ITPB2/415-569/11/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 września 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-569/11/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2011 r. (data wpływu 17 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia płatnika podatku od wynagrodzeń - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia płatnika podatku od wynagrodzeń.

W przedmiotowym wniosku oraz w piśmie uzupełniającym z dnia 5 września 2011 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 7 września 2011 r.) przedstawiono następujący stan faktyczny:

W Gminie - jako podatnik VAT zarejestrowana jest zarówno Gmina jak i Urząd Gminy, posiadające odrębne numery NIP, składające odrębne deklaracje VAT-7. Faktury VAT wystawiane są przez Urząd Gminy i przez Gminę. W otrzymywanych fakturach w nazwie nabywcy widnieje Urząd Gminy z jego NIP albo Gmina ze swoim NIP. Na Urząd Gminy wystawiane są faktury dotyczące drobnych zakupów związanych z działalnością Urzędu Gminy, np. zakup artykułów biurowych, wyposażenia, a na Gminę wystawiane są faktury związane bezpośrednio z działalnością Gminy, tzn. zadania inwestycyjne, zakup energii elektrycznej itp. Urząd Gminy posiada również status płatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych. Urząd jest bowiem zakładem pracy dla pracowników samorządowych, zatrudnia pracowników Urzędu Gminy i pobiera zaliczki na podatek dochodowy od dokonywanych wypłat ze stosunku pracy.

Zatem Gmina i Urząd są podatnikami VAT, a sam Urząd - płatnikiem zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Kto posiada status podatnika VAT, a kto status płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

2.

Jakie faktury powinny być wystawione na Urząd Gminy, a jakie na Gminę.

Niniejsza interpretacja stanowi ocenę stanowiska Gminy w zakresie pytania pierwszego, w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych. W pozostałym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy - w zakresie pytania pierwszego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych - płatnikiem podatku dochodowego powinien być Urząd Gminy, gdyż pracownicy samorządowi są zatrudnieni nie w Gminach lecz w Urzędach Gminy. Zakładem pracy dla tych osób jest Urząd Gminy i na nim spoczywa obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od dokonywanych wypłat ze stosunku pracy - art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Stosownie do treści art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż zarówno Gmina jak i Urząd Gminy, posiadają odrębne Numery Identyfikacji Podatkowej. Urząd jest zakładem pracy dla pracowników samorządowych, zatrudnia pracowników Urzędu Gminy i pobiera zaliczki na podatek dochodowy od dokonywanych wypłat ze stosunku pracy.

Status prawny pracowników samorządowych określają przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458). Stosownie do postanowień wspomnianej ustawy, pracownicy samorządowi są zatrudniani m.in. w urzędach gminy. Oznacza to, iż Urząd Gminy posiada prawo zatrudniania pracowników. Tym samym należy uznać, iż jest "zakładem pracy" dla tych osób i na nim spoczywa obowiązek obliczania i pobierania zaliczek na podatek dochodowy od dokonywanych wypłat ze stosunku pracy.

Reasumując, stwierdzić należy, iż płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych od wynagrodzeń pracowników jest Urząd Gminy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl