ITPB2/415-575/09/ENB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 września 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-575/09/ENB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2009 r. (data wpływu 2 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendium szkoleniowego oraz przekazania nieodpłatnego świadczenia w postaci kursu i egzaminu na prawo jazdy kat. C wraz z zajęciami z doradcą zawodowym i psychologiem - jest prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania nieodpłatnego świadczenia, jest nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania stypendium szkoleniowego.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendium szkoleniowego oraz nieodpłatnego świadczenia w postaci kursu i egzaminu na prawo jazdy kat. C wraz z zajęciami z doradcą zawodowym i psychologiem.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest jednostką wpisaną do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonego przez Urząd Pracy. W partnerstwie z innym podmiotem, w okresie od 1 kwietnia 2009 r. do 31 marca 2010 r., Wnioskodawca realizuje projekt pn. "Pewniejsze Jutro", Priorytet VII "Promocja Integracji Społecznej", Działanie 7.2 "Przeciwdziałanie wykluczeniu i wzmocnienie sektora ekonomii społecznej", Poddziałanie 7.2.1 "Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt ten jest skierowany do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, pochodzących z terenu województwa, tj. do osób 1) długotrwale bezrobotnych, 2) niezatrudnionych, w tym korzystających ze świadczeń pomocy społecznej; 3) osób 50+ oraz młodzieży w wieku 18-25 lat zagrożonej wykluczeniem społecznym, w tym osób opuszczających rodziny zastępcze oraz placówki opiekuńczo-wychowawcze.

W ramach projektu realizowane są następujące działania w stosunku do 60 osób:

1.

szkolenie zawodowe - prawo jazdy kat. C wraz z egzaminem;

2.

zajęcia z doradcą zawodowym i psychologiem;i dodatkowo jego uczestnikom zostanie wypłacone stypendium szkoleniowe w wysokości 200 zł za miesiąc trwania kursu. Uczestnicy kursu nie ponoszą w związku z tym żadnych opłat.

Uczestnikami projektu są osoby nie posiadające żadnego tytułu zatrudnienia w Spółce, wyłonione w drodze określonej procedury naboru.

Projekt ten finansowany jest w 85 proc. ze środków Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu Społecznego) oraz w 15 proc. z Budżetu Państwa.

Zgodnie z art. 60 rozporządzenia Rady (WE) za właściwe zarządzania i wdrażanie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki odpowiada Instytucja Zarządzająca, nadzorowana przez Komitet Monitorujący. Zgodnie z przepisami ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, funkcję Instytucji Zarządzającej w PO KL pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, a zgodnie z regulaminem wewnętrznym Ministerstwa Rozwoju Regionalnego obowiązki pełni Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym.

System realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki opracowany został przez Instytucję Zarządzającą zgodnie z art. 26 pkt 1 ust. 8 ustawy z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy stypendium szkoleniowe w wysokości 200 zł za miesiąc szkolenia oraz wartość nieodpłatnego świadczenia w postaci zapewnienia kursu i egzaminu na prawo jazdy kat. C wraz z zajęciami z doradcą zawodowym i psychologiem jakie otrzyma każdy z uczestników projektu "Pewniejsze Jutro" 7.2.1. podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy Spółka powinna pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych od wartości świadczeń jakie otrzymają uczestnicy tego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest "wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów".

Zdaniem Spółki wypłacone przez nią uczestnikom projektu stypendia szkoleniowe oraz nieodpłatne świadczenia w postaci kursu i egzaminu na prawo jazdy kat. C wraz z zajęciami z doradcą zawodowym i psychologiem w ramach projektu "Pewniejsze Jutro" 7.2.1., z uwagi na fakt spełnienia przesłanek z art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a co również za tym idzie Spółka nie jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, od wartości tych świadczeń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania nieodpłatnego świadczenia, oraz za nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania stypendium szkoleniowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do postanowień art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy do źródeł przychodów zalicza się inne źródła przy czym pojęcie innych źródeł nie zostało wprost zdefiniowane w powołanym przepisie.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie "w szczególności" dowodzi, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i zasadnym jest aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na gruncie prawa podatkowego przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest bowiem każda forma przysporzenia majątkowego (korzyść) tzn. zarówno pieniężna jak i niepieniężna.

Artykuł 42a wskazanej ustawy stanowi, że osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Jak przedstawiono we wniosku, Wnioskodawca w partnerstwie z innym podmiotem, w okresie od 1 kwietnia 2009 r. do 31 marca 2010 r., realizuje projekt pn. "Pewniejsze Jutro", Priorytet VII "Promocja Integracji Społecznej", Działanie 7.2 "Przeciwdziałanie wykluczeniu i wzmocnienie sektora ekonomii społecznej", Poddziałanie 7.2.1 "Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt ten jest skierowany do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, pochodzących z terenu województwa, uczestnikami projektu są osoby nie posiadające żadnego tytułu zatrudnienia w Spółce, wyłonione w drodze określonej procedury naboru.

Każdy z uczestników projektu "Pewniejsze Jutro" 7.2.1. otrzyma stypendium szkoleniowe w wysokości 200 zł za miesiąc szkolenia oraz nieodpłatne świadczenie w postaci zapewnienia kursu i egzaminu na prawo jazdy kat. C wraz z zajęciami z doradcą zawodowym i psychologiem.

Projekt ten finansowany jest w 85% ze środków Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu Społecznego) oraz w 15% z Budżetu Państwa.

Stosownie do art. 60 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 za właściwe zarządzania i wdrażanie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki odpowiada Instytucja Zarządzająca PO KL (IZ PO KL), nadzorowana przez Komitet Monitorujący PO KL. Zgodnie z przepisami ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, funkcję Instytucji Zarządzającej w PO KL pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, a zgodnie z regulaminem wewnętrznym Ministerstwa Rozwoju Regionalnego obowiązki IZ pełni Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym.

W zakresie opodatkowania wartości kursu, o którym mowa we wniosku i egzaminu na prawo jazdy kat. C wraz z zajęciami z doradcą zawodowym i psychologiem w jakim będzie brał udział każdy z uczestników projektu należy wskazać, że zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Środki o których mowa we wniosku niewątpliwie należą do źródeł finansowania, wskazanych w powyższym przepisie, zatem wartość świadczeń niepieniężnych tj. kursu i egzaminu na prawo jazdy kat. C wraz z zajęciami z doradcą zawodowym i psychologiem, w jakim będzie brał udział każdy z uczestników projektu będzie podlegała zwolnieniu od podatku dochodowego.

Natomiast w zakresie opodatkowania wypłacanego stypendium szkoleniowego, należy wskazać, że nie mieści się ono w katalogu zwolnień przedmiotowych jak również nie jest dochodem, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, w związku z czym podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z "innych źródeł", o którym mowa w art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i zgodnie z art. 42a ustawy Wnioskodawca realizujący projekt jest obowiązany sporządzić informację o wysokości przychodów z tego tytułu PIT-8C i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl