ITPB2/415-558/10/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 września 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-558/10/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2010 r. (data wpływu - 7 czerwca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń pieniężnych wypłacanych z tytułu staży odbywanych przez pracowników - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń pieniężnych wypłacanych z tytułu staży odbywanych przez pracowników. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 2 września 2010 r.

W przedmiotowym wniosku i w piśmie uzupełniającym przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni (dalej: Uczelnia) realizuje projekt "Wzmocnienie potencjału kadr nauki i biznesu poprzez transfer wiedzy w regionie" w ramach Priorytetu VIII Regionalne kadry gospodarki, Działania 8.2 Transfer wiedzy, Poddziałania 8.2.1 Wsparcie dla współpracy sfery nauki i przedsiębiorstw Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest finansowany ze środków UE na lata 2007-2013 w wysokości 85% i z budżetu państwa 15%. Środki pieniężne przekazywane są na wyodrębniony rachunek bankowy w formie zaliczki i refundacji przez Urząd Marszałkowski. Celem projektu jest zwiększenie transferu wiedzy i wzmocnienie powiązań strefy B+R z przedsiębiorstwami poprzez organizację staży pracownikom naukowo-dydaktycznym Uczelni (zwanych stażystami) odbywanych na terenie przedsiębiorstw prowadzących działalność na terenie województwa (zwanych przyjmującym na staż).

Uczestnikiem projektu jest stażysta, zaś warunkiem przyznania stażu jest złożenie wniosku, który następnie podlega ocenie merytorycznej przez powołaną komisję, składającą się z przedstawicieli Uczelni.

Zgodnie z regulaminem odbywania staży oraz z zawartą "umową o staż" (umowa jest trójstronna pomiędzy Uczelnią - stażystą - przyjmującym na staż) stażyści nie mogą wykonywać pracy bezpośrednio związanej z działalnością firmy. Celem stażysty jest: gromadzenie materiałów niezbędnych do przygotowania pracy naukowej i dydaktycznej, zapoznanie się ze specyfiką działalności przedsiębiorstwa. Każdemu stażyście zostanie zapewniony opiekun będący pracownikiem przedsiębiorstwa, w którym stażysta będzie odbywał staż. Każdy staż ma charakter indywidualny określony i zatwierdzony w programie stażu. Przedsiębiorstwo przyjmujące na staż zapewni stażyście przeszkolenie bhp, ppoż oraz zapozna z regulaminami obowiązującymi w firmie. Staż będzie odbywał się w miejscach prowadzenia działalności przedsiębiorstwa pod nadzorem pracowników tej firmy w ramach ustalonych zasad i godzin pracy. W przypadku naruszenia warunków umowy każda ze stron może rozwiązać umowę o staż.

W ramach uczestnictwa w stażu, stażysta otrzymuje świadczenie o nazwie "dodatek stażowy" ustalony jako stawka godzinowa za odbywanie stażu, przysługujący w miesięcznych okresach rozliczeniowych. Dodatek przysługuje za faktyczną (odbytą) liczbę godzin uczestnictwa w stażu. Jednocześnie stażyście uczelnia pokrywa ze środków otrzymanych w ramach projektu koszty podróży i zakwaterowania (pracownikom zamieszkałym poza miejscem odbywania stażu) na podstawie udokumentowanych kosztów.

Zaś z opiekunem będzie zawarta - zgodnie z regulaminem - umowa-cywilnoprawna (podpisywana przez upoważnionego pracownika Uczelni), w której określa się stawkę godzinową. Wynagrodzenie wypłacane będzie za faktyczny czas sprawowania opieki (na podstawie karty czasu) nad stażystą. Dochody otrzymane w ramach projektu nie pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy.

Opiekuna stażysty nie można traktować jako osobę bezpośrednio realizującą cel projektu. Cel ten realizuje bezpośrednio stażysta.

Wnioskodawczyni, powołując się na pismo Ministerstwa Rozwoju Regionalnego z dnia 30 marca 2010 r. znak: DZF-IV-82252-168-IK/10, wskazuje, że wszystkie świadczenia wypłacane uczestnikom projektów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki są traktowane jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy dodatek stażowy otrzymywany przez stażystę - pracownika Uczelni za odbywany staż w przedsiębiorstwie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy zwrot kosztów na podstawie udokumentowanych kosztów podróży i zakwaterowania (pracownikom zamieszkałym poza miejscem odbywania stażu) będzie podlegał zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych.

3.

Czy wynagrodzenie wypłacane opiekunowi stażu będzie opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, dodatki stażowe wypłacane uczestnikom projektu będą zwolnione na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zaś zwrot kosztów podróży i zakwaterowania (zgodnie z zawartą umową na staż) na podstawie udokumentowanych wydatków będzie objęty zwolnieniem na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 oraz 23b ww. ustawy, gdyż dotyczy pracowników Uczelni.

Z kolei wynagrodzenie wypłacane opiekunowi stażu będzie - w opinii Uczelni - opodatkowane zgodnie z art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jak stanowi art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

W opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym Wnioskodawczyni realizuje projekt "Wzmocnienie potencjału kadr nauki i biznesu poprzez transfer wiedzy w regionie" w ramach Priorytetu VIII Regionalne kadry gospodarki, Działania 8.2 Transfer wiedzy, Poddziałania 8.2.1 Wsparcie dla współpracy sfery nauki i przedsiębiorstw Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest finansowany ze środków UE na lata 2007-2013 w wysokości 85% i z budżetu państwa 15%. Środki pieniężne przekazywane są na wyodrębniony rachunek bankowy w formie zaliczki i refundacji przez Urząd Marszałkowski.

Celem projektu jest zwiększenie transferu wiedzy i wzmocnienie powiązań strefy B+R z przedsiębiorstwami poprzez organizację staży pracownikom naukowo-dydaktycznym zatrudnionym u Wnioskodawczyni (zwanych stażystami) odbywanych na terenie przedsiębiorstw prowadzących działalność na terenie województwa (zwanych przyjmującym na staż).

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów (Narodowej Strategii Spójności) służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

W myśl art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b).

Jednocześnie jednak zaznaczyć należy, iż w myśl art. 111 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 z późn. zm.), do rozliczenia środków przekazanych do dnia 31 grudnia 2009 r. na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy, o której mowa w art. 1, stosuje się przepisy dotychczasowe (tekst jedn. przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). Rozliczenie tych środków powinno nastąpić nie później niż do dnia 30 czerwca 2010 r.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić zatem należy, iż wypłacane uczestnikom projektu, tj. pracownikom naukowo-dydaktycznym, dodatki stażowe oraz zwrot kosztów podróży i zakwaterowania jako pomoc udzielona w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki finansowana z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Niezależnie jednak od powyższego zaznaczyć należy, iż rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie, czy wypłacane pracownikom dodatki stażowe oraz zwrot kosztów podróży i zakwaterowania stanowią pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, bowiem stanowi to domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na Wnioskodawczyni (płatniku) ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi dla siebie korzystne skutki prawne.

Nieodzownym jest przy tym wskazać, że tutejszy organ nie posiada kompetencji do interpretacji przepisów przytoczonej ustawy o finansach publicznych, a jedynie przepisów podatkowych, o czym stanowi art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Odnosząc się natomiast do kwestii wynagrodzeń wypłacanych opiekunom staży wskazać należy, że ustawodawca w art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy identyfikuje jako osobne źródło przychodu działalność wykonywaną osobiście.

Do tej kategorii przychodów stosownie do treści art. 13 pkt 8 ww. ustawy należy zakwalifikować przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a.

osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej,

b.

właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

* z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zakwalifikowanie przychodów do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy powoduje, iż na Wnioskodawczyni, jako płatniku dokonującym wypłat z powyższego tytułu ciąży obowiązek określony w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1 (art. 41 ust. 1a ww. ustawy).

Jednakże w myśl art. 41 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy nie są obowiązani do poboru zaliczek od należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 8, jeżeli podatnik złoży oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

Zatem wynagrodzenie wypłacane opiekunom staży stanowi określony w art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy przychód z tytułu działalności wykonywanej osobiście, o ile podstawę ich wypłacania stanowić będzie umowa zlecenia lub umowa o dzieło, bowiem ustawodawca precyzyjnie ustalił rodzaje umów cywilnoprawnych, z tytułu których uzyskiwany przychód jest kwalifikowany do ww. źródła przychodów. Na uwadze należy jednak mieć przytoczony wyżej art. 41 ust. 2 ustawy.

Z treści opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni, w związku z realizacją projektu "Wzmocnienie potencjału kadr nauki i biznesu poprzez transfer wiedzy w regionie" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 Priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki, Działanie 8.2 Transfer wiedzy, Poddziałanie 8.2.1 Wsparcie dla współpracy sfery nauki i przedsiębiorstw, ma zamiar zawierać z osobami niebędącymi jej pracownikami, jako opiekunami staży, umowy cywilnoprawne. Za faktyczny czas sprawowania opieki nad stażystą (na podstawie karty czasu) będzie wypłacane wynagrodzenie w określonej w ww. umowie stawce za godzinę.

Jak wskazano z kolei w uzupełnieniu wniosku dochody otrzymywane w ramach projektu nie pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy, natomiast opiekuna stażysty nie można traktować jako osoby bezpośrednio realizującej cel projektu.

Od wynagrodzeń wypłacanych opiekunom staży wynikających z umów zlecenia lub umów o dzieło należy zatem pobrać zaliczkę zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, chyba że - stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy - ww. osoby złożą oświadczenia, że wykonywane przez nich usługi wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy.

W sytuacji przedstawionej we wniosku ww. należności nie stanowią bowiem przychodów (dochodów) zwolnionych od podatku na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c ww. ustawy, ani też dochodów, od których zaniechano poboru podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl