ITPB2/415-553/10/TJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-553/10/TJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2010 r. (data wpływu - 1 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego przekazania sieci wodociągowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego przekazania sieci wodociągowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 17 września 2009 r., na podstawie otrzymanego pozwolenia budowlanego, wydanego w dniu 2 czerwca 2009 r., które uprawomocniło się w dniu 17 czerwca 2009 r., zakończyła Pani budowę przyłącza sieci wodociągowej na działce stanowiącej Pani własność. W tym dniu kierownik budowy sporządził protokół zakończenia i odbioru technicznego przyłącza wodociągowego do studni wodociągowej. Na przedmiotową budowę poniosła Pani wydatki udokumentowane fakturą VAT. W dniu 12 maja 2010 r. podpisała Pani z Gminą umowę odpłatnego przekazania sieci wodociągowej. Umowa określa zasady odpłatnego przeniesienia na rzecz gminy prawa własności do sieci wodociągowej.

Wobec powyższego zadano następujące pytania:

1.

Czy od odpłatnego przekazania sieci wodociągowej w ramach zwrotu poniesionych nakładów istnieje obowiązek odprowadzenia podatku dochodowego i wykazania w zeznaniu rocznym, a jeżeli tak, to czy istnieje możliwość zaliczenia w 2010 r. kosztów związanych z inwestycją, poniesionych w 2009 r. oraz w jakim terminie należy odprowadzić podatek.

2.

Czy Gmina powinna wystawić informację PIT-8C.

Zdaniem Wnioskodawczyni, ze względu na fakt, że inwestycja zakończona została w dniu 17 września 2009 r., a odpłatne przekazanie sieci wodociągowej nastąpiło 12 maja 2010 r., czyli po upływie 6 miesięcy, nie powinna odprowadzać należnego podatku dochodowego, w związku z czym nie powinna tej transakcji wykazywać w zeznaniu rocznym, a gmina nie ma obowiązku wystawienia informacji PIT-8C. Przedmiotowe nakłady poniesione zostały w związku z wybudowaniem sieci wodociągowej, której wybudowanie należało, zgodnie z ustawa o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy. Wydatki te zostały zrefundowane przez gminę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. z Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 11 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Zatem o przychodzie można mówić wtedy, gdy ma on charakter trwałego przysporzenia majątkowego, tj. mającego konkretny wymiar finansowy.

Zgodnie przepisem art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności", wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Z analizy wniosku wynika, że w dniu 17 września 2009 r. zakończyła Pani budowę na działce stanowiącej Pani własność przyłącza sieci wodociągowej. Następnie w dniu 12 maja 2010 r. podpisała Pani z Gminą umowę odpłatnego przekazania wybudowanej sieci.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż otrzymana przez Panią kwota z tytułu odpłatnego przekazania sieci wodociągowej, stanowi przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych brak jest przepisu, który pozwalałby na zwolnienie z opodatkowania tak uzyskanego przychodu.

Jednocześnie jak wynika z treści art. 9 ust. 2 ww. ustawy, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów. Natomiast art. 22 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Mając na uwadze powyższe, uzyskana od Gminy kwota za przekazanie sieci wodociągowej zgodnie z dyspozycją art. 9 ust. 1 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi przychód, który po pomniejszeniu o udokumentowane koszty, o których mowa w art. 22 ust. 1 ww. ustawy, tj. wydatki związane z jej wybudowaniem, opodatkowany zostanie na zasadach określonych w art. 27 ustawy. W sytuacji otrzymania zwrotu w 2010 r. do zapłaty podatku zobowiązana będzie Pani do dnia 30 kwietnia 2011 r. Stosownie bowiem do art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

Zgodnie natomiast z art. 45 ust. 4 pkt 1 terminie określonym w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7, podatnicy są obowiązani wpłacić różnicę między podatkiem należnym wynikającym z zeznania, o którym mowa w ust. 1, a sumą należnych za dany rok zaliczek, w tym również sumą zaliczek pobranych przez płatników.

Wskazać także należy, że bez wpływu na opodatkowanie otrzymanej przez Panią kwoty pozostaje fakt jej otrzymania po upływie 6 miesięcy od dnia wybudowania sieci wodociągowej. Powyższy termin, określony w ustawie jako termin półroczny, ma bowiem zastosowanie jedynie do odpłatnego zbycia rzeczy ruchomych, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przedstawionym stanie faktycznym odpłatność za przeniesienie własności sieci wodociągowej jaką Pani otrzymała stanowi przychód, który należy kwalifikować do źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy. W przedstawionej sytuacji nie może być więc mowy o odpłatnym zbyciu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8, w konsekwencji czego wskazany termin pozostaje bez wpływu na opodatkowanie osiągniętego przez Panią przychodu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. E. Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl