykazywania się szczególnymi umiejętnościami sprzedażowymi, czy też bez dodatkowego wysiłku. Argument ten nie znajdzie jednak zastosowania w stosunku do konkursów, które planuje organizować Spółka, z uwagi na to, że w przypadku każdego z konkursów Spółka będzie ustalać próg sprzedaży indywidualnie, w taki sposób, aby jego osiągnięcie wymagało od sprzedawców wykazania się szczególnymi umiejętnościami handlowymi, w efekcie czego średnio tylko połowa z uczestników konkursu powinna być w stanie próg ten przekroczyć. Podsumowując tą część uzasadnienia należy stwierdzić, iż konkursy, które planuje organizować Spółka, spełniają warunki do uznania, iż nagrody wydawane na ich podstawie winny być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 10 % na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych-w konkursach nagradzani będą bowiem najlepsi uczestnicy, a nagrody będzie mogła uzyskać jedynie pewna ich liczba. Takie ukształtowanie zasad zdobycia nagrody stanowi element rywalizacji pomiędzy uczestnikami, ponieważ nagrodę uzyskają tylko najlepsze osoby.

Zdaniem Wnioskodawcy - w zakresie pytania drugiego - nagrody uzyskane przez sprzedawców w ramach konkursów, o ile nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegają opodatkowaniu 10 % zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z przytoczonym powyżej art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Spółka pełni funkcję płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego, na mocy art. 41 ust. 4 ww. ustawy, w myśl którego płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Dodatkowo, zgodnie z dyspozycją art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2, nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Natomiast zgodnie z brzmieniem art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

W świetle powyższego, stwierdzić trzeba, iż Spółka powinna pobrać 10 % podatek od całkowitej wartości nagrody, tzn. od wartości części rzeczowej powiększonej o przyznaną kwotę pieniężną przy czym część pieniężna (11,11 % wartości części rzeczowej) będzie potrącana przez Spółkę przed wydaniem nagrody na poczet 10 % zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podatek będzie uiszczany w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym go pobrano - na rachunek urzędu skarbowego, właściwego według siedziby Spółki.

Zdaniem Wnioskodawcy - w zakresie pytania trzeciego - w konsekwencji ustaleń zawartych w treści uzasadnienia stanowiska w zakresie pytania drugiego - należy stwierdzić, iż na podstawie art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym Spółka, jako płatnik będzie obowiązana przesłać do urzędu skarbowego właściwego według swojej siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Zdaniem Wnioskodawcy - w zakresie pytania czwartego - obowiązujące przepisy prawa podatkowego nie zawierają regulacji odnoszących się do skali zróżnicowania wartości nagród wydawanych w ramach konkursów za zajęcie konkretnych miejsc. Tym samym, zasadny jest wniosek, iż jeżeli planowane przez Spółkę konkursy będą opierać się na następujących zasadach:

a.

warunkiem otrzymania nagrody pocieszenia jest przekroczenie minimalnego progu sprzedaży, który z założenia ma być ustalany na takim poziomie, aby tylko około 50 % jego uczestników mogło go osiągnąć,

b.

wydawane będą nagrody za zajęcie I (nagroda główna), II i III miejsca, a także nagrody pocieszenia dla wszystkich uczestników, którzy osiągnęli minimalny próg sprzedaży. Wartość nagrody za zajęcie I miejsca stanowi 100 %, wartość nagród za zajęcie II i III miejsca stanowi odpowiednio 60 % i 50 %, zaś wartość każdej z nagród pocieszenia stanowi około 25 %; to nagrody wydawane na podstawie takich konkursów winny podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Stosownie do art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10 % wygranej lub nagrody.

Jeżeli przedmiotem:

1.

wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2,

2.

świadczeń, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4,

3.

świadczeń, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz w art. 18.

*

nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia (art. 41 ust. 7 ww. ustawy).

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

W świetle powyższego, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową.

Przepisy podatkowe nie zawierają definicji "konkursu". Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego konkurs to "przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami". Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu, w którym określona zostanie nazwa gry lub konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców. Jednocześnie, przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy jednoznacznie określa, iż ze zwolnienia korzystają wygrane w tych konkursach, które ogłaszane są w środkach masowego przekazu, tj. prasie, radiu, telewizji albo też w takich konkursach, które nie są wprawdzie organizowane przez środki masowego przekazu, ale są konkursami z określonych w tym przepisie dziedzin, a mianowicie muszą to być konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.

"Sprzedaż premiowa" jest natomiast umową sprzedaży zawartą pomiędzy sprzedawcą a kupującym, połączoną z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu.

W związku z powyższym, zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy wyłącznie osób fizycznych otrzymujących nagrody w związku z zawarciem umowy sprzedaży w swoim imieniu i na swoją rzecz pod warunkiem, że sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez te osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

W zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, w celu wsparcia sprzedaży towarów Spółka planuje organizować akcje konkursowe skierowane do pracowników hurtowni. Konkursy skierowane będą do osób zatrudnionych w hurtowniach, będących pośrednikami w obrocie towarami oferowanymi przez Spółkę ("sprzedawców"). Sprzedawcy zostaną wskazani przez hurtownie - będą to pracownicy hurtowni mający kluczowy wpływ na osiągany przez nie poziom sprzedaży. Zadanie konkursowe polegać będzie na uzyskaniu jak największego wzrostu sprzedaży (mierzonego w ujęciu procentowym rok do roku) towarów Spółki do klientów hurtowni. Dodatkowo określony zostanie minimalny próg sprzedaży, który musi osiągnąć sprzedawca, aby mógł zakwalifikować się do konkursu. Na wynik sprzedawcy wytypowanego przez hurtownię do udziału w konkursie wpływ będą miały również rezultaty sprzedaży towarów Spółki generowane przez innych pracowników hurtowni. W ramach konkursu wydawane będą nagrody za zajęcie I (nagroda główna), II i III miejsca, a także nagrody pocieszenia dla tych uczestników, którzy osiągnęli zakreślony przez organizatora - Spółkę próg sprzedaży.

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, iż w sytuacji przedstawionej we wniosku wygrane w konkursach organizowanych przez Spółkę nie należą do kategorii tych wygranych, które korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, jak również tych wygranych, które mieszczą się w dyspozycji art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Działania Spółki opisane we wniosku stanowiące formę "akcji konkursowych" nie stanowią konkursu w znaczeniu użytym w dyspozycji art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Na wynik osiągany w konkursie mają mieć wpływ również wyniki sprzedaży towarów Spółki generowane przez innych pracowników hurtowni. W rezultacie o wygranej uczestnika konkursu tj. sprzedawcy wytypowanego przez hurtownię ma decydować wzrost sprzedaży towarów Spółki osiągany przez tę hurtownię tj. pracodawcę uczestnika. Nie sposób tym samym uznać, iż mamy w tym przypadku do czynienia ze współzawodnictwem, rywalizacją konkretnych osób fizycznych - uczestników konkursu w ścisłym znaczeniu tego słowa. Współzawodnictwo w takim konkursie będzie odbywało się bowiem na płaszczyźnie wyników sprzedaży, będącej przedmiotem działalności hurtowni, a nie bezpośrednio działań (działalności) samych uczestników konkursu.

Wobec powyższego, w zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku nagrody wydawane uczestnikom konkursów - sprzedawcom będą stanowiły dla nich przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegające opodatkowaniu według skali podatkowej, natomiast Spółka - stosownie do art. 42a ww. ustawy - będzie miała obowiązek wystawienia informacji PIT-8C. Spółka nie powinna zatem z tego tytułu pobierać zryczałtowanego podatku dochodowego i sporządzać informacji PIT-8AR.

Zgodnie ze stanowiskiem Spółki przepisy podatkowe nie zawierają regulacji dotyczących zasad różnicowania wartości nagród wydawanych w ramach konkursów za zajęcie konkretnych miejsc. Niemniej jednak, wartość nagrody może wyznaczać np. zakres zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl