ITPB2/415-540/09/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 września 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-540/09/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2009 r. (data wpływu 19 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania dochodu uzyskanego ze zbycia nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania dochodu uzyskanego ze zbycia nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną i spadkobierczynią #189; części spadku po swojej matce zmarłej 8 czerwca 2007 r. (spadkobiercą drugiej części jest brat Wnioskodawczyni). Do spadku po matce Wnioskodawczyni nabyła prawa z dniem 20 sierpnia 2007 r. na podstawie Postanowienia Sądu Rejonowego. W skład spadku wchodzi #189; część nieruchomości stanowiącej działkę zabudowaną budynkiem mieszkalnym oraz budynkiem gospodarczym. Dnia 21 sierpnia 2007 r. Wnioskodawczyni złożyła w Urzędzie Skarbowym zgłoszenie o nabyciu praw majątkowych SD-Z1. Nadmienia, iż w chwili nabycia spadku dom, a szczególnie budynek gospodarczy nie był w najlepszej kondycji i z tego powodu, aby nie dopuścić do całkowitej ruiny ojcowizny postanowili wraz z bratem, że najlepiej będzie, jeśli nieruchomość zostanie sprzedana (na remont nie było ich stać). Sprzedaż nastąpiła za pośrednictwem Biura Nieruchomości w dniu 6 lutego 2008 r. za kwotę 370 000 zł przypadającą po #189; części na Wnioskodawczynię i brata, tj. po 185 000 zł, z czego na miejscu otrzymali po 5 000 zł każdy, co stanowiło opłatę za wykonaną usługę przez Biuro Nieruchomości faktura VAT opiewająca na kwotę 10 000 zł. Po tym zdarzeniu Wnioskodawczyni udała się do Urzędu Skarbowego celem uiszczenia podatku dochodowego od sprzedaży spadku, tam usłyszała, że z tego podatku rozliczać się będzie w rozliczeniu rocznym za 2008 r. w PIT. W międzyczasie dowiedziała się, że spełnia warunki dotyczące ulgi meldunkowej ustawy o PIT art. 21 ust. 1 pkt 126. W odziedziczonym budynku mieszkalnym Wnioskodawczyni była zameldowana na pobyt stały razem z bratem i rodzicami od momentu osiedlenia się w nim tj. od czerwca 1965 r. do 7 grudnia 1984 r. W związku z powyższym złożyła stosowne oświadczenie w Urzędzie Skarbowym dnia 21 maja 2008 r. Zaznacza, że była to cała nieruchomość, a jej udział w spadku wynosi #189; część tej nieruchomości, druga część przypadła Jej bratu. Nadszedł czas, aby rozliczyć się za 2008 r. z fiskusem, więc znowu udała się do Urzędu Skarbowego w tej sprawie, a tam powiedziano Wnioskodawczyni, żeby zwróciła się o uzyskanie pisemnej interpretacji indywidualnej, gdyż nie mogą Jej konkretnie powiedzieć, czy z podatku dochodowego będzie zwolniona, czy nie. W związku z powyższym zwraca się po raz drugi z prośbą o uzyskanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego. Raz już składała wniosek ORD-IN w tej sprawie i otrzymała postanowienie - bez rozpatrzenia. W odpowiedzi Wnioskodawczyni złożyła zażalenie w dniu 12 maja 2009 r. Natomiast wcześniej tj. 28 kwietnia 2009 r. wraz z uzupełnieniem do wniosku z dnia 11 lutego 2009 r. zostały przesłane kserokopie dokumentów dotyczących tej sprawy: odpisu księgi wieczystej, aktu notarialnego, zdjęć budynku gospodarczego. W dniu 16 czerwca 2009 r. Wnioskodawczyni otrzymała zwrot opłaty, bez odpowiedzi na swoje zażalenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

* w jaki sposób Wnioskodawczyni ma się rozliczyć z podatku dochodowego od sprzedaży, jeżeli złożyła wcześniej PIT-37,

* ile jest winna fiskusowi,

* czy podlega podatkowi dochodowemu od sprzedaży spadku.

Zdaniem Wnioskodawczyni powinna być zwolniona z zapłaty podatku dochodowego od sprzedaży chociażby przez wzgląd, że była to Jej ojcowizna - jej dom rodzinny, w którym mieszkała i wychowywała się wraz z bratem u boku ukochanych rodziców przez wiele lat.

Gdzie przebywała kilka razy dziennie służąc pomocą spracowanym i schorowanym rodzicom aż do ich śmierci (od grudnia 1984 r. Wnioskodawczyni mieszka na posesji obok domu rodziców). Jeżeli prawo stanowi inaczej to się jemu podporządkuje. Wnioskodawczyni nie ma zamiaru uchylać się od obowiązku spełnienia obowiązujących Ją przepisów prawa. Uważa, że jeżeli podatek dochodowy od sprzedaży będzie musiała zapłacić, to wówczas przedłoży PIT-36 z wyjaśnieniem jako korektę do PIT-37 i uiści wyznaczoną przez Urząd Skarbowy kwotę do zapłaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodu jest - z zastrzeżeniem ust. 2 - odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W myśl art. 30e ust. 1 i 4 dodanego do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dniem 1 stycznia 2007 r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw (art. 30e ust. 2).

Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zgodnie z art. 19 ust. 3 ww. ustawy, wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6d ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość ww. nakładów, stosownie do art. 22 ust. 6e tej ustawy, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Natomiast zgodnie z zapisem art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

a.

budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

b.

lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,

c.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,

d.

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

* jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a) - d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia.

Podkreślić należy, iż ujęty w tym przepisie katalog rzeczy i praw, których sprzedaż objęta jest zwolnieniem jest katalogiem zamkniętym.

W konsekwencji, zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2008 r. może być objęty wyłącznie przychód ze sprzedaży budynku mieszkalnego. Przedmiotowe zwolnienie nie obejmuje przychodów z odpłatnego zbycia innych niż mieszkalne budynków jak i gruntów, zarówno tych, które stanowią odrębny przedmiot własności, jak i gruntów trwale związanych z budynkami, stanowiących część składową nieruchomości. Oznacza to, że przychód ze sprzedaży budynku gospodarczego jak i gruntu lub udziału w gruncie związanego z budynkiem zarówno mieszkalnym jak i niemieszkalnym podlega opodatkowaniu na zasadach wymienionych powyżej.

Zgodnie z art. 21 ust. 22 ww. ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy, ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy, nie określa daty, od której należy liczyć okres zameldowania, nie uzależnia zameldowania, a tym samym prawa do zwolnienia, od posiadania tytułu własności do nieruchomości lub lokalu, lecz stanowi, że istotny jest fakt zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanym lokalu czy też budynku przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy.

Z analizy stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, że od czerwca 1965 r. do 7 grudnia 1984 r. Wnioskodawczyni była zameldowana w domu należącym wówczas do rodziców. Oznacza to, że spełniony został warunek zameldowania w zbywanym budynku przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 dodanego do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dniem 1 stycznia 2007 r. wyraźnie stanowi "jeżeli podatnik był zameldowany", tak więc, w tym przypadku, sam fakt spełnienia obowiązku meldunkowego czyni zadość ustawowemu warunkowi skorzystania z przedmiotowej ulgi.

Ponadto, stosownie do art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2008 r. - zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Wymóg złożenia w terminie tego oświadczenia jest więc, obok zameldowania na pobyt stały w sprzedawanym lokalu przez okres 12 miesięcy, warunkiem koniecznym do zastosowania omawianego zwolnienia. Warunek ten wynika wprost z przepisu art. 21 ust. 21, dotyczącego zwolnień przedmiotowych, przez co stał się on nieodłącznym elementem regulacji dotyczącej możliwości skorzystania ze zwolnienia przychodu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Nadmienić należy, że w dniu 9 kwietnia 2008 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 kwietnia 2008 r. w sprawie przedłużenia terminu do złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości i określonych praw majątkowych (Dz. U. Nr 59, poz. 361). Na podstawie tego rozporządzenia podatnicy, którzy uzyskali w 2008 r. przychody z odpłatnego zbycia nieruchomości i określonych praw majątkowych mają prawo do składania w terminie do dnia 30 kwietnia 2009 r. oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia z podatku dochodowego. Wymóg ten Wnioskodawczyni spełniła składając oświadczenie w dniu 21 maja 2008 r.

Podkreślić raz jeszcze należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęty jest wyłącznie przychód ze sprzedaży budynku mieszkalnego. Oznacza to więc, że przychód uzyskany ze zbycia budynku gospodarczego jak i gruntu związanego ze zbytym budynkiem mieszkalnym i budynkiem gospodarczym podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawczyni winna zatem złożyć na druku PIT-36 korektę zeznania podatkowego za 2008 r. oraz samodzielnie obliczyć oraz uiścić wraz z odsetkami należny podatek stosownie do wyżej powołanego art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, jedynie przychód ze sprzedaży przez Wnioskodawczynię budynku mieszkalnego podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych. Opodatkowaniu podlega przychód ze sprzedaży budynku gospodarczego jak i gruntu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl